Ancistrusrom
Hej!
Jag misstänker att mina Ancistrus har lagt rom (IGEN!?)
För ca två veckor sedan hittade jag ju massa små söta yngel i akvariumet, och nu har jag haft koll på min ena hona som har varit jätterund om magen och nu ikväll hittade jag detta!
Ska jag bara låta äggen ligga på botten eller ska jag lägga dom i en yngelkorg/ett eget akvarium? Kanske bredvid utblåset på pumpen?
Varför har inte pappa Ancistrus tagit hand om dessa och fläktar dom?
Jag har tyvvärr en hungrig väderål i akvariet som har spanat in äggen och om jag kan vill jag helst rädda dom. Hjälp mig!
MVH
//Jossan
Okej tack så himla mycket för hjälpen!! :D
//Jossan
Ingen fara :) Jag fick precis göra lika dant, då hanen inte lyckades hålla mögel borta från äggen (han ska ju gallra bort de infekterade, men lät vissa sitta kvar, som förstörde hela klasen).
Bara 7 yngel klarade sig, som bor i yngelkassen fortfarande :)
Det är kul att man kan hjälpa dom när det går dåligt :) Hur länge klarar dom sig själv i yngelkassen sen när dom "kläcks"? :)
Förra gången hade jag dom bara i yngelkassen nån dag, sen släppte jag ut dom så dom hade rötterna att gömma sig på :)
//Jossan
Tills de blir för stora, helt enkelt :) Fysiskt sett.
Jag har haft mina nu i en vecka däri, och de har förbrukat sin gulesäck och blivit små minikopior av föräldrarna.
Jag tänker behålla 3 stycken däri och mata för sig, och släppa ner 4 till räkorna. Det är viktigt att alla får mat här hemma (jag har 60+ yngel redan i mitt 70 liters, plus 2 lekpar, så tills det ena paret flyttar till helgen är det riktigt smockat).
Aha okej :D Har du nån träbit i yngelkorgen? Behöver dom inte det? :)
//Jossan
Ja, jag har en rotflisa :)
De måste inte ha det som små, men det hjälper otroligt mycket.
Oki, bra att veta :D Tack åter igen!
//Jossan