Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 3930 ggr
idaaforsling
0

Information Röd krabba - Dromia enythropus

Jag vill ha all information jag kan få, hittade inte så mycket på nätet.

Akvariestorlek

Land/Vattendel

Mat

Temperatur

m.m

idaaforsling
0

Såg nu att det kanske är fel italienska namn dom säljer krabborna under i butik.

Tror att det är vanlig röd krabba de har, som jag alltså vill ha information om. :)

ivanhoe81
0

det som jag hittar om denna krabba är

temperatur 22-28grader, söt till bräckvatten om jag förstått rätt

behöver landdel och de tycker mkt om att klättra på mangrovrötter

Det går utmärkt att mata dem med röda mygglarver, Hikaris
crab cusine, alg tabletter, fiskbullar i mindre bitar.

måste ha lock för de rymmer lätt

hittade infon i denna tråd
http://www.redbee.se/showthread.php/2033-skulle-behöva-hjälp-med-krabba

idaaforsling
0

Tack :)

[dynamitella]
0

Glöm bara inte bort att krabbor är lite elaka och jobbiga (men ack så roliga).

Så hur du än bestämmer dig för att göra, så tänk på att de kan käka fiskar de får tag i, förstöra inredning och rymma :)

idaaforsling
0

Kanske ingenting för mig då :)

[dynamitella]
0

Nej, inte för mig heller (inte nu i alla fall).

Men i framtiden :) Eller om du/jag hittar en liten en :)

SofiaBlomberg
0

Jag hade en krabba, underbar liten pryl =) Ingen landdel men han var nöjd med att klättra upp på pumpen och mysa under lysröret.
Han åt det han fick tag på, även mina gigantiska skivtetror.
Rymde nån gång sådär , men jag skrattade mest åt honom =P

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Ratata
1

Hade en rödklokrabba (Sesarma bidens) för ett antal år sedan och jag upplevde aldrig några problem med honom/henne. Den brukade klättra upp på pumpen eller växterna när den ville upp över ytan och den tog aldrig någon fisk eller rymde. Den verkade äta matrester och döda växter mest samt mat i tablettform. Allt den kom över med andra ord :)

Hade jag skaffat en till i dagsläget hade jag dock satsat på lägre vattennivå och någon form av rot eller dylikt som den skulle kunna klättra upp på. Trevliga små krabater är de iaf! Skrattande

[dynamitella]
0

Vad roligt :) Kanske en art för mig i framtiden.

Tails
0

Dom är små as och gör allt du inte vill att de ska göra. De levde rövare och rymde en gång(fast jag sagt strängt att det var föbjudet). Tyckte länkarna som kommer i #2 sa mycket bra.

De är det roligaste man kan ha i ett akvarium enligt mig och jag sitter just i detta nuet och letar sand & pump till mitt 60 liters just för detta ändamål.

Gurky
0

Har också försökt hitta info om Dromia enythropus men det finns verkligen ingenting. Google är inte min vän :( Kan ta o lägga upp en bild sen när jag kommer hem. Dom ser inte alls ut som dom "vanliga" mangovekrabborna och enligt en post på redbee är dom het vattenlevande (där be nämdes dom som "akvarieteknik har krabbor under benämningen "krabba black").

Gurky
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på den. Går just nu i bräckt vatten med en rot i.