Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1991 ggr
ivanhoe81
0

akut jag behöver råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag fick några nya ciklider idag av en som hade ett läckande akvarium, rådfrågade en ciklidkunnig om det gick att ha den fisken hos mina och det var oki enligt honom

men nu när jag kollade in i akvariumet så ser jag en Golden utan stjärtfena, han verkar inte ha några problem att simma för den är snabb runt om i akvariumet men vad ska jag göra?? ta bort honom eller låta honom vara??

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den misstänkta boven i dramat

har fått namnet Nimbrochromis livingstonii men vill se om det stämmer

får nog lämna in dem på en djuraffär imorgon

Jessica Holländare
0

Har fått för mig att man inte ska ha ciklider med andra fiskar. Men jag kan inget om den arten så..

ivanhoe81
0

båda är cikliderarter

Jessica Holländare
0

*asg* Nu gör jag såna där nybörjar-kommentarer igen som får mig idiotförklarad! Tungan ute

ivanhoe81
0

hahaha ja alla kan inte veta om allt rån början ju

ivanhoe81
0

jag har delat få förövarna och ska lämna in den till min akvariebutik imorgon

läste att de cikliderna kan bli 25cm långa medan att goldencikliderna bara blir 10cm

Jessica Holländare
0

Nej man kan ju inte det. Tycker att jag lär mig något nytt varje gång jag är här inne. Glad

Lycka till med cikliderna!

sotlynx
0

Synd. Golden är väldigt snälla fiskar som ofta fungerar med andra sorters fisk. Men monstret kan du nog lämna iväg till någon som vill ha rovfisk modell större.. ;)

PS: Du kanske skulle salta vattnet lite för infektionsrisken på din Golden…  ( Det var kanske en onödig kommentar, jag vet ju inte om du redan gjort det.. Förlåt i så fall.. )

ivanhoe81
0

jag har inte tänkt på att salta det, får klla om jag har några metallpansarmalar kvar först i det akvariumet

ivanhoe81
0

men monsterfisken tillsammans med hans 2 fruar ska jag gå med till akvariebutiken imorgon men jag känner mig ganska hemsk just nu de får simma i en liten samla tills imorgon

kallepudas
0

Vissa ciklidarter reagerar på flytt….

Har råkat ut för just detta & det var ett av mina avels-par…..det brukar lugna sig efter några dagar.

oh-la
0

din golden utan fena, låt honom vara och se hur han klarar sig. det stora problemet är väl infektion, så salta karet ganska ordentligt, alltså mer än en matsked/100 l vatten. annars låt honom va om han ser ut attklara sig. fenor växer ut igen om det inte är så att roten är skadad, och golden ärju fredliga, så han lär inte få bekymmer med allt för aggro kompisar.

ivanhoe81
0

hittade honom död på botten i sin favoritgrotta där han brukade hålla sig för det mesta

oh-la
0

segt :(

Jessica Holländare
0

Men vad tråkigt! Rynkar på näsan

ivanhoe81
0

ja han var så pigg och aktiv igår och han åt mat som de andra

nu har jag bara 4 golden kvar varav en är väldigt blek och misstänkt att vara en hona, får köpa in några fler snart

kallepudas
0

ynglar inte golden av sig mycket?

ivanhoe81
0

inte hos mig men mina är ju ganska små än

kallepudas
0

ok…tänkte jag skulle skaffa mig några golden framöver,men dom ska ju vara rätt lätta att få avkommor på har jag hört.

Ratata
0

Angående salt i vattnet så rekomenderar jag att ha lite salt till malawina som standard. Hemma använder jag salt som man har att blanda saltvatten med och använder då ca 1 dl/100 l vatten.

kallepudas
0

#20 vad ska saltet vara bra för då?

Har aldrig använt något salt i mina ciklidburkar & det har fungerat hur bra som helst,dock har jag i lite bikarbonat vid vattenbyten.

ivanhoe81
0

enda som jag har hört så är det bra att ha kalk i vattnet hos Malawiciklider men inte salk

[dynamitella]
0

Salt har man i förebyggande syfte för att undvika sjukdomar. Känsliga fiskar blir i regel inte smittade lika lätt om där är lite salt i karet.

Däremot ska man inte salta om man inte vet rätt mängd, och om det passar för tillfället.

kallepudas
0

nu är ju inte ciklider känsliga…dom är ju tåligare än det mesta man kan ha i akvarie i fiskväg.

Hell
0

Finns de som väljer att salta och de som väljer att låta bli, själv skulle jag nog inte göra det. Jag har Tanganyika och det är enbart om jag tycker att det behövs som jag saltar, och då tar jag i första hand ut fisken och saltar den för sig. Men det är ju bara att googla lite, #20 gör det ju och verkar ju nöjd med det. Beror ju på om du har malar i vattnet också?

Sen om de har varit utsatta för stress skulle jag hålla ögonen öppna efter bukvattensot. Alltså, se att de äter och inte "hostar" maten (stoppar in mat men spottar sedan ut), inte blir uppsvällda eller extremt avmagrade, svullna runt gälar osv. Det är säkert ingen fara men med malawi kan det vara ganskt lätt att åka på.

Golden brukar ju vara väldigt bra på att föröka sig, så om de går själva och slipper stress framöver kommer de säkert att leka. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Ratata
0

Jag saltar inte i mina andra kar, bara i de med Malawiciklider av den enkla anledning att vattnet de i vilt tillstånd lever i innehåller mer joner än vårt kranvatten. Detta har jag gjort i flera år efter att ha upplevt att fiskarna ser ut att må bättre med extra salt i vattnet dvs de leker mer frekvent och jag hittar mycket sällan sjuka fiskar. Saltet jag tillsätter innehåller dessutom ämnen som till viss del bidrar till ett stabilare pH vilket är att föredra i min mening…

Det går alldeles utmärkt att hålla Malawiciklider utan salt också, man får köra på det man tycker fungerar bäst.

Här följer lite trevlig läsning om ämnet:

http://213.180.95.58/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=57