Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2236 ggr
Jetaime
0

Palettciklider + ägg.

Mina palettciklider har ett par gånger lagt ägg och sådär, men käkar upp äggen ingen efteråt när dom andra fiskarna stressar dom. Jag har lite skifferstenar, grotter rätt mycket växter så dom kan gömma sig osv.. Det bor förövrigt 5 paletter i karet och ett par malar.

Något tips på hur jag kan göra för att dom ska känna sig tryggare och inte käka upp äggen?

[dynamitella]
0

Hur stort är karet? :)

Mina paletter föder inte upp sina yngel om jag har fler än två par i mitt 540 liters kar. Är de dock bara 4 stycken eller färre så föder de upp varje kull till tonåren.

Jetaime
0

Glömde skriva det, det är 200l.

Och jag har 3 honor och två hanar.

[dynamitella]
0

Okej. Slåss dem?

I så fall skulle jag nog omplacera ett av paren (antingen till affären, en annan ägare eller ett annat akvarium), och bort med den honan som inte har en hane.

Sen lär det rulla på bara:)

(Men varför vill du att de ska leka och föda upp småttingar? De är en pain in the butt att bli av med. Jag får alltid ge bort mina paletters ungar gratis).

[josefineomar]
1

Tror som ovanstående att det bästa är att skilja på paren och låta paret vara ensamma i akvariet. Det är väldigt trevligt med yngel och bra upplevelse! Känns roligt när det blir yngel, så förstår att du vill ha yngel! Min lycka har dock börjat svalna nu när mina zebrayngel växer till sig och behöver hem snart.. ;)