Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 885 ggr
Hell
0

Odla galaxer

Hej! Jag är lite sugen på att odla galaxer, mina brukar leka men de är ju väldigt bra på att äta upp rommen efter sig.

I alla fall undrar jag om någon har lite tips på hur man kan dra upp lite yngel. :) Har hört att man kan låta dom leka i en bytta och sedan flytta föräldrarna, men lite mer detaljer eller om någon vet andra sett vore jättetrevligt!

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[dynamitella]
0

Jag lyckades inte få någon avkomma från mina galaxys förens jag flyttade dem till ett eget, inrett akvarium.

Jag tror att det är bäst att inreda med massvis med växter. Gärna javaormbunkar på en stor rot eller något, och vallisneria eller andra spretiga växter baktill.

Kanske spelkulor som bottensubstrat? Så att eventuella romkorn ramlar ner mellan kulorna.

Och sen sänka pH värdet till 6 (?), så att det blir lite surare.

Bäst är nog att separera könen i förväg, och mata på med artemia och mygglarver, så att de är smällfeta när man efter 3 veckor för samman dem igen :)

Hell
0

Karet dom går i är fullt av växter som du beskriver, men de går med lite annat som gärna åter upp Rommen för dom. :\ Men spelkulor låter ju jättesmart, och att separera dom i förväg. :) har inte jättemånga kar att tillgå, har sÅ att det skulle kunna funka men i ett av de möjliga Karen har jag ju mina fina räkor… TÅlS att fundera på! Fler tips? :)

oh-la
0

egentligen räcker det ju om du skaffar en lite större back av något slag och en ett litet billigt filter och pump. galaxy leker i stort sett jämt, och är inte jättesvåra att könsbestämma. mata upp dem i ett par veckor, flytta över en hane och ett par honor i backen över natten. ha spelkulor i botten så äggen ramlar ner mellan och föräldrarna inte kommer åt dem. låt dem gå där ett dygn innan du tar ut dem och vänta sedan och se om det kläcks något. gör om igen om du inte får några yngel. var redo med smått, bra foder.

Hell
0

Ja skillnad på könen ser jag ju. :) Och leker gör de nästan jämt, så det låter ju som en plan! Har en 25l back jag brukar använda som karantänkar så den kanske jag kan fylla med spelkulor (borde finnas i leksaksbutiker?) och låta dom vara i? Eller ska det vara ännu mindre?

Något tips på vad jag ska mata dom med? Varvar lite med granulat och moina i nuläget, men det finns säkert annat också!

Hell
0

Har fått hem ett nytt gäng på 9 stycken, en hona är verkligen smällfet så hoppas de vill leka lite för mig. :P De får sitta i karantän i vardagsrummet ett tag, det är ett 20l. Funderar på att lägga spelkulor i botten när det börjar närma sig att flytta in dom i huvudkaret och sen flytta på dom… får se hur jag gör. Fina är dom iaf!