Dagens panikhistoria
Och då var det dax igen.
Pappa kallar "Daniella, kom hit fort!!", och jag rusar ut i vardagsrummet för att hitta honom med en slöjstjärt i handen! Ur munnen på slöjstjärten sticker det ut en grå stjärt!. Så jag far fram och drar i baken på firren i munnen. Den sitter fast, och guldfisken ser inte alls imponerad ut av situationen.
Vi håller ner honom under ytan och får till slut ut - en fullvuxen pansarmal.
Lillen var lite tilltufsad. Vi skadade en bit av stjärtfenan när vi drog ut honom från munnen på slöjisen, och han fattas något fjäll, och har en krokig fena. Men han simmar och ser ut att klara sig (nu i säkerhet hos kuhliiålarna).
Slöjstjärten ser lite tagen ut men simmar runt som vanligt. Enligt pappa hittade han honom flytandes med pansarmalen i munnen, och har säkert legat på ytan sen jag åt lunch för någon timme sen. Ren jäkla tur att han såg det i tid.
Slöjstjärten i fråga är ca 10 cm med fenor, och har inte större mun än 1 cm i diameter. Hur i helsike han fick in en halv pansarmal på 4 cm i munnen kommer vi aldrig fatta.
Men fy! Hoppas båda klarar sig! Vad ni råkar ut för med era fiskar/räkor hela tiden.. Lyckokram!
Ja, det har varit kaos på sista tiden. Men ja, vi har ju 6 kar igång med flera hundra fiskar, så det kanske ökar oddsen för att något ska gå fel.
Igår lekte mina kardinalfiskar, två räkor dog mystiskt trots bra värden, ancistrusarnas ägg började kläckas, också hittade jag en planaria i mitt crystal red/black-akvarium. BLÄ!
Så det är både positivt och negativt.
Ush hittar fortfarande nematoder då och då, de är så vidriga! Hade också velat ha något kar till, köpte ju sånna där små killikar som såldes här så nu väntar jag på kampfiskimport :) Tänkte fråga dig, min gubbe vill ha en ful fisk i ett 20 liters. Det är ganska omöjligt eller?
Ja, usch för småkryp.
Helt omöjligt, nej :) Jag vill på rak arm köpa honom en dvärgkula. De är ju så sötfula att det inte är sant.
Vissa påstår att de ska gå ensamma, och vissa påstår att de ska gå i grupp. Det kan jag inte uttala mig om.
Men det vore riktigt häftigt :)
Ja dom är så söta! Men de var inte fula nog :/ var mitt förslag med nämligen.. Han förstår inte riktigt varför han inte får ha en rovfisk i karet.. Haha :)
Måste bara berätta att fyra räkor har gått/går med rom så nu trivs de bra :) tack för dom!! :)
Vilken story….men det kan nog hända det mest märkliga & hur ska man kuna förutspå nått sådant…går ju inte hahaha
Tur att det ser ut att sluta bra för dessa firrar.