Mina Vildguppys dör!
Som rubriken lyder så verkar de kola en efter en… började med 13, nu är det nere i 8.. två blev dock ihjälskrämda/bitna av kamphonan som de först delade med.
Men de andra, har bara dött och jag vet inte av vad!
vattnet kommer ju från samma kran som det är i det stora akvariet och de fiskarna dör ju inte.
Gruset gjorde jag rent ordentligt innan jag la i det i det nya eftersom det hade varit i det stora innan när jag köpte det.
Har haft i sera aquatan i akvariet, haft det i det stora också.. Brukar va det enda vattenberedningsmedlet jag använder och det har funkat varje gång jag haft akvarie.
Så vad kan det bero på?? eftersom kamphonan klarade sig riktigt fint däri innan hon nu fick flytta till Thomas Zoologiska.
Är verkligen i desperat behov av hjälp!! Vill inte att fler ska dö. De bor nu i byttan de kom i med vatten från det stora akvariet och än så länge lever de o mår bra, vad jag vet!! Har haft i en liten yttepytte droppe dessa mor OM det kan va svamp, men tror icke det för ser inte ut som det.
Kniper de med fenorna eller simmar de rundor som vanligt. Hur stort akvarium har du ? Guppys kan gärna ha lite salt i vattnet så ta ett par matskedar om du har ett 60 liters.. Hjälper dem bli motståndskraftigare mot parasiter o svampsjukdomar. desinfekterande..
De kommer från ett akvarie där inga dödsfall har funnits, inga sjukdommar eller nått. Föräldradjuren satt i karantän när de skaffades o avmaskades då oxå. Aldrig använt salt eller nått vattenberednings medel. Ph 7,5 o 27 i temp. Du har testat för nitrit o så antar jag? Där föräldrarna köptes fans han som odlar denna linje ( även om mina är viltfångade) o han håller dem i rent kranvatten

Vattnet ska va bra för att jag har haft kamphonan däri innan de fick bo där. Och hon visade inga tecken på sjukdom alls. Men ska iväg imorgon och testa vattnet hos Thomas zoologiska. Så får vi se. Hmm, det har varit 24 Grader i vattnet, kanske varit för kallt?? De simmar runt som vanligt har jag sett, inga konstiga avvikelser. De bor i ett 60 liters akvarium med pump och värmare och lite växter, mer skall i. Så detta är ett mysterium då de mådde så bra när de kom. Ska som skrivit testa vattnet igen, byta en del också. För de ska inte stryka med!! Hanarna har ju börjat färga ut så fint.
kampfiskar är jädrigt tåliga fiskar kan stå ut med nitrit o så andas de ju luft så man märker ju inte alltid på dem om vattnet är sämre.

Ahaa, får se vad Thomas säger imorgon.. Så det blir en lösning på det hela. Uppdaterar imorgon.
Skulle föreslå att du gör ett större vattenbyte redan nu för säkerhetsskull…

Ingen ide å göra vatten byte innan vattnet är testat. De bor i en annan bytta med vatten från det andra akvariet tills jag fått reda på vad det är för fel.
Aldrig onödigt att göra ett vattenbyte, det ska ju liksom göras ändå. Då kan man göra det några dagar tidigare och lite större om firrarna inte mår hundra.

Men dom bor inte däri just nu!! Har flyttat dem. Jag tycker det är onödigt att göra ett vattenbyte för då får jag inte reda på exakt vad det är och hur högt värdena ligger osv. Finns ingen fisk alls där just nu som jag skrev innan #8 skrev.

Det är INGET konstigt eller onaturligt med vattnet. Så ja, det är något annat med det. Ska göra vatten byte nu och tillsätta salt som han på Thomas Zoologiska rekomenderade mig.
Även om fiskarna levt i en frisk miljö tidigare så kan den nya miljön där inte deras vanliga "bakterier" finns bli en chock för dem osv.
Kan det bero på maten kanske?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"

De äter samma mat som de i mitt andra, flingfoder, röda mygglarver, majs, broccoli osv..
Röda mygg är ju inte speciellt bra o ge.
Agreed.
Artemia, svarta mygg, krill/mysis och sånt är trevligt. Men röda mygg är i regel ingen bra idé.

Varför säljs då röda mygglarver om det inte är någe bra?
Tror inte att det är anledningen till att de dött… eftersom de andra fiskarna äter det också..
En hade dessutom redan dött innan jag började ge dem.. Ger inte så ofta utan någon gång ibland, ingen direkt standard/bas föda.
Varför säljs guldfiskskålar om de är olagliga/djurplågeri?
- För att någon vill ha det :)
Det är bara att googla om du inte riktigt tror mig. Röda mygg orsakar bukvattensot oftare än något annat foder, enligt ren statestik.
*15 svara gärna på mitt pm!