Ciklid?
Vilken är den bästa cikliden att ha i 100 liters sällskapsakvarium?

alltså, ciklider är en enormt stor grupp fiskar :P vad är du intresserad av? hur vill du ha ditt akvarium. det är ju exempelvis ganska stor skillnad på sydamerikanska ciklider och afrikanska ciklider. är du intresserad av akvarium med växter? utan växter? är det viktigast att fiskarna är färgglada eller att dom har ett intressant beteende.
ett sydamerikanska dvärgciklider är ju spännande om man vill ha ett akvarium med växter, rötter och liknande. vill du ha ett oligt beteende skulle en grupp snäcklekare från Tanganyika snarare vara intressant. då är det snarare stenakvarium med snäckor som gäller :) det är jättesvårt att svara på en så bred fråga, framför allt med tanke på att man inte vet vad du är intresserad av.
Någon snäll dvärgciklid! :) T ex thomasciklid, Fjärilsciklid, bågfensciklid, kurvciklid eller någon Apistogramma. Palettciklider är något tuffare men fungerar om du inte har alltför små fiskar.
Olle
#1 Nu var det sällskapsakvarium det gällde, så jag gissar att det är ett planterat sådant med andra fiskar som t ex tetror och ungfödare. Då kan vi nog utesluta Malawi och Tanganyika.
Olle

#3, fast informationen är ganska knapphändig, som jag nämnde. man vet ju inte om sällskapsakvarium i TS beskrivning syftar till ett akvaium med lite tetror som hon vill ha en till fisk i, eller om det är en total omstart. det var därför jag efterlyste mer information och kanske lite mer om vad TS var intresserad av. jag skulle nog personligen kalla alla mina burkar för sällskapsakvarier, även om ett är ett rent malawi och de andra är rena anpassade räkburkar för CR, så det säger ju inte speciellt mycket om något egentligen :)
som sagt, beroende på vad TS är intresserad av finns det många ciklider som skulle kunna passa i ett 100l akvarium, exempelvis snäcklekare (och då självklart i ett rent artakvarium) eller sydamerikaner om TS vill ha lite mer blandat.
#4 Men 100Liter är inte mycket.
Och har man lite ungfödare & tetror & plötsligt får för sig att sätta ner tanganyikacikliden "prinsessan av burundi" i ett sådant kar så har man inte många fiskar kvar….nog lite så OlleA menar…
Ett par stora scalare gör ju rent hus på neontetror & sådant oxå….

