Hoppsan, så stor han blev!
Ja, det är något man hör ofta :) "Jag köpte denna fisken i affären för ett år sen, och nu är den jättestor! Hur kommer det sig?".
Jo, eftersom de säljer ungdjur och yngel i affären för att matcha kundens önskemål.
Här har vi min segelfenspleco (han heter Gibbicepsen, roligt nog). Vi köpte honom i mars 2011. Då var han bra några månader gammal och fortfarande en bebis. Idag, 18 månader senare, har han nått normal storlek, och fortsätter att växa oavbrutet. Nu har jag ett 540 liters akvarium som han är ensam gibbiceps i, så det är inga problem att behålla honom däri.
Jag ser bara framför mig kaoset som komma skall, när jag ser små flickor peka på dessa malar i affären och säger "mamma, den vill jag ha". Så går de hem med en bebis i ett 40 liters akvarium.
sorligt. men du otroligt vacker fisk du har.
mvh slemmis
Räddade en ca 20 cm lång gibbi från svärföräldrarnas 40 liters. Den bor nu i vårt 170 liters i väntan på auktionen i Göteborg då vi hoppas hitta ett riktigt hem åt den. Den kunde inte ena simma i det lilla karet! Jag lämnade fyra ottosar åt dom istället…. Blir så arg på djuraffärerna som säljer gibbi!!!
Jag tycker det är sorgligt när man ser en enorm sån ensam i ett litet akvarium på en resturang.
fast det är ju inte riktigt djuraffärernas fel om nu nån köper fel fisk…
min lokala zoo-butik frågar ju inte vad jag har för kar & för fiskar innan…jag går in & säger sådana här ska jag ha & då plockar dom upp dom & jag betalar & ser glad ut…
Är ju inte ica:s fel om jag går in & köper ett paket marlboro & röker så jag får cancer…ja ni fattar…
Ilskan får man nog rikta till dom som köper en fisk som dom inte har plats eller för den delen kunskap om.
Både och Kalle, jag har själv i min "ungdom" (haha, så gammal är jag inte ännu) gått in i en djuraffär sagt att jag har så här stort kar och jag vill ha algätare och blivit föreslagen gibbi. Så ja, man har ett eget ansvar men många yngre tror på det djuraffären säger. Så håller med men ändå inte 
Mycket ståtlig fisk detta där…..har en sådan jag med men han gömmer sig jämt..haha
Jo om man berättar vad man har för akvarium & dom ändå inte rättar en om man vill köpa…visst då ligger ju ansvaret på säljaren.
Så det händer nog bedrövliga misstag & dessa är ju inte så lätta att omplacera som andra mindre felköp…
Kalle, jag vet vad jag köper :) Jag förväntar mig att han blir i alla fall 40 cm innan han är fullvuxen.
Men majoriteten av de människor som köper fisk litar blint på personalen. Precis som hos tandläkaren.
- Hej, har jag några hål?.
- Ja, de behöver lagas!. Det blir 1000;- tack.
Jag håller helt med om att alla ska kolla upp vad de köper innan de sätter foten i djuraffären. Men de som inte känner till internetvärlden? Hur ska de göra? Jo, läsa på lappen i djuraffären och lyssna på personalen.
Blir en stor firre
Jo tyvärr litar folk på vad tandläkaren säger eller bilreparatören och så vidare…men internetvärlden kom inte till igår så den bortföklaringen är lite dålig…
Att det kanske kan var svårt att hitta viss information om vissa arter kan jag hålla med om…
"men internetvärlden kom inte till igår så den bortföklaringen är lite dålig.."
Jag har helt allvarligt samma konversation med alla släktingar och vänner om och om igen. Ingen fattar att det finns en vetenskap bakom fiskhållning, och att fiskar behöver filtrering och korrekta vattenvärden för att överleva och må bra.
När jag säger att jag "hänger på fiskforum" och att "det finns exempelvis zoopet.se och google om man undrar något", får jag förvånade blickar och frågor om hur man hittar detdära "soopett", eller vad de nu hette.
Så att internet är en självklarhet är inte alltid fallet :) Det borde vara så. Men nej, inte häromkring.
Många har fisk bara för att det är vackert att titta på också, dom verkar inte fatta att det är djur som behöver skötsel. Man kan ju köpa en ny fisk om den dör… Jag har träffat en del sånna och jag har även varit sån när jag var riktigt liten. Men nu när jag vuxit till mig och hamnat här har jag en helt annan syn på akvarievärlden 
:O !! Det måste nog vara en sådan vi har!
