Fiskar =)
Jag skulle gärna vilja ha tips på humoristiska vacka fiskar som går att hålla i ett 54Liters akvarium. Jag har startat upp det för ett par veckor sen och för ett par dagar sen så flyttade två super fina och otroligt söta Gold/albino ancistrusar in (osäker på namnet på färgen) de är pytte små fortfarande så de finns tid och utrymme att växa =) Men som sagt önskar förslag på andra invånare. Har ett större kar med slöjisar och div malar =) Tack för alla tips =)
guppys :)
en Kampfisk?
olika killifiskar!
finns mång med "humoristiska" färger.
några förslag är:
-Aphyosemion australe 5,5cm
-Aphyosemion striatum 5cm
-Pseudepiplatys annulatus 4cm
Det finns även en annan sorts fisk som jag tycker mycket om:
-Denison barb 15cm
De här fiskarna kanse är lite svåra att få tag på så det finns ju alltid gyppy, platy och svärdbärare. ;)
Skrev nog lite tokigt :( Humoristiska i sitt beteende menade jag =) Tack för förslagen så här långt. Guppy hade jag funderingar på men blev avrådd i djuraffären trots att de hade hur mkt Guppy som helst, pga av den dåliga kvaliteen på guppys, dvs att de inte lever så länge pga hård avel mm mm. Det tycker jag var bra av dom för de visar att de inte är desperata att sälja =)
Killifiskarna var ju jätte vackra =) Har dom humor?? Ja hade tidigare ballong molly och är lite sugen igen, svårt de här =)
#5 Dem har lite "humor" kan man kanske säga.. de är ganska nyfikna på oss på andra sidan glaset. men om det är beteendet du är ute efter så tycke jag att danio sebrafisk och danio leopard skulle passa. de simmar alltid omkring och busar med varandra. jag har en av varje. man kanske tänker att det är lite men vad jag får för uppfattning så trivs de bra och har roligt. dessutom har jag fler stimfiskar av andra sorter. De håller sig oftast vid utan och dem beter sig på något sett som delfiner faktiskt :) de är inte rädda av sig alls. inte mina i alla fall. jag kan faktiskt lägga min hand under ytan bara så mycket att lite vatten kommer på handen. luta på handen och lägga en matbit i "vattenbrynet" och de simmar upp på handen med bara vatten upo till "sidolinjen" och tar av matbiten. har också lagt ett lock från en fiskmatburk så att bara lite vatten är ovanpå den och sedan lägger en matbit på mitten och de simmar upp tar lite av mate och glider av. påminner verkligen om små små delfiner. jag kommer inte ihåg nångång som de har vart rädda för mina händer eller för mitt ansikte när jag stirrar in i akvariet.. :)
#6 jag har haft dem nu i mer en två år och det började med att jag såg sebrafiskar i en djuraffär (arken zoo stinsen..) och såg en fisk som såg lite annorlunda ut. en som hade prickar i stället för ränder. prickar som såg ut som leopardprickar. jag trodde att det va ett unikt exeplar så jag köpte den och två randiga. senare i en annan djuraffär (djurmagazinet) såg jag massa danio lepard. och två randiga tillsammans med dem. då förstod jag att det inte va någon speciell fisk jag hade köpt. men jag har aldrig ångrat att jag köpte dessa. :) de har blivit mina favorit fiskarter vad gäller personligheter. De är väldigt billiga. 15 - 17 kr styck. :) för så humoristiska fiskar.
#4 förresten! jag har guppys och de har levt väldigt länge. så det är bara det att försöka välja rätt exemplar av hur de ser ut att må och hur friska de ser ut. inte bara låta de i affären bara ta någon. jag tar god tid på mig att välja fisk sedan försöker jag hitta ett kännetecken och sedan säjer jag till någon som ska ta upp fisken. det är bättre än att komma hem med en fisk som inte ser så frisk ut. även stimfiskar ska man kolla vilka man fick om de ser okej ut för om inte kan de hälla ut de.och fånga några nya. ;) man vill väl inte betala för fiskar som kanske kommer dö dagen efter. okej.. nu har jag skrivit mycket… ska nog sluta nu ;)