Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3876 ggr
[melodier]
0

Snygg bottentäckare?

Har blivit förtjust i akvarier med en heltäckande grön ''matta''.

Har däremot svårt att hitta några snygga bottentäckare, hittar mest olika sorters mossa, vilket jag inte tycker om och vackra glossostigma elatinoides är för svår för min del.

Så jag undrar om ni har några tips på snygga, relativt lättskötta bottentäckare!

Undrar även hur rengöringen fungerar om man har hela botten täckt, sköter växterna rengöringen i botten så att man slipper städning av botten, går det att slamsuga, blir det omständigt?

Tack på förhand!

[dynamitella]
1

Jag slår ett slag för Sagittaria subulata. Lättskött och ganska snabb på att bilda matta.

Man kan slamsuga bäst man kan utan att suga upp växterna. Går det inte så är det lika bra att strunta i det :P Det agerar näring till växterna.

[melodier]
0

Den var snygg, dock lite hög eller? Ser ut så på många bilder.

Jo, att skräpet bidrar till näring kan jag tänka mig, kanske inte så snyggt alltid bara. :P

Luddeg
1

En ny favorit som jag har som bottentäckare heter Hydrocotyle sp. Japan (Hydrocotyle tripartita). Ganska lättskött växt som vid goda ljus och näringsförhållanden växer snabbt.

Hydrocotyle sp. Japan (Hydrocotyle tripartita?)

Hydrocotyle tripartita

www.shrimpshop.se/forum

[melodier]
0

Jätte snygg! Precis något sådant jag tänkt mig!

Är den lätt att få tag på? Dyr?

Jamie+Engla
0

supersnygga växter! någon som vet en snygg mossa?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[dynamitella]
0

Javamossa är snygg och billig. Annars x-mas, flame, riccia eller sötvattenstång.

Jamie+Engla
0

vilken växer snabbast och är lätt att sköta?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Luddeg
0

#4 Hydrocotyle sp. Japan finns i Tropicas sortiment så djuraffärer som har deras sortiment borde kunna ta hem. Annars så tror jag den kan finnas ibland på en del forum ifall någon har den. Tror annars lättast är att beställa från ex. Tyskland eller liknande.

www.shrimpshop.se/forum

Jamie+Engla
0