#5, och det jag menade var att det skulle vara trevligt med mer information om akvariet i fråga. med den infon vi har ovan vet vi ju inte ens om det är tomt :P jag har inte gett tips om afrikanska ciklider specifikt, jag har sagt att utan mer info är det svårt att ge några som helst tips, jag har också sagt att "ciklider" är en stor grupp fisk med väldigt många olika arter. jag menar, det är stor skillnad på en snäcklekare och en oscar eller en Fjärilsciklid, hänger du med på vad jag menar?
jag förstår inte varför det blev ett sånt liv om just detta, jag frågade om mer specifik information mer än att akvariet är 100l, annars blir det svårt att hjälpa till. i ett 100l kan man ha både snäcklekare, scalarer, fjärilar, kurvciklider och mycket annat (självklart inte tillsammans) men allt är ju helt beorende av hur akvariet ser ut, om det är tomt eller om det går något annat i burken.
mig veterligen har jag inte ens tipsat om en specifik ciklid :P
#6 Nej det vet jag att du inte har. Ville bara upplysa TS & även andra att vissa ciklider går inte ens att ha med andra ciklider..alltså utan att direkt namnge några.
Så som du skriver är ju lite mer informtion om karet & vad som finns där i dagsläget är ju helt nödvändig info för annars är tips svåra att ge.
Men nått liv har det väl inte blivit? 
Kan nog svara till alla samtidigt: Jag har just nu ett 54 liters kar med fyra kardinaltetror(de var fler från början men några har dött och jag har inget intresse av att fortsätta ha kardinaltetror så därför låter jag gruppen vara), 6 platyhonor, två guppyhonor, en Kampfisk, två guldbarber och två zebrafiskar(anledningen till att de är så få är samma anledning som varför det är få kardinaltetror. Annars vet jag att de båda är stimfiskar :-)) sen har jag en löksnäcka, äppelsnäcka och en borneosucker. Jag har ungefär typ en fjärdedel av akvariet planterat med växter. Grejen är i alla fall den att jag ska köpa ett 112 liters i slutet av nästa vecka och ska flytta över alla fiskarna till det och växterna! Men om jag sen ska sälja mitt 54 liters så tänkte jag också skicka med några platys till köparen. Det spelar alltså ingen roll alls hur cikliden vill ha sin miljö för hittar jag en rolig ciklid jag vill ha så inreder jag det nya karet efter ciklidens behov, fast växter kommer jag ju såklart vilja ha med tanke på de andra fiskarna eftersom det fortarande är ett sällskapsakvarium ;-) Det jag ville var i alla fall att få lite förslag på ciklider ni tycker är roliga och ni får gärna berätta lite om de! Annars så kollar jag bara upp hur fisken är så jag vet :-) men en fördel kan ju såklart vara att ni ger förslag på ciklider som trivs i 112 liters akvarium, tack i alla fall till er som gav tips på ciklider så fort! Ska kolla upp arterna :-)
Ni kanske också har något bra tips på vart man kan köpa ciklider? :-D gärna någonstans i uppsala-Enköping-västerås! :-)
Många ciklider ger sig på växterna eller gräver upp dom.
Jag har palettciklider & det fungerar med javaormbunke & några växter till. Men majoriteten av alla ciklider gräver så det är rätt svårt att ha växter ihop med dessa fiskar. Man får helt enkelt inreda det efter ciklidens normala miljö….
#10 läste nyss om kurvcikliden och det stod att den knappt rör växter, den var också väldigt fin! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191
Finns undantag vilket jag skrev…..
Haha ja jag ville bara visa dig :-)
#13 Jag har palettciklider som låter växter vara & även Gul eldbuk….så vad vill du visa?
OlleA, du föreslog ju kurvcikliden så har du några egna erfarenheter av den? :-) jag tyckte den verkade väldigt intressant och skulle gärna vilja testa mig på den!
Och jag hoppas att jag gett tillräckligt med information oh-la, så du kanske kan ge några bra tips? :-D

jag har hållit kurvciklider tidigare. otroligt trevlig och lättskött ciklid . jag skulle nog iofs försöka göra mig av med kampfisken innan jag skaffade en ciklid :)
Det är väldigt länge sedan jag hade kurvciklider, men vet att de är väldigt snälla mot både växter och mindre fiskar. Även de andra arterna jag räknade upp kan du ha ihop med småfisk i ett planterat akvarium. Annars är många ciklider ganska bråkiga och blir för stora för ditt akvarium. Kurvcikliden, thomascikliden eller bågfenscikliden skulle jag nog helst rekommendera, då de är mycket trevliga och lättskötta. Fjärilscikliden och många Apistogramma är lite känsligare. Vill du ha andra ciklider, så läs på ordentligt först. Zoohandlaren vill alltid sälja sina fiskar, så låt inte honom vara enda informationskällan när det gäller hur stor arten kan bli, om den gräver upp växter, hur den är mot småfisk osv.
Olle
Kampfisken bör du inte flytta över till ditts tora kar, de trivs bäst i relativt små kar då de lätt blir stressade i stora kar, dessutom ska hanarna helst hållas ensamma då de inte trivs med mycket sällskap.
Äppelsnäckan ska du se till os kaffa sällskap till de ä rväldigt sociala o vill ha kompisar. Guppys är även de stimfiskar o vill vara minst 5 st,
skulle inte rekomendera att ha ciklider ihop med snäckor så du borde nog fundera ut vad du vill med ditt stora kar o inte bara dumpa över de fiskar o så du redan har då inte ens de är så lämpliga att hålla ihop allihopa.
#17&18 tack så jättemycket för de bra tipsen! Men vet ni var man kan få tag på kurvciklid? Har aldrig sett de i en affär, självklart ska jag läsa på ordentligt innan jag bestämmer mig för något! :-) #19 fast mina guppys är hittills bara yngel på några veckor så de går med några platyyngel som är lika gamla i ett mindre kar, och alla mina fiskar i det större akvariet(54 liters) trivs väldigt bra tillsammans, inget bråk mellan några och alla äter och beter sig lugnt och harmoniskt :-) de har gått tillsammans så pass länge att jag tycker att jag borde märkt ifall de inte skulle trivts ihop ;-)
#21 ja precis det har ju redan skrivits i den här tråden :-)