räkfrågor
Kampfisk + räkor = katastrof :)
Det är nog bäst att du planerar om lite innan jag svarar vidare. Kampfiskar har räkor som favoritmat ibland, och då är det riktigt kört även för vuxna räkor.
jaha - får jag tänka om …
Räkor tillsammans med mina Endlers? Men där har jag grus ,ancistrus och äppelsnäckor.
Ja, det kan gå bra :) Däremot äter all fisk räkbebisar. Men de vuxna bör gå säkra från endlersarna.
Och för att klargöra en sak, så är soil "bara" till för caridina cantonensis. Alltså crystal-räkor och tigerräkor :) Det är deras art som vill ha lågt pH värde, och soilen gör det lagom för dem.
Blue pearl fungerar likadant som körsbärsräkan, och kan gå i de flesta vattenparametrarna. Neutralt vatten passar bra. Så gruset gör inget.
(och äpplen och malar går alltid bra med räkor).
ok då får det bli några blå räkor ihop mrd endler osv
Tack för hjälpen
Förlåt att jag hoppar in här men; "Och för att klargöra en sak, så är soil "bara" till för caridina cantonensis." - så om man ska ha Körsbärsräkor i karet så behövs inte soil, det kanske t.o.m. är onödigt att lägga pengar på?
Men du skulle väl ha både och?
Jag säger inte att soil är ett måste på något sätt. Däremot är det trevligt för crystals, då det håller pH-värdet nere och stabilt. Körsbär bryr sig inte, så att säga.
Men har du caridina cantonensis i karet, oberoende av andra invånare, är soil fortfarande nyttigt :)
Men nej, för att svara direkt på din fråga bara. Där finns ingen anledning att lägga ner pengar på soil om man enbart ska ha neocaridina (körsbär och liknande). :D
Nej, där har du nog missförstått mig. Jag vet inte än vad jag ska ha men funderar på körsbär eller crystal red :) Det blir nog inte båda.
Men tack så mycket för ditt svar, det var bra att veta!
Jag ser nu att jag blandat ihop dig med en annan :) Då är jag med på notorna!
Jag rekommenderar sådär på rak arm någon neocaridina. Alltså körsbär, gul räka, sakura, rili, blue pearl eller white pearl :) De är ganska enkla.