Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2841 ggr
fredrikh
1

Amanoräkor

Hallå där!

Jag skaffade för någon vecka sedan en amanoräka (det fanns bara en kvar i butiken) och för tre dagar sedan köpte jag två till. Jag har ingen erfarenhet av räkor förrut. De går just nu i mitt 110L kar med basfiskarna Guppy, platy, svärdbärare, neontetror och ancistrusmalar.

Jag kikade nyss in i akvariet och upptäckte att en av räkorna har fulla buken med ägg. Kan någon guida mig i vad som kommer hända nu, och vad jag kan göra för att en stor del ägg ska utvecklas till yngel och sedan växa upp?

Jag har även ett 30l kar som står tomt om det skulle kunna användas :)

/Fredrik

[dynamitella]
0

Amanoräkor odlas inte i sötvatten :) Så nej, det finns inga hopp för överlevnad, tyvärr.

Du kan söka på "amano+odling" på redbee.se och läsa lite där, men jag kan med stor säkerhet säga att det är väldigt jobbigt och svårt!

Körsbärsräkor är en bra nybörjarräka om man vill odla :) Värt att tänka på, om du ändå har ett litet kar ledigt.

fredrikh
0

Tack för svaret :) iofs så har jag en viss salthalt i karet. Hur som helst, det är hopplöst att flytta den äggbärande honan till det mindre karet med bräckt vatten, och sedan flytta larverna till ett annat kar med saltvatten?

[dynamitella]
1

Ja. "hopplöst" ser jag det som :) Den handfull människor i sverige som lyckats håller nog med trots framgången.

Man brukar göra så att man sätter upp tre tankar. 1 för honan att gå i (sötvatten), en med grönvatten och en med bräckt vatten. När honan släppt larverna i sötvattnet suger man upp dem med pipett och släpper ner i brackvattnet. Därefter matar man med grönvatten (alger) och diverse annat allteftersom de växer och utvecklas till räkor.

Höga procent av larverna dör tidigt, och drar musten ur odlaren :) Så har jag sett det hela i alla fall.

Vill du prova så kör på!

oh-la
0

#2, amanoräkor är ett helsike att odla. vet bara ett par i sverige som har lyckats, kanske inte för att det är omöjligt, utan för att det är extremt omständigt :P

i nedan diskussion har du en av killarna som lyckats odla.

http://www.redbee.se/showthread.php/1067-Amano-räkor-med-rom.?highlight=amano

fredrikh
0

#3 Eftersom du ser det som "hopplöst", så är det självklart att jag måste försöka ;)

#4 Tack, har precis läst igenom allt!

oh-la
0

#5 klart att du ska försöka :) ingen har dött av lite utmaning, och det gör det ju också extra kul om man verkligen lyckas :) redbee.se är ett bra forum om du har frågor och vill spinna vidare på detta, hur du ställer upp en odlingsburk, flyttar över larver, odlar mat mm. känn ingen panik, amanohonorna går i princip alltid med ägg, så förbered allt ordentligt innan du drar igång med saltvattensburk, mat till larverna och liknande. och gör gärna en tråd om projektet! alltid kul att följa :) själv har jag haft planer i många år att testa, men å andra sidan finns det så mycket man vill testa… :P