Äppelsnäckor "könsmognad" ?
Jag har ett gäng äpplen (7 st). Vore kul att få snäckbebisar någon gång. Vet inte riktigt när de är födda men till storleken är de allt mellan 50-öring något mellan 1 och 5 krona.
Undrar vilken ålder/ vilken storlek de behöver/ brukar uppnå innan de lägger några klasar?
Haha, har jag otur är alla av samma kön men det är ju inte allt för stor risk.
Hur gammal brukar äppelsnäckor bli förresten?
Mvh Ellenfyrkant
Mina är som en pingisboll, ett år gamla, och lägger ägg drygt en gång i veckan / två gånger i månaden. Har ett gult par som leker konstant.
Jag tror att de måste vara närmare en femma för att börja leka. Men när du ser dem "kramas" massa så är det nog dax för ägg snart. Du bör ha runt 25 grader och en ordentlig luftspalt på 5-8 cm.
Matar du massor med broccoli och gurka etc, så är chansen större för bebisar. En hungrig snäcka lägger inte ägg lika flitigt :)
En äppelsnäcka blir 1-2 år gammal. Har du högre temperatur, och matar på flitigt, så kan du vara ganska säker på att snäckan inte lever längre än drygt ett år (kanske 1.5). Så jag som har 26.3 grader och har fri tillgång till broccoli dygnet runt, kommer inte få ha snäckorna lika länge.
Har du dem däremot i 23-24 gradigt vatten och matar sparsamt, så kanske du har en snäcka som lever i 2-3 år. Men jag anser att det är bättre att ha en pigg och matglad snäcka lite kortare tid, än en seg och hungrig i två år :) Om du har dem i ca 25 gradigt vatten och matar på, så får du ju dessutom ägg, som ökar mängden snäckor från 2 till 200.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Äppelsnäckor blir könsmogna när de är i storlek med den gamla 50öringen.
Åldern påverkas främst av temperaturen, här har maten egentligen ingenting med det hela att göra, sålänge man inte låter snäckorna svälta ihjäl. I snitt blir en snäcka 2år gamal i fångenskap, men det finns en hel del man kan göra för att få snäckorna att leva längre. Som att tex styra in dem i säsonger men då gäller de även att fiskarna klarar av detta.
Vid en temperatur på +18C får du en väldigt sävlig och trött snäcka som gärna går i dvala under längre perioder. En temperatur på +23 - 25C är det ultimata och passar bra till de flesta sällskapsfiskar. De är när vi kommer upp i temperaturer på +26 och högre som livslängden kan påverkas, även av allt för varmt vatten kan snäckan bli trött.
I ett akvarium som vart igång ett tag, och som har andra invånare finns det en hel del basföda som mikroorganismer, alger och matrester. Tänk på att inte övergöda med mat då det påverkar vattenkvaliten. Det är bra att mata så snäckorna blir mätta, och sen kan man lyxa till det då och då och samtidigt höja en grad eller två. Då kan man se resultat i lek.
Det måste också finnas goda förutsättningar för äggläggning, en luftspalt på 5 - 10cm kan vara nödvändig. Snäckan kan lagra äggen i månader om hon inte hittar en bra plats att lägga äggen på.
Tänk på att det kommer ca 70-200st bebisar ur varje äggklase beroende på storlek. Det kan lätt bli överbefolkat om man inte håller koll.
Lycka till!
Camilla Thunberg
Tjosan :) Jag har läst en del om att mycket mat ökar ämnesomsättningen och sliter ut snäckorna så att de dör snabbare.
Stämmer inte det då? Lite dumt att luta Ts om jag har fel :P
Samma sak med att få snäckor blir äldre än 1 år. Både av diverse akvarister och i forum har jag fått höra detta.
Hur gamla blir dina? :)
# Mina äldsta har blivit 2år och 7månader

Tack för svar! :)
Väntar inte direkt bebisar än, men det vore spännande och roligt!
Annonserar man hyfsat flitigt blir man kanske av med hela gänget. Men som "oetablerad" kanske det inte är det enklaste. Hur gör ni för att bli av med alla ? (utöver de ni vill behålla givetvis)
Mvh Ellenfyrkant
#3 Snäckorna har en enorm aptit, men att övergöda resulterar ofta i att man får en sunkig vattenkvalitet först och främst. Man ska följa samma princip som hos fisk, mata så de hinner äta upp. Snäckorna har ett stopp, som ex grönsaker kan de lämna och då hinner vattnet bli rätt grumligt om man inte är snabb att fiska upp dem.
Det här med ålder har en stor del med gener att göra, nu förtiden har det blivit "så kul" att få fram snäckbebisar. Så man tänker inte på vad man egentligen avlar fram. Färger blandas hej villt och hamnar under billigt eller bortskänkes. Därför har jag det rätt strikt med min hållning här hemma, könsmogna snäckor hålls i separata kar per färg. Nytt blod blandas in emellanåt för att hålla en sund och frisk avel tas snäckor som inte håller måttet bort. Kläcker fram dem i stora kar så starkast överlever.
