Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 9355 ggr
Ratata
4

Gurka och näring

Jag har genom åren här på forumet många gånger läst om folk som matar sina fiskar med gurka och det har alltid gjort mig lite förbryllad. Hur många gånger har man inte fått höra om hur mycket vatten gurka innehåller i förhållande till allt annat? Vill minnas att det ska ligga på 98-99% och att mata vattenlevande djur med vatten har aldrig riktigt verkat rimligt i mitt huvud. Tungan ute

Enda gången jag gett mina landlevande djur gurka har varit som vätskekälla vid transport.

Varför matar ni era fiskar/räkor/sniglar med gurka? Finns det något jag missat? Berätta gärna!

[Jagochminadjur]
1

Jag brukar mata mina med gurka för att jag inte har något annat >_<  
Annars brukar det bli ärter eller morötter.

plutopellis
0

Nä jag ger gurka ibland men mer som godis för de gillar det men näring kan jag inte tänka mig att typ gurka/melon osv ger :)

kallepudas
0

jag ger mina som godis…men det gröna i gurkan bör ju ge nått nyttigt & dom är ju mycket mindre än vad vi är så kan tänka mig det mättar lite oxå.

oh-la
1

alltså, jag förstår inte riktigt det där med "godis" till akvariefisk. gurka innehåller i princip ingenting. runt 10 kcal/100 gram och bara en massa vatten. helt meningslöst. akvariedjur matar vi också såpass sällan att jag kan tycka att man borde ge ett anpassat fullfoder istället för meningslös bukfylla. fiskar och snäckor har långt ifrån den utvecklade smak som vi eller för den delen andra högre stående djur. de äter det som går att äta. "godis" finns liksom inte i den världen. gurka motsvarar en matning, ofta det djuren får under dagen. ingen skulle komma på tanken att byta ut en katts eller hunds hela dagsranson mat mot gurka hur gott dom än tycker det är. det innehåller absolut ingenting vettigt alls, och akvariefiskar är så långt ifrån i behov av bukfylla eller godis som det går :P

ska man ge "godis" är det bättre att ge ett fullfoder. jag ger mina hemmagjord räkmix, men den är å andra sidan berikad och att betrakta som fullfoder.

Gurky
0

#4 "Godis" finns i den mening att något doftar gott eller mycket. I övrigt håller jag med dig till fullo :)

[dynamitella]
2

Jag ser verkligen inte problemet med att ge gurka till invånarna i karet om de får annan basföda. Mina malar växer som bäst när de får gurka varannan dag, och lika så snäckorna. Jag har slutat med broccoli då akvariet stinker fis efter bara någon timme.

Gurka ruttnar inte som broccoli och håller längre utan att förstöra vattnet. Och eftersom djuren ÄLSKAR det ser jag ingen anledning att strunta i det.

Och att påstå att vi matar våra akvariedjur sällan stämmer inte hos mig i alla fall. Mina fiskar får mat 2-4 gånger om dagen, och varannan dag är en av de tillfällena gurka eller annan grönsak.

[Geekinblack]
0

Mina fiskar gillar inte någon form av grönsaker alls. Dom äter bara fling foder, svarta mygglarver samt vita mygglarver. Varierar allt varannan dag.

Mina äpplen samt posthorn får varierat av algtabletter, morötter, broccoli och vitkål. Dom fick gurka här om dagen men var inte så jätte intresserade av den så jag tror inte att mina djur behöver gurka iallafall :) broccolin däremot blir proppfull av snäckor efter några minuter :P

oh-la
0

mina får mat 1-2 ggr om dagen, beroende på vad dom får. räkmix, som belastar akvariet mer än pellets får dom aldrig mer än en gång om dagen, och då i sådanna mängder att det försvinner inom en 3-5 minutersperiod. allt som ligger i akvariet i upp emot en timme eller med stoppar jag inte ner alls.

att gurka skulle göra någon skillnad för akvariets invånare ställer jag mig högst skeptisk till. gurka innehåller ingenting i förhållande till anpassat foder. det skulle eventuellt vara så att det är en såpass stor sak man stoppar ner att fiskarna inte behöver konkurera på samma sätt om maten, men rent fodermässigt är det ungefär lika bra för dom som för oss.

