Liten fundering :)
Förut när jag precis hade börjat med akvariehobbyn och jag och fiskarna inte kände varandra (hehe) så var dom superrädda när jag gjorde vattenbyten. Dom i stort sett gömde sig och höll sig så långt borta från mig som möjligt.
På senare tid så har det blivit tvärtom! Dom älskar när jag gör vattenbyten, alla kommer fram och "leker" och åker runt i forsen som bildas när jag häller i vatten (häller med en liten hink ifrån en stor för jag orkar inte lyfta hela storhinken så forsen är inte så väldigt stark)
Dom äldsta fiskarna i karet som var rädda förr, leker i vattnet och är jättelyckliga nu vid varje vattenbyte och alla nykomlingar lär sig av de äldre att så ska man göra xD och så "pussar" dom mina händer när jag suger skit från botten med häverten. Inte vet jag om händerna smakar gott :S
Hur beter sig era fiskar vid vattenbyten? Brukar dom leka i det nya vattnet? :) eller är mina fiskar knäppa? xD spelar ingen roll om jag slutar att hälla och börjar hälla på ett annat ställe för då simmar dom efter…
Mina blir alldeles crazy när jag är i närheten av akvariet. Speciellt slöjstjärtarna är sociala, och simmar rätt in i handen om man tar ner den i akvariet. Lika så simmar alla fiskarna motströms när jag häller i nytt vatten, och blir helt till sig :)
Samma sak vid matning. Om jag tar fram burken med mat kommer tetror, pansarmalar, levandefödare och slöjstjärtar på bums!
Joo men så blir det här hemma också! Vågar inte gå för nära akvariumet för då blir dom tokiga och samlas i samma hörn (det hörnet som är åt mitt håll) och simmar upp och ner och försöker typ simma till mig xD antar att dom förväntar sig mat så jag vill inte göra dom besvikna alltför ofta :P så svårt att låta bli att ge dom något när dom blir sådär galna :S konstigt dock att dom leker i vattnet som man häller i, jag hade tyckt att det var jobbigt och hållt mig undan :P
Mina tycker också det är jättekul :) särskilt platyynglena, fast de är så små att man tror att man ska mosa dem! Pappa hade en scalar när han var liten som han lärde hoppa när de fick mat! Roliga djur! :D

Mina fiskar gillar inte vattenbyten speciellt mycket tror jag. De gömmer sig för det mesta och någon enstaka kommer fram och försöker fånga gruskorn som virvlar runt i klockan på slamsugaren. Det har faktiskt gått så långt att fiskarna (iaf malawicikliderna) verkar förknippa mig med vattenbyten och blir ofta väldigt misstänksamma när jag ger dem mat, däremot blir de jätteglada när min far kommer nära karen. Det är nästan alltid min far som matar fiskarna medan jag sköter om akvarierna i övrigt så vi har verkligen fått till ett "good cop, bad cop"-scenario här hemma! Tycker att det är kul att fiskarna verkar skilja oss människor åt, även om nu jag fått den tråkiga rollen.
Ja, de blir inte lika till sig när de andra i familjen kommer nära, då ser de ju nästan ut som vanliga fiskar och simmar runt helt normalt :D