Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1737 ggr
[99Bobo]
0

Hjälp mig!

Nästan varje dag så dör 1-2 räkor i mitt räkkar. Jag har haft i Sera bio nitrivec som är mot ammonium och nitrit. Men idag så såg jag två döda igen. Jag bytte vatten i söndags alltså nästan hela karet. Karet är på 43 l. Vad ska jag göra?

[dynamitella]
0

1. Vid nitrit gör man 30-50% vattenbyte varje dag tills det klarnat upp (Och ser över vad som är fel. Övermatning, för många djur per växt osv). Att använda medel kan vara skadligt ibland för vissa arter.

2. Man ska aldrig, aldrig, aldrig göra 100% vattenbyte eller däromkring. Då kan du räkna med att alla invånare snabbt kan dö. Speciellt räkor och känsliga fiskar.

3. Du borde inte ha nitrit i karet till att börja med. Är det inkört i minst en månad? Annars kommer du säkert få nitrittoppar åt höger och vänster efter ditt stora vattenbyte. Se till att kolla vattnet varje dag nu.

4. Skaffa så mycket växter som du kan. Gärna en hel spann full, och fyll akvariet med. Det ska nästan se löjligt ut. På så sätt slipper du mata räkorna på ett tag, och minimerar nitrit och ammonium genom minskande matintag + att växterna förbrukar ämnena effektivt.

oh-la
0

vad är det för räkor och vad har du för temp? jag har kört med kylklampar i mitt ena akvarium för att temperaturen annars skenar upp mot 27-28 grader i värmen (well, i lägenheten i alla fall :P) ch då ör många arter av räkor.

oh-la
0

har du förresten testat mot ammonium och nitrit? så du vet om det är det?

[99Bobo]
0

Jag har Körsbärsräkor,crystal red och Amano. Idag hittade jag tre nya döda räkor. Jag gjorde ett vatten byte på direkten och dom har inte fått mat ännu. Och tänkte inte ge dom idag utan imorgon. Tog prover och allt ser bra ut. Jag har mycket växter och javamossa. Kan det vara mina endlers som dödar dom? Jag har inte sett att någon är på någon. Har även flyt växter. Snälla hjälp

[99Bobo]
0

Min temp är på 27 gRader

oh-la
0

crystal dör vid den temperaturen.

vilka tester har du gjort? hur gammalt är akvariet? endler dödar inte räkor på det viset. är det alla räkor som dör eller bara vissa arter?

när du byter vatten, har du i kallt vatten?

vad har du för bottensubstrat? kan du dela med dig av värdena som vattentesterna gav? varifrån tar du vattnet? bor du i lägenhet eller hus? har du gamla rör? finns hur mycket som helst som kan vara bekymret.

[dynamitella]
0

Lägg gärna in en bra och tydlig bild på hela akvariet :) Det kan hjälpa oss att utesluta några grejer.

[99Bobo]
0

pH 6.5-7, nitrit 0 ppm, Jag förstår inte hur "alla värden" kan vara bra när de dör! (jag har inga GH/KH-test). Jag använder ingen gödning eller co2. Akvariet är ett år gammalt och funkar perfekt. Jag brukar ta fingervarmt vatten. Alltså mellan. Jag har blåt grus. Jag tar vatten från kranen. Bor i lägenhet. Ett nytt rör. Bild kommer. Det är mest Körsbärsräkor som har dött. Det är dom mesta jag har i karet. Mina Cr mår bra i temperaturen. Tänkte också flytta räkorna till ett annat kar så får detta stå i en,två veckor. Är det bra eller inte? Ska gå och köpa mer växter

[99Bobo]
0

Idag dog två stykna.

Gurky
0

Har du medicinerat i karet? Har du testat vattnet för metall? Vad är det för grus du använder?

[dynamitella]
3

Kan du förklara varför du skrivit precis som jag gjorde i min tråd igår? Nog för att det inte är allvarligt, men varför skriver du precis, exakt som jag?

"pH 6.5-7, nitrit 0 ppm,
Jag förstår inte hur "alla värden" kan vara bra när de dör! (jag har inga GH/KH-test).
Jag använder ingen gödning eller co2. "

http://www.redbee.se/showthread.php/6960-Random-r%C3%A4kd%C3%B6d.-Why

1. Ditt grus är färgat. Regel nummer 1. i räkvärlden är att hålla sig så naturlig som möjligt. Färgat grus kan vara direkt dödligt.

2. Än en gång. "naturligt är bra". Plastdekorationerna du har kan också vara dödliga för räkor.

3. Att hälla i nästan 40-gradigt vatten är direkt farligt! Om du har räkor som tål absolut max 28 grader, ska du inte fylla på med 10 grader varmare. Bäst är att fylla på med kallare vatten än vad som finns i akvariet. "fingervarmt" är 37 grader varmt, vilket är alldeles livsfarligt för räkorna.

Final summation. Var försiktig med vad du skriver av från andra, hur oväsentligt det än må vara. Släng gruset och dekorationerna och starta om akvariet. I fortsättningen fyller du aldrig på med varmare vatten än 20 grader.

Då ska det nog gå bra för dig.

[99Bobo]
0

#8 Oj, jag kopierade fel text. Jag jämn förde mitt resultat med ditt så har jag råkat kopiera fel text. Ber om ursäkt. För att se om det var normalt. Tänkde inte på att det var fel text. Ber jätte mycket om ursäkt! Här kommer min: Nitrit 0, ph 6,4. Jag använder Inge co2 eller gödningsmedel. För att jag inte vet vad det är :). Vad är gh/kh för test?

[dynamitella]
0

Det är lugnt. Värdena ser bra ut.

Vad är det för temperatur i akvariet?

KH mäter Karbonathårdheten och GH är summan av alla ämnen som är lösta i vattnet och påverkar hårdheten. Det är överkurs :)

Jag tror helt enkelt att det är plast-sakerna och gruset som dödar räkorna hos dig. Och om inte det, så är det vattenbytena. Det är i alla fall "lätt åtgärdat".

theraphosa
0

#12 Vadå, släpper gruset ifrån sig som inte är bra för räkor? (kan va kul att veta).

theraphosa
0

Förövrigt så är safe start från tetra ett bra medel när de blir obalans. Tästa de om inget annat funkar.

Och tänk på att amoniak/amonium inte syns på nitrit tester. Så de skulle kunna vara de med.

[dynamitella]
0

Färgat grus är ju färgat med färgämnen. De är inte naturliga. Jag själv och många på redbee.se har haft dödsfall efter att ha använt färgat grus (allt från rosa/blått till svart).

Vad exakt som är dödligt har jag ingen aning om :)

Inte heller vilja märken, tyvärr. Det vore bra att ha nedskrivet.

Samma sak med plastdekorationerna. De är säkra för fiskar, men räkor verkar vara mycket känsligare då de dör ibland.

theraphosa
0

#17 Okej, aa de måste vara nått färgämne som är gifftigt och lakas ur när de är i vatten elleer nått. Man får vell hålla sig till råda sand och sån där "räk-lera-grus/sand".

Men nu när jag tänker efter så har vi svart sand i ett akvarium på jobbet med blue perl räkor. Men de frodas och mår bra. Ska ta reda på vad de är för märke.