Skaffa kampfisk
Hej!
Jag hade tänkt skaffa en kampfiskhane, men det är en del saker jag behöver veta.
Jag har en SAMLA-låda från IKEA som jag hade tänkt ha honom i, 22 L. Är det för liten storlek eller funkar det?
Jag hade tänkt ha en skrivbordslampa som ljus, behöver jag doppvärmare eller värmer lampan tillräckligt?
Vad gillar kampfisken för inredning?
Kan jag ha något annat djur där i? Tex. räkor, snäckor..
Vad är bäst att ge kampfisken för mat?
Var kan jag köpa fisken? Vill helst inte köpa i djuraffär.
Något annat/viktigt som jag behöver veta?
Hej Frida! Din låda är perfekt för en Kampfisk. Det är bra att ha den lampan. Det är så min hane bor. Doppvärmare behövs inte. Min Kampfisk hane gillar att ha mycket växter och en liten grotta att gömma sig i när han ska sova. Min Kampfisk bryr sig inte om mina räkor i karet. Så jag tror att det går bra. Men vet inget om snäckor. Min hane gillar att äta vanligt foder men i djurbutiker finns det mat för Kampfiskar. Du kan gå in på www.kampfisk.se. Där säljer dom säkert. Läsa på extra om dom. Ibland kommer det nya saker som dyker upp. Läs alltid en extra gång. Hoppas det går bra! Hoppas texten hjälpte!
Jag vill säga tvärt om, doppvärmare bör du nog ha. Samt frysfoder, det är alltid bättre än flingor.. Men annars som ovan säger vill de ha mycket växtlighet :) och även jag vill slå ett slag för Kampfisk.se! Lycka till :)
#1 Tack så mycket för svaren! Ska nog ha ett par räkor där i också :)
#2 Ja det var det jag tänkte på eftersom dom gillar lite varmare vatten.., sen hade jag nog tänkt ge honom fryst artemia några gånger i veckan, eftersom jag tycker det är obehagligt med levande xD Tack så mycket för svaren! :)
#3 låter bra :) när de är vuxna behöver de inte levande foder då går det bra med fryst :)
Okej vad bra! :)