Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 8055 ggr
Ellenfyrkant
0

Beställa och montera 3D bakgrund

Har hittat en bakgrund på PWSS som jag gillar, rockwall heter den http://www.pwss.se/home.php?cat=1255

Men hur tusan ska jag veta hur jag monterar den, följer det med instruktioner? Har ju aldrig gjort detta förut.

Sen funderar jag också på hur man tänker när man beställer, med måtten. Mitt akvarium är 76 brett/ långt och 37 cm högt. Bör jag dra av nån centimeter åt något håll?? För att få plats eller aa… Nu kapar jag det ju själv men tänker om det går att komma undan med mindre moduler. Hur räknar man påt?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Blir det rätt om jag beställer 2 stycken 50x45 moduler? Då får jag ju 100x45 och behöver 76x37. Billigare än att köpa decimeterdelarna. För det är bara att kapa, eller?

Vad behöver man tänka på vid montering, behöver jag köpa nånting mer till? Behöver akvariet tömmas helt eller hur gör man?? Hur får man fast det, lim?

Mvh Ellenfyrkant

kallepudas
0

Ja du behöver tömma karet & eftersom bakgrunden ska silikonas fast så behöver du kunna ha fiskarna någon annanstans den tiden…du får räkna med cirka 2 dygn om du jobbar snabbt.

Alltså EJ lim…..akvariesilikon ska det vara som du fäster bakgrunden med.

Du kapar själv med en såg….

Ellenfyrkant
0

Hoho vilket projekt! Hur funkar det steg för steg? Är det torktiden för silikonet som är lång tid?

Låter kanske konstigt men klarar sig fiskar i typ en 130 Liters låda från ikea? Eller behöver de ha sina akvarium? Blir ett dyrt projekt om jag ska köpa ett till akvarium också! :D Gör jag visserligen gärna men har inte plats att behålla det sedan ändå..

Mvh Ellenfyrkant

Gurky
0

Ja det är torktiden som tar tid.

Det går bra att ha dom i en låda så länge, se bara till att du flyttar över din teknik till lådan också.

kallepudas
0

Här har du en länk som beskriver hur du ska gå tillväga….visserligen är det en "back to nature" men är i stort sätt samma sak som moduler.

http://backtonature.se/sv/tips-tricks/installation-backgrounds/

oh-la
0

jag har precis fixat modulerna i mitt akvarium eftersom dom släppte. fördelen med moduler mot btn är att man inte behöver silikona kanterna, utan du sätter ordentligt med kluttar med akvariesilikon på baksidan.

det du behöver är akvariesilikon och limklämmor (går att köpa i de flesta byggvaruhus) samt ett antal backar. när jag tömde mitt 240l hade jag 5 stycken 50l backar. 4 med fisk och akvarievatten, och en med bottensubstrat och övrg inredning. töm efter dina behov.

när akvariet är tömt och urplockat är det dags för rengöring. rengör noga och få bort alla alger och liknande från baksidan. ett rakblad är bra att använda. torka även allt torrt. det måste verkligen vara ordentligt torrt, annars fäster inte silikonen. innan du silikonar fast bakgrunden, tvätta av fästpunkterna med sprit. dom ska alltså vara riktigt riktigt rena och torra.

silikona på ett gäng pluttar med silikon (överdriv gärna) och tryck fast modulen. sätt fast limklämmor för att säkra trycket. det akvariesilikon jag använde hade en torktid på 2-3 mm/dygn. vänta gärna två dygn innan du fyller på med vatten igen. totalt tog mitt projekt 2 dygn, men skulle jag göra det igen skulle jag vara nogrannare och låta torka lite extra. det är inge kul att behöva tömma igen för att bakgrunden inte torkat ordentligt. fiskarna klarar sig bra i backar under tiden :)