Komplettera foderstat? Hur?
Hej!
Jag har ett akvarium med 2 platys, 1 Kampfisk, 1 algätare och 2 kuliålar. De får endast flingfoder (i djurbutiken där vi köpte dem sa de att vi endast skulle ge det) och det har fungerat bra. Men jag har hört så mycket om att endast flingfoder inte duger och att man ska utfodra med annat, så jag tänkte höra om vad mer jag kan/bör ge och hur jag ska ge det. Om jag t.ex. ska ge broccoli eller räkor - hur ska jag göra då? Ska det vara färskt eller fruset, kan man smula ner det eller måste man mixa sönder det riktigt smått, hur mycket ska jag ge av det o.s.v….
Tacksam för alla svar! :)
Grönsaker så som broccoli, majs, gurka, zuckini (stavning helt fel), ärtor mm ska kokas någon minut först sen lägger jag ner det helt. De nyper av. Dock ska ärtor och majs skalas innan, låter pilligt men går bra. En tyngd i form av gaffel kan behövas på ex gurka. Låt inte maten ligga i hur länge som helst. Nån timme räcker sen tar du upp det. Frysfoder i form av artemia är bra mat också.
Kampfiskar mår inte bra av flingfoder de behöver en mer proteinri kost.
frysfoder (tex artemia, vita o svarta mygg, cyklops osv men absolut INTE röda mygg) bör de äta.
Platy däremot behöver en animaslt kost med o algätaren (vilken art är det? O hur stort är karet?) behöver algtabletter.
Du kan ge tex torrfoder 1 gång om dagen o fryst foder 1 gång om dagen. ge en algtablett varannan dag o en gång i veckan ge kokade grönsaker.
Jag låter alltid grönsakerna koka så pass länge så att inte tyngd behövs :) men mina platy,molly,malar osv gillar inte grönsaker, men mina yngel älskar broccoli för att dom blivit vana vid det :)
Jag kör flingfoder varierat med frysmat till stora karet där dom inte gillar grönsaker (malarna får algtablett). Det är enkelt och bra :P bara att köpa "ett block" tex svarta eller vita mygglarver (jag kör med båda) och bryta av en bit (dom är uppdelade i rutor som en chokladkaka) och släppa ner i vattnet. Fiskarna äter larverna allt eftersom den lilla rutan tinar upp. Ser rätt kul ut när alla simmar efter den och biter loss små larver :P
Jag ger en bit frysmat på morgonen och flingor på kvällen. Varierar mellan svarta och vita mygg varannan dag ungefär :)
#1 Tack för ditt svar! :D Hur mycket av det ska jag ge? Kan man ge vit fisk och räkor också?
Du har fått bra svar av #2 och #3 tycker jag 
Tack för alla svar! Nu känns det som att jag har koll! :D
Skönt
knappt jag har det själv ibland! Men jag är fortfarande i inlärningsfasen..
Ja, man blir nog aldrig fullärd. ;) Finns alltid mer att lära sig!