MalawiCiklider
Hej gott folk.
Jag går här och tänker på om jag ska starta upp mitt 112l kar igen som jag ej får sålt.
Skulle så gärna vilja prova på någon mindre malawiciklid som kan gå i de.
Gärna någon som inte vill gå i större grupp utan ett par eller 2honor 1hane.
Kom gärna med förslag :)

De flesta malawicikliderna vill ha ett större kar än så. Möjligen att golden hade gått men de flesta andra vill som sagt ha större.
Har du kollat på snäcklekare? Det finns flera arter och de flesta är från Tanganyika, även om det finns snäcklekare i Malawi också. Lamprologus multifasciatus är den vanligaste och har ett spännande beteende. De leker och bor i snäckor och har man en grupp kan de bilda en koloni och skydda ett gemensamt revir!
Tack för tipset :) Kollade på nordiska ciklid sällskapet och hitta ett par stycken som jag gillade :) Men hittade inte hur man skulle hålla dem. Menar om man har en grupp på 10st. Ska de vara 5 honor och 5 hanar eller hur ska gruppen vara?

Oftast är hannarna ganska arga, så ha fler honor än hannar. Jag brukar hålla en hanne i de flesta fall, men vissa arter blir så griniga så det kan vara bättre att ha 2-3 hannar så att den ensamma inte får storhetsvansinne. Auratus är ett exempel på malawiciklid som lätt får storhetsvansinne då en ensam hanne kan dominera och ta över hela akvariet.

väldigt många malawi är revirhävdande och kan bli riktigt aggressiva mot artfränder. därför är det ofta bättre att hålla dem trångt än att ha för få. även flera hanar är bättre en enstaka och flera honor. då får de dominanta hanarna mer att sprida sin uppmärksamhet på.
när jag skaffade Hongi (som iofs är en aggressiv liten Malawiciklid, även om mina är näsan löjligt fredliga mot varandra) var jag och pratade med killarna på akvarieleasing. bor du i stockholm kan jag verkligen rekommendera det. affären ligger i sundbyberg. dom rekommenderade grupper om ca 20-25 individer i mitt 240 l. då sprider man ut eventuell aggressivitet såpass mycket att ingen enskilld individ blir speciellt utsatt. malawiciklider blir oftast också mer harmoniska om dom får gå lite trängre.
får jag fråga vilka malawi du funderat över? jag vet inte ens om det finns speciellt många malawi som lever i par, men jag är långt ifrån malawiexpert och kan bara vidarebefordra den info jag själv fått. finns säker någon här som är mer inkörd på malawi än jag :)
#4 Jag kan inte spec mycket om ciklider överlag. Enligt zoopet så kan L. golden gå i ett 100l. men det är ju också minimun mått.
En vän har masssor med ciklider, och han har ett par av någon munruvare som inte är så stor typ 10cm kanske. Det är den enda jag vet som går i par.
Men iaf så kommer jag vänta med malawi då jag är störtkär i hongi red, men de får vänta tills jag har ett till stort kar :)
Jag kommer att köra på någon av dessa till mitt 112l :)
http://cichlids.akvariefisk.dk/article/show/?Article=72
Tror nästan jag vill ha ett gäng similis :) (Den översta länken)
Hoppas bara jag hittar någon privatperson eller djuraffär att köpa av.

ja, någon snäcklekare hade jag helt klart satsat på i din burk. jag hade gärna gjort det själv också om jag fått ha ett till akvarium , men det kan man nog glömma sedan jag snugglade in mitt senaste när sambon sov :P snäcklekare brukar inte vara jättesvårt att få tag på från privatpersoner eftersom dom leker frekvent, är duktiga på yngelvård och har blivit mer och mer populär att hålla. håll lite koll på annonssidorna på våra vanligare akvariesidor så ska du se att dom dyker upp :)
jag är, liksom du, helt förälskad i Hongi, har 10 stycken i mitt 240 l och ska hämta ytterligare tio på fredag. mina har ynglat för första gången, och ynglen går nu separat i egen tank. riktigt fin firre. mina är lite skrajsna av sig dock, men det beror antagligen mest på att jag varit för generös med gömställen…
Haha dum fråga kanske men vilka är de vanligaste akvariesidorna? :P

#7, tja… det bror väl på :P dom olika ciklidsällskapen brukar ha ute en del. www.ciklider.se www.ciklid.org www.zoopet.com där borde det dyka upp lite annonser då och då. sedan kan man ju hålla utkik på mer otippade platser, typ www.redbee.se. blocket är ju också ett tips :)
Asg! Ursäkta att jag kapar tråden men smugglade in när sambon sov! Jag tror jag dör av skratt! :)

#9, det är inte första gången kan jag säga… när han vaknade sa jag till honom att inte bli rädd, men jag tror vårt lilla akvarium har fått en unge… :P han vart inte glad… jag vet dock att om jag fyller det med vatten och sand blir det för mycket jobb för honom att tömma och slänga ut det, så jag får ju behålla. och nej, detta är inget jag rekommenderar för dom som vill ha en vuxen, mogen och respektfull relation med sin kärlek… :P
*asg* Underbart! Hahaha
han måste ha stort tålamod
fast min är inte så tokig han heller 

#11, man får hålla hårt i dom som accepterar sina akvarienördar till sambos 
Sant sant :)