Den är jätte stor och bor med en lite mindre mal ( Bara de två , helt ensamma ).
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
så härlig!!! men, ser ju nästan läskig ut ! 
Ibland undrar jag vad vi gör för fel xd våra växer inte D: Eller jo lite, men vi hat typ 1 som inte växt något sedan vi fick hem den (2 år sedan kanske?) Men de är långt ifrån så stora som ni har. Den minsta är kanske 7 cm, och de andra är väl runt 10 iallafall :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Är du säker på att det är arten gibbiceps då? :) Det stämmer om du sitter med ancistrusar.
Annars matar du för lite :) De bör få algtabletter ofta och grönsaker minst några gånger i veckan.
#8 "Men de som inte känner till internetvärlden? Hur ska de göra? Jo, läsa på lappen i djuraffären och lyssna på personalen".
Här håller jag inte riktigt med. Det är helt riktigt att det fortfarande finns folk som inte behärskar internet eller inte gärna vill använda det. Själv är jag så gammal att jag minns tiden då det inte fanns något internet. Även då gick det faktiskt att hitta bra information om saker!
Ett spännande ställe som dagens datageneration inte tycks känna till, finns i nästan varenda stad. Kanske har ni varit ute och sett en stor skylt där det står BIBLIOTEK på någon huslänga. Går ni in där, finns det hyllor med en massa saker av papper - böcker kallas det. Även om man inte kan klicka på knappar och länkar i dem, innehåller de ofta ganska mycket information. Fråga efter akvarieböckerna, så finns det ofta en hel del av intresse. Vill ni ha information om en speciell fisk kan ni titta i innehållsförteckningen i början av en bok, eller i registret i slutet - det motsvarar Google ungefär. Sedan är det bara att bläddra och läsa! En metod som fungerar lika bra idag som för 30 år sedan.
Folk som inte gärna använder internet, läser ofta hellre böcker. Det är egentligen inte konstigare än att många ungdomar m fl mycket ogärna reser sig från datastolen och söker information på annat håll. Jag tycker att det är tråkigt båda delarna, eftersom det alltid är bra att söka information på olika håll. Zoopet är fantastiskt, men trots allt gjort av människor med fel och brister. Att säga att "det står på Zoopet, alltså är det sant" är ungefär som när man förr sa att "det är sant, för det har stått i tidningen". Nej, man bör tänka kritiskt och jämföra olika källor!
Beträffande "lappen i djuraffären" var jag igår inne på Arken Zoo i Nordstan i Göteborg. På ett akvarium där satt en lapp om silverhajen, där det stod att den blir 25 cm lång och vill ha ett akvarium från 80 liter. Förutom att silverhajen blir större (ca 35 cm) förstår alla som kan något om fiskar att man inte kan ha en 25 cm lång fisk i ett 80-liters akvarium. Jag skulle sätta dit en nolla till. Även om många zoohandlare är kunnigare än så (tack och lov) kvarstår faktum att man aldrig bör ha zoohandlaren som enda informationskälla.
Detta blev långt, men jag kände att jag måste skriva av mig lite. Hoppas ingen tog åt sig personligen, för det var inte meningen. Vi behöver nog lite till mans bli bättre på att söka information och få andra akvarieägare att göra detsamma. :)
Olle
Jag önskar att det vore som du säger! Att folk kunde ta andra metoder till hands.
Problemet är inte att de inte känner till att man KAN hitta info på internet, utan att de istället tror till 100% på vad de i butiken säger. De känner inte till något annat, och litar blint på vad expediten säger (och lapparna som är uppsatta).
Jag tror att om alla förklarar för sina vänner och släktingar att det "bara är att googla", så löser det sig snabbt.
För att gå till bibblan är ju hundra gånger omständigare, om man nu är både lat och okunnig på samma gång :)
Good point, though!
Men om folk inte behärskar internet (jag vet av egen erfarenhet att sådana finns) kan det vara bra att åtminstone känna till att det finns andra alternativ. Att få dataungdomar att läsa en bok är hopplöst, det vet jag sedan länge. Men om man tänker lite längre kanske man inser att folk är olika och gör som de är vana vid. Om någon är van vid att läsa böcker om olika saker, varför då inte rekommendera en bra akvariebok när han ska sätta upp ett akvarium? För oss som behärskar internet och datorer är det hur enkelt som helst, men om man ogillar datorer (som jag vet att en del gör) ska man inte känna sig tvungen att lära sig det för att skaffa akvarium. För övrigt är folk inte alltid så lata, är man intresserad vill man nog ha information på ett eller annat sätt. :)
Olle
Bra sagt :) I mitt fall har det gällt ungdomar och unga vuxna, så vi kanske tänker olika av en sån enkel sak.
