Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3800 ggr
askembla
1

Tjockis mollysar

En fråga, Jag har ett gäng vita tjocka mollysar, sista dagarna upplever jag att de har dels tagit ihjäl en slöjstjärt genom att totalt mobba ut den. Dom har jagat den, tuggat på fenor och ja mobbat den tills den dog. Detta tog 12 timmar. En scalar har dött och nu har d börjat ge sig på nästa scalar. Så min fråga är, är detta vanligt?? Jag har ett akvarium på 180 liter och för två veckor sedan drog jag igång det. När jag köpte det fick jag med två scalarer och några malar, innan hade jag slöjstjärtarna och mollysarna. Jag vet att det inte är optimalt att ha scalarer med sjölstjärtar men det fungerar allderles utmärkt =)

[dynamitella]
2

Här kommer burdusa jag. Ta inte illa upp är du snäll, jag försöker bara komma med konkret fakta så att du kan lösa ditt problem :) Vad du gör på din fritid angår inte mig.

Här kommer lite info:

Scalarer ska ha minst 250-300 liter. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Slöjstjärtar ska ha absolut minst 150 liter (i mitt tycke 300+), och ska ha kallvatten. De ska inte under några omständigheter gå med fenbitare eller varmvatten-fiskar. Alltså inte mollys, och inte scalarer. Det är befängt att ha dem tillsammans (ja, du såg ju vad som hände).

Bort med de resterande slöjstjärtarna. De kommer inte klara sig länge bland så elaka fiskar.

Däremot fungerar mollys med scalarer, då båda är lite elaka och gillar varmare vatten (25-28 grader). Men som sagt, att ha scalarer i 180 liter kommer inte hålla i längden. De blir riktigt stora.

askembla
1

Jag ville ju ha svar annars hade jag inte frågat ;) Scalarerna följde med akvariet och är INGET jag köpt själv eller ens vill ha egentligen men dock ska de ju ha det bra och dom har levt i detta akvarium långt innan jag köpte det. Vad gäller slöjisarna och mollysarna så frågade jag i affären och berättade vad jag hade innan jag köpte och dom sa att det var okej. De har oxå fungerat jätte fint när ja hade två mollysar och två slöjisar, detta som jag beskrivit och ville fråga om började när jag köpte fler mollysar och de fick större akvarium. Innan har de inte visat några som helst aggresiva tendenser.

Min tanke jag har är att när jag får tillbaka mitt första akvarie i nästa vecka så tänker jag placera mollysarna i det, dock är de akvariet bara på ca 60 liter och vad säger du om det då? Du verkar ju vara duktig på mått och vilka arter som ska ha vilka storlekar etc =) kan fem mollysar bo i ett 60 l akvarium?? De resterande slöjstjärtarna ser ut att må väldigt bra iaf =)

[dynamitella]
2

Lita inte på djuraffären, måste jag säga. Allt för många litar på dem, fast de bara vill sälja. Jag har blivit ljugd rakt upp i ansiktet flera gånger av personal.

Vad är det för mollysar och hur många? Jag skulle vilja påstå att du kan ha ett par ballongmollys/mindre mollys i 60 liter. Men är det äldre exemplar eller exempelvis segelfensmollys är 60 liter för litet. Närmare 100 bör de då ha.

Oavsett vilket så passar scalarer och slöjstjärtar inte ihop. Jag rekommenderar att du väljer antingen slöjstjärtar eller scalarerna att behålla i det karet du har nu. De kräver helt olika saker, och ska som sagt inte gå ihop.

Hur många och stora är scalarerna? Min tanke är att du kanske kan ha kvar dem tillsammans med de två mollysarna, och sälja slöjstjärtarna.

askembla
2

Jag har ju börjat förstå nu att man inte kan lita på alla djuraffärer som säljer fiskar vilket jag tycker är kastastrofalt dåligt, det är ju ändock dit man vänder sig som nybörjare vilket jag är i just akvaristik. Jag hade två scalarer av olika sorter, nu har jag ju bara en kvar och den är gul. Jag vill ha slöjisarna för jag tycker dom är helt underbart gulliga =) vilket jag även tycker att balong mollysarna (tack för namnet) är.

Jag skulle aldrig själv välja att köpa scalarer men nu har jag ju en kvar, som jag förstår lever de i vuxen ålder i par så det känns inte nåt bra att den nu är själv (öven om den inte haft någon riktigt partner innan) så vad tycker du jag ska göra? ska jag ta bort den?  jag kan ju se på den att även den är utsatt av mollysarna.

En annan fråga oxå, vad tycker du jag kan ha tillsammans med slöjisarna? som är inte så stora ännu bara va fyra cm långa. Om dom får växa och må bra så kommer jag sen att köpa ett större akvarie åt dom =) Jag undrar även om du vet någon bra hemsida där jag kan läsa om de olika typerna av Slöjstjärt. Tack för att du ger mig bra och konkreta svar och inte nåt lull lull =)

MVH Ingela