hänvisa gärna till livsmedelsverket så kan man bilda sig en egen uppfattning om gurka som foder, det innehåller alltså absolut ingenting

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

min ena katt fullkomligen älskar passionsfrukt till den grad att hon försöker stjäla det från mig om jag äter det. det är inget farligt, men helt meningslöst. jag skulle aldrig komma på tanken att ge det till henne som middag, för det spelar ingen roll hur mycket hon älskar det, det innehåller inget vettigt. en slick på min sked är helt okej, men ett helt mål? nej. i ett akvarium är det till på köpet mer känsligt eftersom mat som ligger kvar, om så bara några timmar, påverkar vattenkvaliten.

jag lägger mig inte i vad andra ger sina fiskar, men jag personligen ger inte något så näringsfattigt till mina fiskar alls, hur mycket dom än älskar det. det känns liksom inte som ett relevant argument för mig själv när jag utfodrar.

[dynamitella]
1

Oh well, vi gör alla olika :)

Vi är tusentals människor som ger malarna gurka utöver algtabletter och övriga grönsaker. Att det vore helt och hållet meningslöst, som du påstår, tror jag inte.

oh-la
0

finns det ingen näring i så finns det inte :P fiskars näringsbehos skiljer sig inte så mycket igrån andra organismers. fett, sockerarter och proteiner är det som kroppens celler omvandlar till näring. gurka innehåller 0,1% fett, 2,1% kolhydrater och 0,8% protein/100g. fibrer, som skapar någon fom av mättnadskänsla finns det 0,7% av /100g. gurka är extremt näringsfattigt och ska väl knappt ens räknas som bukfylla med tanke på den låga fiberhalten. jag tror ju inte att det skadar fiskarna, och det vill jag verkligen få fram, men i valet att ge ett fullfoder 3 av tre matningar per dag som innehåller all näring, vitaminer och mineraler som mina fiskar behöver mot att ge fullfoder 2 ggr och grönt vatten den tredje… :P

alla tusentals personer som matar med gurka, kör! anledningen att jag vare sig matar malar eller andra djur med det tycker jag framgår ganska tydligt. det finns ingen näring i gurka.

sallad
1

Dom som matar med gurka matar nog inte bara med det. Jag brukar ge gurka, men bara för att jag ger dom gurka så betyder det ju inte att dom får sin "nyttiga" mat.

-Rasmus 🌈

plutopellis
1

Algätare precis som växtätare äter det mesta gröna, hur mycket näring är det i gräs egentligen? Men kor lever av det för att dom är utvecklade för att äta gräs. Nej malar är väl inte utvecklade för att äta gurka men tror faktiskt att det är bättre mat för dom än för oss som egentligen är gjorda att äta mest kött….?

oh-la
0

#12, alltså, näringinnehållet gäller detsamma för människor som för andra djur. dom använder inte andra kolhydrater än vi, skillnaden ligger i vad deras kroppar tar upp. finns det 0,8% protein är det 0,8% oavsett om det är en människa eller en katt eller en fisk som äter det. innehållet ändras inte. vi tar alltså upp lika mycket (lite) näring ur en gurka som en mal, för det finns typ ingen näring, förstår du vart jag vill komma?det spelar ingen roll om det är en människa eller en ko, näringsinnehållet är detsamma och ändras inte. sedan är en växtätare bättre på att ta upp de här 0,8% proteinerna, men det är fortfarande 0,8% protein/100g

för att jämföra lite länkar jag till innehållet i 100g ärtor, som ju också är populära att ge till akvariefisk

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

ärtor innegåller ungefär 5 ggr så mycket näring per 100g som gurka.

Gurky
0

#12 Fast om man säger så här, det är väl bättre att man matar med foder som är speciellt framtaget än något som varken finns i deras naturliga miljö eller innehåller någon näring :) I övrigt är verkar det vara många som övermatar sina fiskar, så om man matar med gurka istället kan det kanske ha en positiv effekt?

[dynamitella]
2

Allt jag vet är att mina malar inte lämnar gurkan förens det är slut, oavsett vad jag matar dem med annars :)

Alltså gillar dem det. Och eftersom gurka är helt ofarligt, och inte gör dem feta på något vis heller, och inte är farligt (som röda mygg, exempelvis), så ser jag inga hinder med det hela.

