Diverse snäckor
Kan ingenting om dessa små krabater…äppelsnäckor & alla andra vad dom nu heter…
Antar att dom gör nytta i akvariumen & läste nånstans,säkert här nånstans att dom städar bort skräpet i akvariet..
Med vilka sorters fiskar kan man ha dom med & vilka ska man undvika?
Berätta gärna så kan man säga att man lärt sig nått nytt idag oxå
Visste inte ens vilken kategori jag skulle lägga min tråd….jaja hoppas det blir rätt.
fiskar som pallar ph 7.5, och som inte gillar att äta snäckor är en bra början:)
Äpplen och posthorn är säkert bra städare så, men just äpplen tror jag de flesta (i alla fall jag) har för syns skull. De är ju stora och fina
sandsniglar ruggar ju upp sanden och äter allt som hamnar där. Gör ju så även växter trivs i sand för de gör sanden porösare då de gräver ner sig.. Jaghar dessa tre, posthorn fick jag i nån växt och vill egentligen inte ha, men skräpsniglar dom dödar jag 
#2 Ok…lite större snäckor heter ?
Posthorn är det sådana små som man egentligen inte vill ha som dyker upp som ett brev på posten? 
#1 ok inte tillsammans me Praktbotia och andra liknande fiskar.
Nej det är det inte, de kallas tydligen kanelbullar och skräpsniglar. Posthorn finns i en hög olika färger så som röd, orange, blå, leopardfläckig. Dessa blir om jag minns rätt max en cm och passar sig bra i mindre kar medan äpplena kräver nog minst 30 l för de blir runt en golfboll i storlek och finns i rosa, lila, brun/gul, jade, blå, med eller utan ränder, ljus eller mörk fot. Ja nästan i alla färger man kan tänka sig. Om du söker på äpplen på sajten kommer nog många trådar fram med bilder i 
#4 Aha..ska söka lite & se vad jag kan hitta för bra info.
Tack för hjälpen
Inga problem. Jag har äpplen på uppväxt nu som ska säljas sen 

Haloj =))) kolla jrna in min hemmsida ;)
Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
#7 Det ska jag göra….fin bild
Kan man ha Äppelsnäckor i hop med Kampfisk ??
#9 jag har har det utan problem
Finns många snäckor att välja mellan jag har 4 arter jag själv valt att ha och 2 jag inte valt.
de 2 jag inte valt är väl så kallade "skräpsnäckor" nämligen physor och kanelbullar. Låter dess agå kvar sålänge de inte blir för många då de städar rätt bra.
De valda är malaysiska sandsnäckor som rör om botten åt mig (trots att jag har grus), äppelsnäckor som städar och är underhållande o vackra.
I dotterns lilla kar går det a.spixi (en mindre art i äppelsnäcksfamiljen) och posthorn, både röda o leopard o nu har några blå dykt pp med.
Snäckor är självklara val i mina burkar då de är vackra och hjälpsamma.
De kräver ju sin skötesel de med, som ett högt ph (minst 7,5) kalk tillsatta o mat (kokta grönsaker uppskattar de flesta o vissa kräver det). De vill ha kompisar som inte äter på dem så d eblir stressade av dessa, även om d elärs ig o hålla inne sina tentakler så ser dte inte så bekvämt för dem, de har ju sina ögon på dessa med.
#8 a tack =)) jag sköter mina snäckor väl jag ger dem mycket brocoli för skalet o de har alltid klart o rent vatten =))
fast jag blandar absolut inte mina avelspar ,då jag vill ha ren avel o att de inte ska bli missfärgade =)))
så gott om kalk o kalcium så blir snäckan glad =)))
o få bra o god skalkvalite =)))
Mvh Malin
snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg