Emil igen!
hej här kommer ännu ett inlägg ifrån mig om min slöjis Emil.
Han har alltid haft de finaste fenorna, men sedan ett par månader tillbaka då han flyttade in med en mal så har de sett trassliga ut. akvariet är större och vattenkvaliteten super. har två filter som går dygnet runt, mycket syre i vattnet och allla andra fiskar mår bra. Emil visar inga tecken på slöhet eller liknande och äter som vanlgit osv.
Men han har somsagt dåliga bakfenor. hans vener är röda från och till och ibland så har det även varit vita små 'knölar' på bakfenorna. har tänkt att det beror på att malen är stygg och jagar honom, och när fenorna då spruckit kan de resulterat i röda vener, Hur som hellst, hr behandlat med multicura tre dagar kur me efterföljande vattenbyte ett par gånger och det har blivit bättre, gör alltid 25 % vattenbyta varje vecka, (karet är bara på 110 lite, vet att det är för litet) men problemen kommer tillbaka. har hittat denna länk
så här pass dåligt är Emils fenor verkligen inte, men vill ej att det ska bli värre. Igår efter min senase multi cura behandling, märkte jag att en av hans små 'knölar' bara blivit större, samt att 'topparna' på en del ställen är rödare.
Fråga : ska jag höja vattentempen? hur mycket? jus nu är den på 25,
Ska jag tillsätta salt? Ska jag byta 50 % vatten? ska jag sätta honom ensam i ett annat kar (som bara är på 70 liter) eller har ni andra råd?
Letar nytt hem till honom sedan ett tag tillbaka.
Tempratur på 25 är för högt för den stackaren…han ska ha under 20 helst men det kan ju vara svårt att hålla nu på sommaren.
ja doppvärmaren är inte på och jag försöker hålla ner tempen allt jag kan, har t.om flyttat karet till skuggigaste hörnan i rummet. har dock hört att varmare vatten och salt ska vara bra mot sjukdomar.
Har ett kar med 3 slöjstjärtar…min sambos kar…där har jag flera malar & do gör ingenting mot slöjstjärtarna…så är du helt säker på att malen gör detta?
nej det kanske inte framgick i mitt inlägg men jag är alltså inte säker på att det är malen som är på honom. Kan kanske vara en kombination av en sjukdom och att han blivit jagad eller dyl. det är en rätt stor synodontis jag har som är aktiv mest på natten så har aldrig sett något men har ju mina aningar.
Ok känner inte till just den sortens mal. Själv har jag Ancistrus & gibbiceps & dom är snälla.
Sjukdomar är jag dålig på men du får säkert några råd av nån som är kunnig på det området.
hoppas det ja! tycker det är konstigt att fenorma inte återhämtar sig, de ser spruckna ut och venerna rödare från och till, fattar inte varför han inte svarar på easy life multicura behandlingarna :(
tycker någon att jag ska sätta honom i ett helt nytt kar sålänge? (ca 70 liters)
Tror det är malen faktiskt för hade det varit fenröta hade det varit mycket mer..
Och jag vill yrka på att det är en sjukdom. Mal-bett på fenor resulterar inte i tumörer, som bilden visar.
Åh, den tänkte jag inte ens på! :)
hej, knutan är idag rödare, det liknar en finne faktiskt. ju mer aktiv han är ju rödare blir den lille pricken i mitten,precis som om det pumpas blod genom venen som går där, kanske är det en ven som bara spruckit? om detta kulle vara en sjukdom, borde inte då malen och mina corydoras ha något liknande?
som #10 sa så ser det ut som att han har en tumör på bakfenan, vilket betyder att Emil med stor sanolikhet kan vara den enda drabbade utan att det ens är smittsamt. I tumörer så cirkulerar ofta även blodet då den är "levande".
okej, låt oss säga att det är en tumör. hur tror ni jag ska behandla den? det är inte den enda som han har på bakfenorna, där är små små prickar som kanske ej syns så bra på bilden, men är de också isåfall tumörer?
tack för hjälp alla
Ta med kortet till djuraffär så hittar de rätt medicin. Helst en som har enbart fiskar. Vi har ibland tagit med fisken i en burk till en kunnig som vi har här då brukar vi få köpa medicin som han doserar upp i en burk så har sällan koll på vad men det har alltid hjälpt! :)
hejsan
var en som svarade på mitt inlägg om slöjisar m.m.
det stod såhär
Guldfiskar och slöjstjärtar är tyvärr inga bra akvariefiskar utan passar bättre i en damm. De vill ha ganska kallt vatten, och många sorter blir väldigt stora:
http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm
sen läste jag på zoopet att under lekperioden bildas det små vårtliknande vitaktiga utväxter på hanens panna och gällock, om det kan vara sånt? men ta ändå o kolla upp det så att du vet med säkerhet :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
ja jag vet hur de ska se ut när de är könsmogna, detta är något annat :/ tack för svar, ska åka till djuraffären snart. och eventuellt ska han bli dammfisk!