Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 13949 ggr
annaelfie
0

salta i karet

hej, efter att slöjstjärten ej svarar på behandling av medi cura och jag ej kan ta mig till någon djuraffär och köpa någon annan medecin tänkte jag prova att ha salt i akvariumet.

Jag vet att det sk vara jodfritt, men hur mycket rekomenread på ett kar på 100 liter? hittar ingen bra hemsidan med fakta om detta. det är en slöjis, corydoras och en synodontis i karet. skall även hälla i kallt vatten

förslag?

[dynamitella]
0

Väteperoxid kanske vore en tanke?

http://www.youtube.com/watch?v=Rj4D2JwRIxQ

Taget från zoopet:

Salt har tydligen blivit ett undermedel, men 360 gram kan dödat en vuxen människa.
Till en frisk Slöjstjärt kan man ha 0,2 % salt i vattnet, om fisken är sjuk får man inte ta för givet att det är bra, det kan bli för påfrestande.

Salt stärker slemhuden och hjälper fisken att hålla saltbalansen i blodet om den fått en skada, eller sår Tex. efter ett parasit angrepp.

Om du ska använda salt så ska du bara ersätta den mängd salt du tar bort vid ett vattenbyte.
Det skrivs så mycket om att bota sjuka fiskar med salt, och visst, får det till en del parasiter att må illa.

Salt hämmar bakterie tillväxten, men dödar inte bakterier förrän vid en salthalt på ca 0,8-0,9 % och det tål inte fiskar någon längre tid.

Vid parasit/bakterie angrepp kan man bada en Slöjstjärt i 2,0 % salt vatten till den lägger sig på sidan eller max 10 minuter.

Ha en balja med rent bra berett vatten där den får vila efter badet, eller hellre ett karantänakvarie.

Salt sänker syrehalten i vattnet, därför måste man ha en god syresättning på vattnet,
Men det viktigaste för en skadad fisk är att den får vara i ett optimalt vatten, nåja, det ska alla fiskar vara.

annaelfie
0

nej det visste jag inte! det verkar ju vara en snabb behandling. kan man köpa det i djuraffärer?

[dynamitella]
0

Jag är inte alls säker på om det kan hjälpa dig, men vad jag vet är att det dödar bakterier och hjälper sår och irriterade områden att läka, precis som salt.

Så jag hade gjort såhär: Tillsatt lite salt i akvariet (strax under 0.2%), och sen saltbadat fisken som beskrivs i texten. Dock bra mycket kortare tid än 10 minuter. När jag saltbadar har jag två burkar, en med och en utan salt. Jag skiftar fisken mellan burkarna i 2 minuter/burk, två gånger. På så sätt skadar man inte insidan av gälar osv med salt.

OM det sen inte blir bättre (med regelbundna vattenbyten (tillsatt 0.2% salt per spann vatten du häller tillbaka, så att salthalten hålls uppe), så kan du ge dig på en svabb med väte. Det finns inte i djuraffären, utan istället på apoteket eller liknande.

Svabba bara en gång, och bara på problemområdet.

annaelfie
0

dum fråga men hur räknar jag ut hur mycket 0,2 % salt är på 100 liter? tack så jättemycket för hjälpen!!

[dynamitella]
0

100 liter är 100%

0.2 liter är 0.2%

Alltså, 2 deciliter jodfritt salt till hela karet :)

Det är viktigt att du inte häller i allt på en gång. Du kan göra så att du löser upp en deciliter i spannen nästa gång du byter vatten, och sen upprepar vid nästa vattenbyte.

annaelfie
0

hur ofta bör jag byta vatten? byter just nu en gång per vecka ca 30 %

[dynamitella]
1

Du kan byta 20-30% 2 gånger i vekan eller 40% en gång i veckan. Det gör inget.

Tillsätt en matsked salt per 10 liter vatten (i regeln en spann). Byter du då 30 liter ska det tillsättas 3 msk salt, eftersom det är vad du häller ut :)

annaelfie
0

nu har jag löst upp en deciliter i en liter vatten. jag kan hälla ner det i akvariet hursomhellst? när bör jag hälla i nästa deciliter? är lite seg i huvudet och vill att det ska bli gjort riktigt så att inget går fel

[dynamitella]
0

Ja. Häll inte på någon fisk bara.

(Förresten, så dum jag är. Vad har du för andra fiskar? Vissa djur som pansarmalar och snäckor är känsliga mot salt).

annaelfie
0

jag har tre pansarmalar!! har inte hällt i salten ännu!

[dynamitella]
0

Åh. Skippa då allt salt i vattnet!

Använd istället saltet du löst upp som saltbad :)

Tillsätt 2.5 liter vatten till den litern du har, så får du lagom salt vatten för saltbadet.

annaelfie
0

idag saltbadade jag Emil! han verkade inte tycka det var några konstigheter och simmade runt jätttepigg i vattnet. hoppas nu verkligen att han svarar på kuren.

finns det något mer jag ska göra för att öka hans försvar mot bakterier och ta kol på dem? hur ofta ska jag saltbada honom?

[dynamitella]
0

Du kan höja tempen någon grad. Dock inte över 26 grader, då han trots allt är en kallvattensfisk.

Byt vattnet riktigt ofta. Om du orkar kan du byta en stor spann om dagen utöver 30% i veckan. Du kan inte byta för mycket eller för ofta, så länge du aldrig överstiger 50% på en gång.

Du kan saltbada honom varje vecka. Lika så kan du nosa lite på väteperoxid, nu när du inte kan salta akvariet som planerat.

Det heter hydrogen peroxide på engelska, som kanske kan hjälpa sökresultaten. (Jag har aldrig gjort det själv, så jag vill inte påstå att jag är 100% säker på hur det ska hanteras).

annaelfie
0

jag har faktiskt sett flera videos med samma metod och de ser ut att göra likadant allihopa med topsen och sådär. han har defenitivt några rödaktiva sår nu på ena sidan av magen, så det är absolut att tänka på.

hur som hellst, byter en stor hink varje dag, vattentemperaturen är omöjlig att få under 26, det är så sjukt varmt här nere. har ingen doppvärme på och karet står skuggigt, har i kall vatten varje gång jag byter så de ej ska överhettas, har tänk på om värmen nu i augusti   faktiskt kan varit en anledning till varför han blivit sjuk…

tack för hjälpen änn en gång

annaelfie
0

antingen inbillar jag mig eller så är Emil myckt piggare idag och ser i allmänhet bättre ut. Jag åker till norge i två månader den 1 september och är angelägen om att han är  frisk tills dess så jag kan lämna med gott samvete och slippa oroa mig.

kan jag saltbada honom oftare än en gång per vecka? med kortare bad eller något.

annaelfie
0

putt