Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1296 ggr
Ellenfyrkant
0

Använder ni växtnäring?

Använder ni växtnäring till era akvarier? Vilket märke? Märker ni stor skillnad om ni låter bli?

Mvh Ellenfyrkant

plutopellis
0

Jag använder inget så sätter en fot här för att läsa andras svar Glad

Squamata
1

Kört tropicas nu men ska börja med pmdd nu. Märker stor skillnad på växter som gulnat eller stannat i Växten. Mina vallisnerior når nu ytan i 60 litrarna igen och är grönAre än gula.

plutopellis
0

Ja, vallen är ju väldigt gul här hemma Obestämd annars växer det mesta.. Kanske skulle testa sånt ändå?

Funderar på en annan sak, har ju fullt med flytväxter, påverkar de växtkvaliten då ljuset inte släpps ner lika mycket som annars?

Catta-
0

Nu gav du mig en tankeställare :P Jag anväder ProFito i mitt stora kar och växterna verkar trivas bra med det. De växer och frodas. Men i mitt mindre yngelkar har jag ingen näring till växterna. Vet inte varför jag inte har gett det. Har bara inte blivit så. Men de växer också bra. Ser faktiskt ingen större skillnad :P

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Catta-
0

#3 Det beror lite på vad det är för växter du har :) Vissa vill ha mer ljus medans andra trivs helt ok med lite mindre

plutopellis
0

Ja, namn är jag kass på och har köpt på mig en del rens av folk så ingen aning! Men dels är det vallen som är gul samt något lågt gräsliknande som gulnar. Vattenpest och vattenspikblad växer ju som ogräs Flört

Catta-
0

Jag är också dålig på namn(A) men om du lägger in bilder så kanske någon kan klura ut namnet så att du kan titta upp skötselråd :)

plutopellis
0

Ja, det har du ju faktiskt helt rätt i att jag kan göra!! Haha, så enkelt Glad men det är inget jag orkar ta tag i idag men det ska jag ju verkligen göra Glad

Ellenfyrkant
0

Jag har nämligen haft en hel del växter som gått och dött. De mörkgröna klarar sig anon och växer å, men de gröna med ljusgröna, lite skörare kvalitet går åt. Köpte mig ett gäng musselblom skott och alla dog! Funderar på om det skulle bli skillnad i mitt akvarium om jag hade växtnäring, eller är det något annat värde det är fel på, eller ljus? Ljuset byter jag inte så ofta som det rekommenderas av ekonomiska skäl. Vattenkvaliteten är god här och jag byter vatten varje vecka. Vad kan mina problem bero på? Växtnärng?

Mvh Ellenfyrkant

plutopellis
0

Oj, här växer ju musselblommorna som ogräs! Konstigt…

Måste bara fråga, Ljuset byter jag inte så ofta som det rekommenderas av ekonomiska skäl. Byter man inte när lampan går sönder? Har jag missat något?

Ellenfyrkant
0

#10 Japp, det har du! Ljuset är som bäst de första 3 månaderna typ. Bör enligt rekommendation byta ca 1 gång i halvåret. Sen är inte ljuset värst effektivt för växternas del. Men det är inget som syns för ögat, mer än på växterna!

Mvh Ellenfyrkant

plutopellis
0

Oj!!! Jag har aldrig bytt mitt lyse!

Ellenfyrkant
0

Jag har bytt mitt 1 gång, för ett drygt år sedan. Efter ca 4 månader har ljuskvaliteten sjunkit med typ 40% eller ngt sånt. Sjunker snabbast första 2 månaderna sen sjunker det långsammare. Men mina lysrör är ju förmodligen inte värst effektiva längre. Men jag orkar inte bry mig värst. De växterna jag har kvar mår fint så..

Mvh Ellenfyrkant

plutopellis
0

Är det enbart för växternas skull? För mina växer ju..? Förutom vallen som sagt…

[dynamitella]
0

Växer växterna bra i akvariet och du inte har alger, så strunta i övrig näring och att byta ljus.

Jag har aldrig behövt det här hemma, och kommer inte börja med det om det inte börjar gå långsamt för växterna :)

plutopellis
0

Tack Skrattande

Luddeg
0

Kör med Easycarbo och Profito.

www.shrimpshop.se/forum

Squamata
0

I mindre kar med mindre rening så blir den naturliga gödningen större o därmed växer växterna bättre där enl min erfarenhet iaf. Sen att nitrit o sånt inte e på bästa nivåerna där i e ju en annan sak. Mina guppybaljor på golvet behöver inte gödas iaf. Växer som f.

Soda2
0

Jag kör easylife profito samt easylife easycarbo. Sen kör jag me den gärngdning med och bottengödning (kulor) till de växter med stora rötter tex vallen.

rensar 1-2 gånger ca.

Kör nu utan reflektorer men kommer snart o köpa det igen då det ger mer ljus till växterna, lysrören är 6 månader gamla nu med så.

**Malin**
0

hej haloj =)))) vi har pmdd skit bra o fina växter =)))) blir super fina  =)) finns att beställa på

www.haack.se

Men givetvis är det viktigt me ljus me =))fast vi byter alldrig några lysrör förens de pajat =))

verkligen att rekomendear om man vill ge växtnärning o ha otroligt vackra växter =)))

Vi brukar även sälja växter o kunderna är riktigt nöjda =)))

Mvh Malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg