Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1022 ggr
AngelicamedC
0

Lämplig sand till äpplen?

Nu är de sista spurten till omrenovering i karet och nu bottensubstans ska nu inhandlas!

Jag hittade en sida med billig svart sand. Men sanden är 1-3 mm och då tänkte jag på mina äpplen! Är de för smått så de kan få in de i skalen eller går de alldeles utmärkt? :)

http://www.zoosajten.se/svart-p-1364-c-343.aspx

[Tassy]
0

Aj, det ser sylvasst ut, det skär de väl sönder sig på?

[dynamitella]
0

Håller med. Det ser inte så skonsamt ut för foten på snäckan :)

AngelicamedC
0

hmm okey.

Ni vet möjligtvist inte någon annan stans man kan beställa billigt svart/mörk sand som är lite snällare? :)

gickan87
0

Den där sanden har jag i 2 av mina akvarium. Mina äpplen fungerar jättebra med den sanden. Växterna blir dock lite kinkiga, men det löser malaysiska sandsnäckor :)

MVH Erika :)

snailmilla
2

Hejsan!

Hur stort akvarium har du? För jag har köpt svart småsten till de flesta av mina kar och de var inte så dyrt (tycker jag). Rundare och snällare mot snäckans fot som faktiskt är ganska känslig, och livsnödvändig.

Det där gruset är inte att rekommendera, då det kan finnas väldigt vassa bitar med, + att det redan är för strävt. Tänk på att snäckans fot är känslig med en mycket tunn hud. Skaldörren som dras mot botten konstant och är ett jätte viktigt skydd slipas också lätt ner med ett sånt bottensubstrat.

AngelicamedC
0

hmm, man vill ju inte att de små sniglarna ska må dåligt bara för man byter sand..

har faktiskt funderat på blästersand också, men tycker det blir lite för ljust. Svart botten lyfter ju fram alla färger. Men om man säger så här, blästersand är inte farligt för sniglarna då? Tänker om de kan åka in i skalet på dem små stackarna!

Jag har ett kar på 200L, så därför tyckte jag att de skulle bli billigt och bra med den sanden. Annars får det helt enkelt duga med den engelska sjöstenen, så länge :)

snailmilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är finemang! Ser kanske smått ut på bilden men är snällt och svart!:)

www.appelsnackor.webs.com

[dynamitella]
1

Exakt den har jag hemma! Jättefin och len som sammet :)

AngelicamedC
0

#7 Vart hittar man den där sanden då? :)

[dynamitella]
0

Jag köpte min i Landskrona, på spiggens zoologiska.

snailmilla
0

# 10 Visst är den suuper! Älskar den.

Men jag har faktiskt tagit äppelgrön ja färgen som är inne i ett riktigt grönt äpple, den är underbar som botten och får också allt att lysa upp. Men när jag började med akvarium var alla svarta i botten :)

Köper all mitt bottensubstrat på CRT ZOO I HANINGE

Soda2
0

har med haft de svarta stenarna som botten. jag köpte mitt på arken zoo