Nyaste tillskottet!!
Såg idag på jobbet när jag grejade med akvariet som vi har där att det faktiskt fanns EN mal däri.
Tog skott från växterna som de har i där.
Upptäckte då en jätte bjässe till mal, säkert mellan 12-15 cm stor! Rätt grov också. Och skall då tilläggas att deras akvarie är på ca 40 liter?
Förklarade att den malen är en aningens för stor för det så erbjöd mig att ta med honom hem till mitt 110 liters i utbyte att de får en liten av mig då.
Han är JÄTTE fin! Enligt mig som tycker att malar är bland det gulligaste och sötaste o finaste som finns i ett akvarie.
Samt fick jag bild på en annan hane jag har, av de två jag fick med när jag köpte från tjejen i Laxå.
Å en fin hona!

Men bilden i nr. 1 är en solklar hona, säkert flera år gammal :) Jag har själv en sådan här hemma, 14-15 år gammal eller något sånt.

Åh, jag trodde stenhårt på att det va en hane med tanke på de små spröten.. Ack så fel man kan ha ibland! Men det va bra att du sa det dynamitella!
Kanske kan den leka med någon av mina hanar när de växt till sig??
Ojj, går det uppskatta hur gammal hon är??
Det förstår jag :) Men eftersom hon är så himla stor och välutvecklad borde hon ha minst såhär mycket skägg för att jag ska tänka "hane": http://www.petshop-zoomania.com/Plecos,Catfish,Gobius,%20Algae%20eaters,Eels…/Ancistrus%20young%20male.jpg
Jag sätter inte mitt liv på det, såklart :) Men jag är ganska säker. Det vågar jag inte svara på. Det beror på hur gammal hon är och hur länge sen det var hon träffade en hane.
Vår hona är en riktig tyrann, och slåss med allt och alla. Hon har inte lekt på alla dessa år, trots otaliga villiga hanar. Så det beror på om hon är gammal eller bara stor, och hur hanarna förför henne! :) Haha.
Tyvärr vågar jag inte uppskatta ålder. Men honor som får leka blir inte större än 10 cm i regel. De får möjlighet att bli riktigt stora om de inte producerar ägg hela tiden :) (och där medföljer frågan om hon då helt plötsligt kan kickstarta äggledarna).

Ahaa, ja men då är det nog troligtvis en hona som du skriver och om man tittar på bilden. Och jämför med den lilla hanen jag har bild på. Kanske hon inte leker, men bättre hem fick hon nu i alla fall :) har ju andra godingar som kan leka istället. Hon har bufflat ner sig under ena roten, knuffat upp grus å små växter. Därav fått namnet Buffla nu ^^ Längtar tills jag får malyngel oavsett vilka som nu leker sen :)
Ja, det var snällt gjort i alla fall! :) OM hon släpper rom, så lär det vara uppåt 100 i alla fall. Så man kan ju hoppas.
Lycka till med allihopa, du :)