Vi får se vad vi har för snäckor runtom i landet om ett x-antal år,
Min äldsta avelgrupp blev 2år och 7 månader vilket jag är väldigt nöjd med. Vanligast blir de två år och lite till.

jag har några frågor:
hur länge ligger klasen med ägg innan det kmr fram snäcklingar?
om man ser en parning, vad är vanligast innan man kan se en klase?
måste klasen ligga på ngt som flyter eller räcker det att det flyter på ytan?
jag har svärdplanta som når upp till ytan… kanske hon kmr lägga därpå?
hur ser man om det är en pojk eller tös? jag har 2st rosa jag köpt av dig camilla och så har jag 1 från zoobutiken här…. har ingen aniing om vad det är för kön på dom :(
Mina klasar har legat i mellan 11 och 16-17 dagar innan de kläckts. Tiden kan variera lite, antar att det beror på luftfuktighet och temperatur.
Klasen bör ligga på något, om du inte låter den sitta kvar på glaset/i taket. Frigolit fungerar bra, eller något annat som flyter. Till min nuvarande äggklase har jag ett tunt plastlock från en gammal matlåda som guppar omkring i karet.
Troligen kommer hon inte lägga klasen på växten, det är nog för instabilt.
Man kan med lite träning och tur se vilket kön snäckan har, men hur vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig lyckats!
Förlåt för att jag kanske snor tråden lite nu och en dum fråga kanske.. Men om man inte vill ha ungar, ska man "avliva" äggen om det kommer några eller finns det andra sätt att förhindra äggläggning på? Känner att jag inte har plats för bebisar.. Tycker att det räcker med dem 4 st jag precis köpt.
/ Emma
Kolla under locket en gång om dagen eller varannan dag. Ser du en klase så krossa den och släng. Onödigt att koka eller frysa in i så tidigt skede :)
Det finns ju inget liv i äggen förens efter en vecka och framåt. Så det kan väl inte ens kallas avlivning om det inte finns liv ;) Men om du ser en klase och är säker på att den är äldre än en vecka, så skulle jag rek. att frysa in den eller släppa i kokande vatten.
Men närmare två veckor skulle jag inte ha mage att avliva stackarna. Då är de ju så söta och bebis-lika. Så nej, ta dem direkt och gör dig av med dem så fort du kan. Inga problem.
#10 Tack så jättemycket! Mådde skit när jag behövde avliva ett av mina platyyngel som råkat ut för en olycka, så skulle inte klara att avliva ägg med liv i.. Är lite fjantig kanske, men det är sån jag är :/ Insekter och kryp är det enda jag kan döda utan att få dåligt samvete efteråt.
/ Emma

Men hur gör du Camilla när du gallrar bland dina födda snäckor som inte håller måttet. Hur avlivar du dom?
Själv ger jag mina till djuraffären. När jag fått mer än jag kan sälja, eller om några har riktigt dåliga skal, så blir de mat åt praktbotiorna eller till djuraffärens rovfiskar.

Med andra ord så låter du fiskarna äta upp dom? Hur skulle man annars göra? Krossa dom? *hua*
Jag undrar också hur ni seriösare uppfödare gör med de snäckor som "blir över" :) Eftersom andra normalt "sänker bort" och därmed ofta blir av med dem eller de flesta. Så frys, koka, snäckätande rovfisk eller krossa är det som gäller?
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Hur ser man könet?
Mvh Stephanie
Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus
Könet är en penis som är svår tt sepå hanen under skal-kåpan- mellan "snorkeln" och bajshålet/gälarna. Ovanför huvudet, men lite snett, närmare "gälarna". Väldigt svårt att se så detär lättre att vänta tills de blivit könsmogna ohc börjar "rida" på honorna :) För det gör hanarna…när de vill para sig.
#17 tack så jätte mycket.
Mvh Stephanie
Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus
Jag har missat att hänga med i den här tråden :S måste klickat bort det av misstag! :(
# 12 Jag föder upp en hel del äppelsnäckor, men tar också bort många klasar även fast det finns en stor efterfrågan.
Jag har 11st akvarium för att kunna kläcka fram så många snäckor som jag vill. Det är viktigt att man har många olika tankar, dels för att jag avlar på rena färger och vill hålla dem så men viktigast för att undvika sjukdommar. Snäckorna även om de är små och bebisar ska de inte behöva trängas, de ska ha stora ytor att ta sig fram på. Även dessa djur måste får röra sig upp och ner, bygga muskler.
Håller inte på att kläcka fram dem i småbunkar eller mini akvarium, för jag avlar på principen "starkast överlever"
Och "konstigt" nog så är det väldigt få snäckor som inte håller mina "mått" och då måste jag ändå säga att jag är otroligt kräsen.
Jag tror starkt på att blanda in nytt blod i aveln med jäma mellanrum (Även om det är svårt att få tag i rena färger som inte redan kommer från mig, och med tanken på hur alla blandar färger hej villt så blir de bara svårare och svårare.), endast föda upp efter de vuxendjur som är pigga, friska, unga och har ett starkt och färgglatt skal.
