Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3440 ggr
mariasupernova
0

Malawiciklider + vad?

Är sååå sugen på att skaffa ett större kar. Ca 120-250 liter med ciklider i. Vilken storlek kräver ciklider?

Om man har Malawiciklider, kan man ha någon annan fisksort i samma kar?

Måste bara finna plats i lägenheten också…  ;)

Ellenfyrkant
0

De vanligaste malawi ska ha minst 150 L

Mvh Ellenfyrkant

Alex05
0

Malawiciklider kräver lite högre ph mm än andra fiskar, läs lite mer här, där finns det information om de flesta malawi-arterna.

En annan bra sida att skaffa lite information om Malawiciklider är: ciklider.se

Hoppas du hittar lite matnyttigt där :)

CarlMH
0

Jag har en pimolodus ornatus med mina malawi, de är dock ganska elaka av sig om det kommer nån annan sort så den fick värja sig mot attacker i början :-)

Annars så fungerar algätande malar och ålar att kombinera med.

Finns nog många fler det viktiga är att fisken hugger tillbaka när de försöker mobba den och tillräckligt stor för att inte slitas isär direkt.

Sen finns ju malawi krabba som är fina :-)

kallepudas
1

Jag skulle blanda olika sorter av Malawiciklider.

Ratata
1

Malawiciklider är bäst att ha i ett eget akvarium som många skrivit redan. De går även att ha ihop med fiskar från Tanganuika, då dessa fiskar också vill ha högre pH och rejält med cirkulation.

[josefineomar]
0

Jag hade Malawi ihop med zebraciklid, röd ciklid och eldbuksciklid. Det gick bra, men man såg att de inte riktigt var överens ändå. Det allra bästa som andra skrivit är att blanda olika malawi. Det finns himla många olika arter, så det lär inte bli tråkigt att se på dem. Många vackra färger :) (Föredrar mina zebror dock.) Vackrast och bäst för fiskarna är så stort som möjligt. Så 250 l tror jag skulle bli väldigt bra :)