Fråga om kampfiskodling
Hej alla! Jag har hört hela tiden att ska man odla Kampfisk ska man kläcka artemia till bebisarna. Bara undrar varför, för om man tänker på andra yngel kan man odla upp dom på kass mat så som flingor. Nu tänker jag ju självklart kläcka artemia om jag kommer så här långt nån gång men jag tänkte bara fråga varför inget annat foder duger? Sen har jag en annan fråga. Om man skulle få fler hanar än beräknat och måste dela dessa och inte har så mycket pengar blir det ju inredda samlabackar men hur ofta behöver jag göra vattenbyte då om jag inte har råd med pump till alla? Måste man ha doppvärmare i alla? Bara så jag vet vad jag ska samla till i framtiden :) Och all övrig information av Kampfisk tas också gladeligen emot!
alla samlor måste ha doppvärmare svårt att hålla rätt temperatur annars
En del yngel kanske man kan "odla upp på kass mat", men varför inte i stället ge dem det bästa möjliga? De flesta yngel växer bättre på artemia än på flingor, det är bara att acceptera. Artemian är näringsrik och simmar på ett "hoppande" sätt som stimulerar ynglens jaktinstinkt. Nykläckta kampfiskyngel är dock för små för artemia och ska ha infusorier de första dagarna.
Olle
Bra, då vet jag doppvärmare, och infusior :) Tack för svar! Och som jag skrev har jag inte tänkt ge kass mat utan undrade mest bara varför det är så viktigt för just Kampfisk för det är inte ofta man hör vid annan odling att man måste kläcka artemia själv…?
Hur mycket har du då hört/läst om annan odling? Jag tycker att de flesta som odlar de flesta sorters fisk använder artemia. Åtminstone sådana som odlar lite mer seriöst och är med i någon förening. Tyvärr är det ofta svårt (och dyrt) att få tag i artemiaägg i zooaffärer, så det är ofta genom specialföreningarna man får tag i dem. Jag köper mina genom Killisällskapet.
Olle
Det går nog inte riktigt att jämföra levandefödare och kampfiskar. Kampfiskar är som yngel väldigt beroende av levande foder, de är så väldigt små att deras instinkter liksom inte reagerar på ett ickelevande foder de första 5,6,7 veckorna. De är ju rovfiskar redan från start.
Levandefödare däremot är väl lite av allätare och mycket mer utvecklade som små, är väl troligtvis därför det går hyffsat bara att föda upp dom med diverse torrfoder. Fast jag tror ändå att om man med dom skulle mata med levande foder de första veckorna så skulle de växa betydligt snabbare och kanske få starkare färger till och med. När jag hade ett tiotal endlers yngel och provade mata med nykläckt artemia åt de det som små galningar, nästan värre än kampfiskarna ;)
Nu förstår jag varför! Tack lindzen :)
Artemia och sånt finns att köpa på tradera. 
Jag vet ;)
kan man ge artemia till Guldfiskyngel åxå? :)