ÄVEN om det är näringsfattigt (vilket jag vet om och inte bestrider) :)

CarlMH
2

Men större delen av tiden spenderar malarna med att antingen suga på saker eller vila … även om de får algtabletter etc … deras beteende kan ju antyda att de måste äta större delen av sina liv och är relativt vana vid näringsfattig mat (typ alger som växer i karet) och då torde ju gurka vara ett bra kompliment till andra foder Glad

kallepudas
0

#13 Att trycka ner räkmix i alla kar är inte bra det heller,skitar ner vattnet med mera så kom med några bra argument.

Gurkan plockar man upp & malarna tycks gilla det & det skitar inte ner karet…vad är problemet?

kallepudas
0

Gurka innehåller oxå utöver vatten…..c-vitamin,molybden,a-vitamin,kalium,mangan,folat,fibrer,kisel & magnesium…..

oh-la
0

#17 jösses vad du tar i :P

jo, visst innehåller gurka lite annat också. lite vitaminer och lite mineraler. inget speciellt unikt på något vis. alla mineraler och vitaminer du räknar upp är inte på något vis unikt för gurka. grejen med gurka är att det innehåller väldigt lite övriga näringsämnen och väldigt mycket vatten, det är alltså ett rätt värdelöst foder, till skillnad från exempelvis en väl sammansatt och berikad räkmix, pellets anpassad för malar och annat fullfoder.

allt vi stoppar ner i akvariet skitar ner. skillnaden mellan gurka och exempelvis räkmix (tror till och med att jag nämnt att räkmix också skitar ner akvariet i inlägg 8, så jag hyllar inte det som nått renlighetsfoder på något vis) är att räkmix, om det utfodras rätt, äts upp inom en 3-5 minutersperiod. tanken med gurka och andra grönsaker är att det ska ligga i vattnet ett tag, och belastar därmed också vattnet. tror inte riktigt du har läst vad jag skrivit faktiskt, tagga ner :P

oh-la
1

#17, och btw, hur kan "gurka innehåller ingen näring och är inte att likna vid fullgott foder" vara ett dåligt argument? "jag matar inte med gurka för att den är grön och växer ovan jord" är ett dåligt argument, att det inte är ett bra foder skulle jag säga är ett ganska bra argument.

hade du förresten gjort lite reserch innan du namedroppar det första du hittar på google om näringsinnehåll i gurka hade du också vetat att inget av näringsämnena du nämner är unikaför gurka, samt att de i förhållande till de flesta andra grönsaker är låga halter. c-vitaminhalten i gurka är exempelvis nästan 10 ggr lägre än i broccoli, halten folsyra är 12 ggr högre i broccoli än i gurka, halten fibrer är 5 ggr högre i broccoli, mänden magnesium är lite drygt dubbelt så hög i broccoli som i gurka. helt meninglös info egentligen, men eftersom du nämnde dessa specifikt och jag snabbt kunde hitta siffror (eftersom din källa inte nämner några halter i första steg) tyckte jag att det var på sin plats med en jämförelse.

en grönsak som innehåller nästan 96% vatten har inte plats för så hemskt mycket näring…

Ratata
0

Har jag inte haft tid att titta till tråden förrän nu, men oj vad många inlägg det blivit!

Kul med alla kommentarer kring ämnet. Det verkar råda mycket delade meningar kring det här med gurka som foder. Själv verkar det som att jag är av samma åsikt som oh-la vad gäller matande med gurka.

Dynamitella, när du skriver att dina malar växer som bäst när de matas med gurka, har du då gjort jämförande med tex broccoli (trotts att det luktar i vattnet)? Hade varit spännande att kolla upp om man ser någon skillnad.

[dynamitella]
2

Nej, jag ser en ungefär lika stor ökning i växt oberoende av vilken grönsak jag använder :)

Däremot växer de bättre med gurka än bara på algtabletter, fiskmat och frysfoder.

Denvassarut80
0

Jag ger också gurka… o mina malar och snäckor älskar detta :) Men kokta ärtor är bäst för de äter alla :)