Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 786 ggr
jazza
0

räkfrågor

Funderar på att köpa blå pearl räkor , men undrar lite om man kan ha dem med en Kampfisk och några äppelsnäckor och ev Ancistrus?

Soil istället för grus - är det ok för fiskarna också?

Vad vill räkorna ha för temperatur i akvariet ?

och är det något annat man ska tänka på?

[dynamitella]
0

Kampfisk + räkor = katastrof :)

Det är nog bäst att du planerar om lite innan jag svarar vidare. Kampfiskar har räkor som favoritmat ibland, och då är det riktigt kört även för vuxna räkor.

jazza
0

Rynkar på näsan jaha - får jag tänka om …

Räkor tillsammans med mina Endlers?  Men där har jag grus ,ancistrus och äppelsnäckor.

[dynamitella]
0

Ja, det kan gå bra :) Däremot äter all fisk räkbebisar. Men de vuxna bör gå säkra från endlersarna.

Och för att klargöra en sak, så är soil "bara" till för caridina cantonensis. Alltså crystal-räkor och tigerräkor :) Det är deras art som vill ha lågt pH värde, och soilen gör det lagom för dem.

Blue pearl fungerar likadant som körsbärsräkan, och kan gå i de flesta vattenparametrarna. Neutralt vatten passar bra. Så gruset gör inget.

(och äpplen och malar går alltid bra med räkor).

jazza
0

ok då får det bli några blå räkor ihop mrd endler osv

Tack för hjälpen

kokuhaku
0

Förlåt att jag hoppar in här men; "Och för att klargöra en sak, så är soil "bara" till för caridina cantonensis." - så om man ska ha Körsbärsräkor i karet så behövs inte soil, det kanske t.o.m. är onödigt att lägga pengar på?

[dynamitella]
0

Men du skulle väl ha både och?

Jag säger inte att soil är ett måste på något sätt. Däremot är det trevligt för crystals, då det håller pH-värdet nere och stabilt. Körsbär bryr sig inte, så att säga.

Men har du caridina cantonensis i karet, oberoende av andra invånare, är soil fortfarande nyttigt :)

Men nej, för att svara direkt på din fråga bara. Där finns ingen anledning att lägga ner pengar på soil om man enbart ska ha neocaridina (körsbär och liknande). :D

kokuhaku
0

Nej, där har du nog missförstått mig. Jag vet inte än vad jag ska ha men funderar på körsbär eller crystal red :) Det blir nog inte båda.

Men tack så mycket för ditt svar, det var bra att veta!

[dynamitella]
0

Jag ser nu att jag blandat ihop dig med en annan :) Då är jag med på notorna!

Jag rekommenderar sådär på rak arm någon neocaridina. Alltså körsbär, gul räka, sakura, rili, blue pearl eller white pearl :) De är ganska enkla.