Frysta mygglarver? Hur mycket?
Hej!
Jag har ett 40-litersakvarium med 1 kampfiskhane, 2 platys, 1 Ancistrus och 2 kuliålar. Tidigare har de bara fått 6 flingor flingfoder men jag har nu börjat ge de lite kokta grönsaker 1 g/vecka och har nu även köpt svarta, frysta mygglarver att variera med flingfodret. Mygglarverna är ju frysta i bitar och jag tycker att bitarna ser väldigt stora ut… Ska jag verkligen ge en hel sån bit till mina fiskar? Jag ska ju dessutom ge de flingfoder (ungefär 3 flingor + mygglarver varannan dag hade jag tänkt) och jag vill absolut inte överutfodra! Hur mycket mygglarver bör jag ge egentligen?
Tacksam för svar! :)
(För det första ska ancistrusar ha absolut minst 60 liter. Gärna 100+. När/om den överstiger 4 cm föreslår jag att du omplacerar den. Ersättare kan exempelvis vara otocinclusar, som passar storleken mer).
Ojsan. Jag skulle vilja påstå att du matar för lite :)
Du kan mata "hur mycket som helst" så länge fiskarna äter upp varenda bit.
Jag rekommenderar att du på prov tinar en halv sådan kub i ett glas med lite vatten, tar en sked och sätter dig vid akvariet. Sen släpper du ner några larver framför valfri fisk, och ser på när de äter sig mätta. Mata alla individuellt tills de inte verkar lika intresserade längre.
Köp gärna fryst artemia också. Det kan du mata med 4-5 dagar i veckan utan problem.
Ancistrusen kan du ge en bit gurka varannan dag också. Låt den ligga nere på kvällen eller en stund på dagen (En 1 cm tjock skiva räcker. Låt ligga i någon timme). Om du inte orkar med det, så köp algtabletter och mata med några gånger i veckan. Minst 3, gärna 4 gånger.
Det enda jag måste vara noga med att förklara är följande:
Låt ALDRIG mat ligga på botten och ruttna. 2-3 timmar får grönsakerna ligga, helst inte mer. Algtabletten ska vara borta inom någon timme också.
Slarva aldrig med vattenbyten. Gör minst 30% byte en gång i veckan. Börjar fiskarna stå vid ytan eller bli röda om gälarna så gör ett eller två extra-byten så att allt står rätt till igen (kan hända om man låter maten ligga för länge).
Men man ska väl akta sig så att man inte ge fiskarna för mycket mat? Det låter dock som #1 sa, att du ger lite för lite. Ge ett kryddmått ungefär med flingfodret. Så tycker iaf jag. Du behöver inte räkna flingorna.
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
Ja, men inte för att fiskarna "äter ihjäl sig", utan för att nitrit bildas i vattnet eftersom resterna ruttnar på bottnen och i filtert som sugit in massa extra-mat.
Det är en gammal myt att man ska mata ihjäl fiskarna, i bemärkelsen att de ÄTER ihjäl sig :)
Så länge man sköter sina vattenbyten, har ordentlig filtrering, och "handmatar" fiskarna så att de äter upp maten, så är det ingen fara.
Här hemma matar jag mina fiskar med en kub artemia varannan dag. Och det är bara några guppys, kardinalfiskar och zebradanios. Inget märkvärdigt alls. (man märker klar förbättring, då de är tjocka om magen och honorna är romfyllda i stort sätt hela tiden).
(och att rekommendera att mata med ett kryddmått flingor om dagen är kanske inte så passande i just detta fallet. Kampfiskar bör inte hållas på fling-kost, utan bör fodras med artemia och svarta mygg flera gånger i veckan. Och att "handmata" med flingor är drygt och tidskrävande).
Okej, min ena gurami-hona har en liten röd sak på magen, vet ej vad det är, är jätteorolig, matar jag för mycket/lite eller byter vatten för sällan? Bytte vatten för ca en veckan sen och bytte även filter, då mitt akvarium är ganska nystartat. Är orolig att hon ska va sjuk :S
Jag la även i två ärtor för några dagar sen, och när jag skulle plocka upp dem efter natten (hade inte kokt dem) så hade min Ancistrus ätit den ena, men vart den andra tog vägen det vet jag inte, kan de ha legat i för länge?'
(förlåt att jag typ snor din tråd lite nu #0)
- Gerard Way
Fiskar får inte märken eller fläckar på grund av nitrit, utan det är säkert en underliggande sjukdom. Starta en tråd om din Gurami, och ta bilder på hennes problem, så hjälper vi dig där :)
Jag tror inte att det är någon fara med ärtan. Däremot behöver man ta bort skalet på ärtan och "mosa" den lite, så att de lättare kan äta. En ärta kan dock inte skada akvariet.
Phew, okej tack så mycket!
- Gerard Way
Förlåt också för jag snor din tråd lite nu också men jag måste veta, mina Svärdbärare simmar vid ytan rätt så mycket och har lite röda gälar, sen ser det typ ut som dom dricker eller hämtar luft, vad gör jag för fel då?
*7 du bör testa för nitrit för det kan vara detta det kan även vara syrebrist. SE till så pumpen rör ytan ordenltigt.
sen måste jag bara äsga emot dynamitella (igen haha) grönsaker, framförallt kokta sådana kan absolut ligga mer än et par timmar, de kan ligga ett dygn utan problem men absolut inte mer ändå.
Här ligger de alltid ett dygn o de kokas noga innan.
#1 Tack för svar! :) Jag tinade upp kanske en femtedel av "larvkuben" och gav dem (inte allt på en gång utan lite i taget) och de tröttnade innan jag hunnit ge de mer än kanske tre fjärdedelar av det… Så det krävdes inte direkt mycket… Sen fick de lite flingor på kvällen också som de brukar få, och de var väl inte direkt överentusiastiska. ;)
Men jag ska börja ge lite gurka till ancistrusen och se om jag kan köpa lite artemia. :)
#8 Ja jag får nog gå och kolla det för min pump sprutar jättemycket så det kan nog inte vara syrebrist, tack för svaren :)