Fel fiskmat
När jag köpte en akvarieväxt till mitt 180 L-akvarium, kom en liten Ancistrus med på köpet, h*n hade gömt sig i växten. Eftersom jag bara han en mal än så länge och akvariet är relativt nystartat så slänger jag ner "alg-våfflor" (Green Algae Wafers) till henne/honom varannan dag. Men problemet är att mina Dvärggurami äter upp ancistrusens mat. Varför gör de det?
Och en fråga till.. hur ser man viket kön en ancistrus har? :)
MvH D_G
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
Du ser könet när den blir större, de brukar få såkallat "skägg" :)
Maten kan du göra som så med att du ger den waferesen när du har släckt akvariet, alltså innan du går och lägger dig. Då är det mindre troligt att de andra fiskarna äter upp dennes mat.
Sen borde du inte slänga in fler än en till hen, det brukar räcka med en halv till en hel beroende på storlek på fisken och på självaste maten.
De flesta fiskar gillar våfflorna, testa att slänga ner dem när det är släckt.
Hannar får stora tentakler på nosen så ser du skillnad =)
Ok tack båda två! :)
Ja, jag ger h*n bara en fjärdedel våffla eftersom h*n fortfarande är ensam och såpass liten :)
- Gerard Way
Har inte med din fråga att göra så mycket, men man kan lägga ner några ärtor, en broccolibit eller gurka till malarna, oftast är det svårt att äta för de andra fiskarna, men går bra för malarna. För att få ner broccolin eller gurkan kan man spetta biten med en gaffel att lägga på botten. Ärtorna brukar sjunka till botten av sig själva.
Viktigt är att koka grönsakerna i så fall, ärtor och majs ska skalas. Och har du kokat behövs sällan någon tyngd. Men mina fiskar älskar grönsaker så malarna får bara rester ;) fast att dina andra fiskar äter chipsen är ju inte farligt för dom bara lite retligt eftersom du vill att de ska vara till malarna. Men ge efter ljuset släckts. Viktigt vid grönsaker också är att ta upp rester efter ett par timmar annars börjar det lukta. Du kan ge alla sorters grönsaker bara de kokas först.
Tack allihopa för bra svar :) Jag ska prova att ge malen grönsaker efter att ljuset släcks.
- Gerard Way
man behöver inte alltid koka alla grönsaker. jag blancherar ibland zucchinin jag ger men ibland slänger jag ner en frusen skiva spetsad på en tyngd. funkar vilket som,den trasar inte sönder lika fort om den är "rå" och kan då ligga lite längre, typ över natten.
Sant men om man kokar är man säker att det inte kommer med bakterier. Jag är väl nojjig men kokar allt som jag ger mina :)
Ja, jag ska testa att ge honom/henne lite ärtor ikväll :)
Men hur vet man att fiskarna (inte malen, de andra) får tillräckligt med mat? De äter upp den jättesnabbt…
- Gerard Way
Min mal brukar komma fram när jag matar de andra fiskarna. Som om han hoppas på lite grönt själv ;)
Deras magar brukar fyllas ganska snabbt. Vissa fiskar slutar aldrig äta - kommer det mat äter de den, men man märker att de inte är lika mycket på maten som de var i början. De får lätt en "bulle" på magen när de ätit, och då är det nog dags att sluta :)
Ok, så bara lite :) De ska ju ha ätit upp det på max tre min har jag hört, mina äter upp på en typ. Det varierar. hihi.
Ska snart lägga ner en gurmkbit eller ärta till min mal :)
- Gerard Way
Jag matade h*n med två ärtor igårkväll och den ena ärtan var helt punkterad, h*n hade ätit!! :) Tack så mycket för tipsen.
- Gerard Way