Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1405 ggr
[dynamitella]
4

Mikroskopiska djur

För tre dagar sen satte jag igång en liten odling med infusorier. Jag kokte hö, lät svalna och silade av i en pet-flaska och ställde i fönsterkarmen. En tuss hö och en tuss javamossa (med smådjur) tillsattes också.

Men nu misstänker jag att jag bara fått en så kallas bakterieodling, och inte själva toffeldjuren och de större infusorierna :)

Så jag köpte mig ett mikroskop! Om jag lyckas hitta några roliga djur i mina kar, och sen lyckas fota dem genom mikroskopet, så är planen att posta alla bilder i denna tråd.

Eldsjärten
0

Vad kul vill se många bilder:-)

[dynamitella]
1

Självklart var detta det sämsta skitet i världshistorien :)

Det blir att lämna tillbaka det imorgon. Så fruktansvärt dåligt. "projektor-delen" fungerade inte alls, ljuset var värdelöst, glasbrickorna var av plast och repiga, där var damm i själva mikroskopet, det fanns ingen finkänslighet i zoomen (och bara ett zoom-hjul). Detta hjul gjorde att hela plattan med provglaset hoppade runt så att man tappade fokus och det lilla djuret som man skulle titta på.

Nej. Bojkotta detta om ni funderar på mikroskop.

http://www.teknikmagasinet.se/

plutopellis
0

Haha jag jobbar ju med mikroskopering till viss grad och bojkottar allt billigt skit ;)

Jessica Holländare
0

Syrran, du kan ju stjäla ett mikroskop på jobbet till dynamitella! Tungan ute

kallepudas
0

Jag läste runt lite om just detta med toffeldjur & det var en som slog ner på dom flesta sätt att sätta igång en sådan kultur.

Det räckte alltså inte med att koka hö & ställa som jag trott & läst på dom flesta ställen.

Man skulle koka hö & sen bege sig ut och leta upp lite stillstående vatten där man skulle försöka håva upp toffeldjur som man sedan tillsätter i sitt kokta hö,sen skulle man mata kulturen med några droppar mjölk.Man skulle även hålla igång två kulturer åt gången…

sånt där var för krångligt för mig så jag gav uppFlört

[dynamitella]
0

Det har jag också läst :) Och därför tog jag kryp-beklädd mossa från akvariet.

Tanken var att de smådjuren som fanns skulle käka bakerierna som skapades av blandningen.

(men även detta är jag osäker på. Därav mikroskopet, som skulle fastställa smådjuren :))

[dynamitella]
0

Haha! Jag kan tänka mig det :)

Farsan blev också arg, och beställde hem detta till mig:

http://www.astrosweden.se/bresser-visiomar-starter-mikroskop-med-usb-kamera/18543-0

Vi tar det på faktura, så att det "bara" är att skicka tillbaka om jag inte är nöjd.

kallepudas
0

Är ju skam att jag inte hittar sidan där jag läste om detta & han/hon verkade ruskigt kunnig på detta med olika sådana här infusioner & toffeldjur med mera som man kunde mata sina yngel med….

Jo mikroskop behövs nog för att se dessa småttingar…& det jag läste var att han/hon hämtade några start-toffeldjur ute i naturen för från bara kokta höet blir det inget om man inte har startdjuren….

ska kika runt lite & se om jag hittar….ni fattar säkert det där bättre än mig..hahaha

kallepudas
0

http://www.ciklid.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=133&Itemid=57

Här är det nyttig info om just  dessa toffeldjur & hur man startar en sådan kultur.

Jessica Holländare
0

Oj, det mikroskopet borde ju vara liiiite bättre. Tungan ute

Ratata
0

Jösses vad ont du kommer få i nacken efter allt mikroskoperande, dynamitella ;)

Räcker det inte med en lite bättre stereolupp för att kolla på toffeldjur? Eller hade du tänkt spana efter bakterier också?

[dynamitella]
0

Nej, jag vill kunna komma in nära och avgöra även de mindre djuren. Bakterier kan man inte se om man inte har typ 1000-1500x förstoring tydligen, så det är nog att ge upp hoppet om :)

Ratata
0

#12 Kollade inte på länkarna om jag ska vara ärlig, så jag vet inte förstoringen på dem. Hör jag mikroskop tänker jag automatiskt på det vi har på labbet och där kan man se det mesta ;)

När jag letat toffeldjur, amöbor och annat skojigt man kan odla i hö så har jag använt mig av stereolupp iaf.

[dynamitella]
0

Det visste jag inte :) Helt klart värt att tänka på.

(men nu har min kära far redan beställt hem "riktiga grejer" till mig, som ska testas och utvärderas här i tråden).

plutopellis
2

Då kan jag posta mina kryp i akvariet till dig så artbestämmer du? ;)

[dynamitella]
0

Haha, ja! Det var faktiskt en rolig tanke. Om jag nu blir kunnig nog om ämnet :)