Artfråga - räkor
Jag har försökt leta info på nätet om rili och sakura men hittar inget. Jag har fått för mig att dom är färgvarianter av körsbär, stämmer det? Och vad är det för skillnad på dom?
Skulle vara tacksam för lite hjälp eller någon länk. Vad som helst! 
Ja de är färgvarianter av körsbär, Neocaridina heteropoda var. rili & Neocaridina heteropoda var. sakura :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Körsbär, rili och sakura bär alla samma latinska namn (neocaridina heteropoda), och kommer ursprungligen från den vilda varianten (som är brunaktig), som sen odlades till att bli den vanliga röda körsbärsräkan.
När de sen satt med massa röda körsbär började man urvalsodla de rödaste om och om igen, tills man fått fram en helt opak (ogenomskinlig) räka som inte bleknade ens under stress. Sakuran var nu framtagen. Benen skall också vara röda för att räknas som sakura.
(lika så har man urvalsodlat de orangeaste individerna och fått fram "orange sakura" och "black sakura" på samma vis från körsbäret. Det är alltså orangea eller svart/bruna räkor).
Och slutligen så kom det fram roliga räkor som fattades pigment i mittpartiet av kroppen. Rilin var upptäckt :) Det händer ibland som en naturlig mutation. Man odlade vidare på "defekten" och till slut hade man en stadig stam som gav nästan 100% rilis.
Med tiden har man mixat och hållt på för att få fram gula, blåa och andra färgade rilis. Eftersom "körsbärs-släktet" kan para sig med blue pearl och white pearl (Neocaridina cf. zhangjiajiensis), så har man haft möjlighet att "sno färger" från andra arter.
Dessa räkor är neocaridina heteropoda:
Körsbär (red/wildtype)
Gul räka
Rili (red/yellow/orange/blue/?)
Sakura (red/orange/black)
----------------------------------------------
Dessa räkor är neocaridina cf. zhangjiajiensis (och parar sig med alla ovan):
Blue pearl
White pearl
Tack så mycket!
Nu kan jag söka lite mer fakta om dom på deras latinska namn. Ska få hem lite såna nämligen. Måste ju veta allt om dom!
Och ja, jag vet att dom kan föröka sig sins emellan. 
Tack igen!
Rili och sakura är nog de som är "mest okej" att korsa :) Eftersom avkomman aldrig blir smutsig till färgen. Vad som händer istället är att färgen på rilisen (om de är lite dåliga i färgen) blir rödare, och att det kan poppa upp helfärgade räkor ifrån en rili / alternativt dyka upp rilis i avkomman efter en helröd sakura.
Du smet emellan Dynamitella.
Tack så hemskt mycket för den givande informationen!! Jättespännande och nu förstår jag ju. 
#3 Och jag räknar alla de du ska få hem som skräp pga. att det är exemplar som är bortplockade för att de inte håller måttet för just den färgvarianten. T.ex en helt röd rili utan transparent parti eller en sakura med för dålig röd färg :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Mina skräpräkor! <3 Är det dig jag köper dom ifrån?? Förvirrande med både fb och ifokus…
#7 Ja, det är det ;)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Åh vad världen är liten!!
Då kommer du få se massa bilder på dina skräpräkor här sen i min tråd om mitt räkkar.
Tack för alla svaren. Nu fattar jag lite mer i alla fall. 
#9 Jo världen är bra liten och som akvarist är den ännu mindre ;) När man hänger i så många forum och grupper som möjligt :P
//GuUuLd,
-IE Photography-
Vill också köpa räkor av guld!!!! Dumma bröllop! Mutter :/
Jag köper dom som är utrensade för att de inte "duger". Ska bli så spännande att få hem mina skräpsniglar!!
# 11
Kan lätt bli ett syftningsfel på det du skrev….
Fast jag ser synen framför mig =) Coolt med guld-räkor….
Haha!