Och helt ärligt känner jag inte till en endaste bok :) Så jag får nog ta och läsa på lite.
"Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora" av Gabriella Ekström tycker jag är en bra bok att börja med. "Akvarieguide" av Kjell Fohrman är också bra och kommer snart i en ny och utökad upplaga. Säkert finns det många fler, jag har så många böcker av lite äldre datum att jag inte längre har full koll på de nya som kommer.
Olle
…Hur många gånger har man inte hört: "- Jo, du kan visst ha Gibbiceps/ Oscar ciklid / Koi / Praktbotior i ett litet akvarium. Dom anpassar storleken efter karet!"
LITE OT - BIOGRAFI…Suck. Ex Oscars är ju supergulliga som yngel ( på 10cm ), men hur många vet att dom kan bli 40cm rovfisk?! Och på extremt kort tid? eller Koi? Köpte fyra dammguldfiskar som var fina en gång i tiden.. Hade dom i ett 560 kar inne i väntan på att vintern skulle ta slut. Tog inte ett år så var dom mellan 20 - 25cm långa och jag var tvungen att adoptera bort dom till en Koifantast i Vinslöv som hade hela trädgården full av dammar. Blev mycket störd när det visade sig att mina guldisar var Koi, blev grundlurad. Å andra sidan kostade dom ju inte så mycket.. ;) Tror jag gav 20kr st…
Har just nu frya Oscarbebbar som växt från 6cm till 15cm sedan slutet av juli.. Och ja, jag vill ha snabbväxande stora vilda rovfiskar! Älskar Oscars! Snubben jag köpte dom av har sysslat med akvaristik i massor av år och vet mer än någon annan jag träffat. Men tom han tyckte att det räckte med ett 400l kar till fyra Oscars.. Det tycker inte jag. Dt är ju bara några simtag så fort dom blir över 20cm?!! Och gissa hur ofta man måste städa i ett sånt litet akvarium! Näe, det blir större för min del. Hoppas golvet håller..
Jag brukar roa mig kungligt med att ställa frågor om just fiskar och storlek på akvarier. Mest för att ännu en gång få bekräftat att många som arbetar som säljare inom zoologosk handel är ruskigt okunniga, och just bara duktiga säljare.. :(
Vill tipsa om Youtube. Man kan med lite tålamod hitta fruktansvärt mycket om akvariefiskar och växter på eng och spa! Om inte annat just när det gäller naturliga miljöer och fiskstorlek!

det finns både för och nackdelar med internet. problemet är att folk som läser på forum ställer en fråga och förväntar sig ett "quick fix" utan att kolla andra källor. det finns jättemånga duktiga akvarister i sverige, men rör man sig mellan ett par akvarieforum ser man snabbt att infon skiljer sig extremt mycket mellan olika platser. det finns många självutnämnda experter där ute med åsikter, ofta om saker som dom själva inte har koll på. jag kan själv erkänna att jag har gett mig in i diskussioner som jag inte kan hantera, eller har åsikter om sånt som jag inte kanske helt behärskar.
zoopet är ett av många bra ställen att plocka information ifrån, men det är ingen bibel, och jag har hittat felaktigheter så sent som här i veckan på vissa arter. att bara stirra sig blind på en källa kan bli kanongalet! tyvärr upplever jag att vi i "internetgenerationen" (jag själv inräknad) ibland tycks ha så mycket information så nära till hands hela tiden att vi inte orkar vara mer omständiga än att fråga på ett forum och läsa på en hemsida.
sedan tycker jag verkligen att man ger oförtjänta kängor till butiker och skriver generellt att du inte kan lita på dem. jag har 3 butiker i min direkta närhet där jag mycket hellre ställer frågor än på forum. jag var nere i en av dessa butiker igår och rådfrågade om mitt 240l och möjligheten att ha ett par av ytterligare någon art i, men blev avrådd, vilket slutade med att jag gick från butiken utan att köpa något alls. att skriva att butiker inte går att lita på är långt ifrån sanningen! å andra sidan har även köparen ett ansvar, och det tar man sällan upp.
internet har gjort det möjligt för väldigt många att ha åsikter om väldigt mycket, det får man inte glömma!