De som har skönhetsfel, eller blir skadade, ex skrapar sig mot en sten eller faller på en sten. De får bo kvar i mina 2st 200L pensionat, =)
Men som sagt, man ska inte vara girig och kläcka fram alla klasar man får, de vinner ingen på i långa loppet, De kan bildas sjukdommar mm om man har massvis på en och samma gång,.
Det har ju blivit en sån "fluga" att föda upp snäckor, och jag förstår att många nybörjare tycker att det är jätte kul. De är lite som med Guppy, Platy och andra levandefödare, de är spännande och kul att få bebisar men helt plötsligt är det fullt.
Med äppelsnäckorna kan vi iaf vara med och styra det hela genom att ta bort klasarna och krossa dem, dagen efter de lagts.
De är så otroligt mycket bortskänkes snäckor, blandfärger som ibland inte får så attraktiva färger i sin tur. Sen har jag fått en hel del mail och bilder skickat till mig från folk som köpt billiga snäckor av andra säljare och som inte alls är nöjda. Små bebisar i storlek med ärtor som vart rejält skadade och haft fula skal, redan vid så ung ålder. Ibland känner jag mig som någon snigeldoktor som måste reda ut andras problem. Och visst det är ju kul att hjälpa till och komma med svar, men det är ju hemskt tråkigt att behöva se hot annonser ovs. De är ju ändå små liv, snigelkär som jag är.
Camilla, precis därför slutade jag ganska snabbt :) När man sitter där med trehundra snäckor i en färg, så är det inte så lätt länge.
Därför sitter jag plötsligt med fler kar än jag tänkte mig från början ;)
Jag har en fråga ang snigel bebisar, jag har en klase i mitt kar men hur ska man göra bara låta den sitta kvar eller?
Vad jag läst så kan dom drunkna osv men vet inte vad som stämmer så bättre fråga någonsom föder upp dessa sniglar! :)
Hoppas på ett svar! :)
#23 Stinuzzz
Äggklasen bör sitta på en plats där den får lagom kondens/fukt och värme, den får alltså inte bli för blöt eller för torr. Äppelsnäckorna kan drunkna om äggklasen hamnar under vattenytan. Det kan också vara så att om snäcklingarna kläcks i ett stort akvarium +100L kan de bli för stora avstånd för att ta sig fram till föda och luft så att de drunknar.
Jag är "för" detta med att låta äggklasarna sitta kvar där de lagts då jag föder upp med tanken "starkast överlever" eftersom jag har uppfödning och är noga med att sälja sunda och friska snäckor.
Vill du flytta äggklasen så ska du göra detta ca ett dygn efter att den lagts så äggskalet har torkat och klasen bundits ihop. Lägg den på en frigolitskiva i en bytta med vatten, ett lock med små hål i på glänt över burken så de bildas fukt och gärna lite värme med en lampa eller så.
Tänk på att det ur varje klase beroende på storlek kan kläckas 50-200st bebisar.
Lycka till!
Med vänliug hälsning
Camilla Thunberg
www.appelsnackor.webs.com på hemsidan finns det lite att läsa om bebisarna!
Måste bara inflika, bara för att man säljer dem billigt, så behöver det inte vara skitsnäckor man säljer.
Läser man inlägget här ovan så verkar det som alla som säljer billigt eller skänker bort har dåliga snäckor, så är ju inte fallet.
Jag har mina snäckor, de får bebisar, jag tar bort klasar med jämna mellanrum och jag säljer billigt, men mina snäckor mår bra och är fina.
Mina är ju där i första hand för sällskap, inte för odling.
Ville bara säga det så inte alla nu tror att alla som säljer billigt har skit att sälja.
Men visst finns det såna oxå, jag och en kompis blev lurade av en kille på internet, när snäckorna kom hem så var deras skal otroligt dåliga, 4 av dem dog ganska fort. De andra har skal som inte är av bästa kvalite tyvärr.
#25 Be-Bopz
Tråden är rätt gamal och om jag skrivit något tidigare som stöter på att billiga snäckor skulle vara skräp så är det för att jag nästan varje vecka får mail från personer som köpt snäckor billigt (av någon annan på nätet) som vart i förskräckligt tillstånd vid leverans.
Speciellt för ca 1,5 år sedan rasade det in mail från upprörda människor som köpt snäckor som kommit fram med halva skal och skalsprickor. Jag kan säga att jag blev ganska "trött" på att agera "SNÄCKDOKTOR" via mail för att några andra där ute i landet hade en sjuk avel och sålde dessa snäckor och lurade folk.
Har även fått massor av frågor skickade till min mail om färger på skalet, ex guldrandiga snäckor har sålts under namnet rosarandiga osv…
Sen finns MÅNGA som säljer fina snäckor billigt också så man ska absolut inte dra alla över samma kant!!! Men tyvärr finns det skojjare även inom snäckvärlden, precis som de finns "skojjare" inom annan djuravel med. :/
Dock är jag emot massavel i ett litet akvarium där man kläcker fram alla klasar man får och har fullständigt proppfullt i karet. Det är varken hälsosamt eller värdiga första månader för snäcklingarna.
Men det är bra att även dessa punkter tas upp! :)
Med vänlig hälsning
Camilla Thunberg