Blek praktbotia
Har 2 st Praktbotia och den ena har blivit mycket blekare än den andra? Vad kan detta bero på?
Kan tyvärr inte ta bild, blir inte bra alls med tanke på glaset ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mobbning och stress brukar vara orsaken. Hur stort är akvariet? :)
Praktbotior, precis som många andra botior, vill gärna vara i stim på 5-7 stycken. Det kräver ett stort akvarium på i alla fall 3-400 liter. Om man har dem i mindre grupper eller par så kan det vara bra att ha mycket rötter och gömställen till dem, så att de känner sig trygga :)
#1 Det är runt 90-95 liters.
Bor 2 st Praktbotia, 1 väderål, 2 Platy plus 4 av deras ungar, några pansarmalar och en annan mal där i, alltså inte många fiskar :)
Har rötter där i ;) Och växter.
Jag fick höra att dem kan vara 2 och inte att dem behöver så stora akvarium?
Mamma har haft i det innan jag tog över det (inte dessa 2 då) och det har aldrig varit problem?
Välkommen till akvarievärlden :) Haha. Det kunde du omöjligt veta. Men det är så att affärerna ljuger mer än man vågar tro.
Jag påstår inte att dina fiskar mår dåligt. Men tydligen är den bleka botian inte så imponerad av situationen :) Har du rötter, stenrös eller akvariedekorationer som de kan gömma sig i om dagarna? De är ju lite kvälls-aktiva och är skygga ibland.
Här har du ett jättebra tips när du undrar om arterna! Kolla in zoopet. Googla artnamn+zoopet, och välj artbeskrivningen. Här har du praktbotia: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
Där ser du också att de som vuxna måste ha minimum 250 liter (jag vill dock påstå att du kan ha 20 unga praktbotior i 150 liter när de är små, det är inte det zoopet menar). De kan absolut vara två stycken, uppfatta det inte fel! Jag har själv bara två stycken. Men det är en klar fördel när de är många.
Video på ett stim med botior (såhär beter de sig när de är glada): http://www.youtube.com/watch?v=lqLZ85GXZZA
#3 Haha ja jag hade fiskar för några år sedan men då bara Platy, Guppy mm :P
Ett akvariedekoration har jag i, då ena firren fastnade i den andra och kom inte loss :/ Har även en ganska stor rot med växter på och andra växter. Kanske behövs ännu mer? Får införskaffa det i så fall :)
Tack ska du ha! Jättesnällt :) Man lär sig nya saker hela tiden:
Vet att djuraffärer inte är att lita på gällande smådjur som kaniner, marsvin mm. Men trodde denna var bra, då den var inriktad på enbart fisk nästan :/
Menmen då vet jag :) Får fråga här först nästa gång ;)
Den har fått tillbaka sin vanliga färg igen :P
Skönt :)
#6 Ja :)