Växter, ett måste? / (R.I.P)
Jag vill ha ett kar utan växter och bara stora stenar o grus + dekorationer så klart. tänkte att hos guppyhanarna bara ha sten och inga växter. Honorna ska såklart ha växter så att ynglen ska klara sig men hanarna tycker inte jag att de är ett måste med växter men jag vet inte om de kan överleva utan växter?
Imorse hitta jag X Snow-man och X Love is blind på botten av akvariet.. fenorna var typ avbrända och helt svarta? Typiskt precis när man fått dem tillbaka =(
R.I.P X Snow-man
R.I.P X Love is blind
Nej. Jag rekommenderar inte något akvarium utan växter.
Det går, men då får du minsann vara riktigt noga med vattenbytena och ha ett överdimensionerat filter.
Just Guppy hanar går säkert bra i "tomma" akvarium, men jag anser att det är ditt uppdrag som ägare att göra ditt bästa för att efterlikna deras naturliga miljö (= rötter och växter att gömma sig i).
Dessutom kan nitrit komma som ett brev på posten utan växter och med mycket fisk per liter vatten. Inget i akvariet neutraliserar nitriten om inga växter finns. Lika så kommer alger mycket lätt.
hur pass mycket växter behövs då? 52 L ?
Tillräckligt mycket för att ta hand om nitriten. Jag skulle vilja påstå att 1/4 av hela akvariets bottenyta bör vara planterad med snabbväxande växter.
Här hemma är minst 40-50% av bottenytan planterad.
(Varför vill du inte ha växter?)
Med det sagt finns det många fiskar som inte har växter i sin naturliga biotop. Exempelvis malawiciklider och vissa ström-levande fiskar. Då får man istället (som jag sa tidigare) ha överdivna filter som renar vattnet ordentligt (och bidrar med nyttiga bakterier som bryter ner dåliga ämnen), samt noggranna vattenbyten.
Att stoppa ner 10-20 guppyhanar i 52 liter, utan växter, är ett självmordsuppdrag om man inte gör det "rätt" :) Därför uttrycker jag att JAG hade satsat på massvis med växter.

alltså, det är klart att man kan ha ett helt växtfritt akvarium, men det kräver lite mer av dig som akvarieinnehavare. tänk på att i stort sett alla Malawiburkar har minimalt eller inga växter.
det viktigaste för ett växtfritt akvarium är ett bra filter med mycket filtermassa. underdimensionerade filter är tyvärr ett stort problem.
nitrit är det tredje sista steget i kvävemetabolismen. biologiskt avfall i akvariet bryts ner och bildar ammonium. ammonium omvandlas till nitrit och nitrit omvandlas genom bakteriers inverkan till ofarligt (i lagom mängder som allt annat) nitrat som omvandlas till kväve som lämnar akvariet som gas. detta är en väldigt förenklad form av kvävemetabolismen.
även växter hjälper till att omvandla nitrit till nitrat, men eftersom växter också avger biomassa (döda växtdelar mm) och därmed också bidrar till kvävekedjan har dom inte alls lika stor betydelse som dom aeroba och anaeroba bakterier i filter och bottensubstrat. i ett välfungerande och välskött akvarium med en bra balanserad bakteriekultur behövs alltså inte några växter.
Tycker du skall till en början ha snabbväxande växter så att allt kommer igång och gärna många.
Köper du från en akvarieaffär i kruka så köp minst två krukor där finns flera skott.Köper du lösa typ vattenpest köp 10 skott av varje växt.
okej jag tar till mig alla råd.. växter får de bli=) de stora stenarna ska väl komma i akvariet idag och i veckan kanske min transportör kommer hem med ett par fiskar =)