Vad är detta?!?
Min son har ett litet 26 l akvarium. Igår hittade jag en ny hyresgäst i det, är det någon som vet vad detta kan vara?!? Påminner om en insekt. Har med blivit massor med små snäckor i akvariet, ska man ta bort dem? Vi är helt nya på detta och han har bara 6 små fiskar i akvariet som jag glömt bort vad de heter man jag tror det är några orangea platty?!?
Det är en sländlarv, vilke sort är inte lätt att se på bilderna. Sländlarver är rovdjur och inget bra sällskap till yngel och småfisk.
Olle
ok, så jag bör ta bort den då?
Vad tror du den har kommit ifrån då? Växterna?
Usch ja, bort med den omedelbart. De äter allt i sin väg :)
Ja. Växterna som affärerna får in odlas ofta i stora växthus. I dessa baljor i växthusen har alla möjliga smådjur möjlighet att simma runt i (och sen följa med dig hem).
Så därför sköljer jag alla mina växter noga, och doppar i kolsyrat vatten för att bli av med andra små parasiter.
(Dock eliminerar det den roliga chansen att få hem en växt med fiskägg på. Så det är valfritt, såklart).
Den kan ha kommit med växterna. Dock tycker jag att platy är lite för stor fisk för att bo i ett så litet kar, se om du kan byta dem mot tex små rasboror eller guppys eller någon liten räka. Det bildas lätt skadliga ämnen med för mycket/för stor fisk och det är i längden inte bra med för litet förstås. En Kampfisk skulle funka bra också. De är dessutom tåliga. Men då kan du bara ha en fisk, de är väldigt arga mot de flesta, därav namnet! Välkommen till akvarievärlden :)
Som sagt verkar det hända då och då att dessa varelser kommer med växter. Odjuren brukar dock försvinna av sig själva efter ett tag. Skölj gärna nya växter noga innan det planteras i akvariet, det kan minska risken en del.
www.shrimpshop.se/forum