Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2770 ggr
Tikkatikkatini
0

Yngel på kampfisk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte för ett par dagar sen en Kampfisk hane. Och igår så köpte jag även en hona. Och nu har han börjat bygga sen igår på ett vad jag tror är skumbo. Läst att de gör så.
Hade inga direkta planer på att försöka odla yngel på dem men undrar om det kan vara möjligt.
Efter bara ett par timmar tillsammans i akvariet så tyckte jag att honan såg eller ser väldigt rund ut om magen.. Rom?

Så min fråga är ju skulle det va möjligt att få yngel av dessa två så som han boar upp under ett blad i akvariet… Flytväxter o så är på ingång också.
Det finns inga andra fiskar i karet just för tillfället och de går i ett som är på ca 80 liter.
Bör jag köpa en till hona så hon inte är alldeles ensam med hanen?

Är lite nybörjare på just Kampfisk, tanken va att jag skulle bara ha honom, men så såg jag de fina honorna i Örebro igår och kunde inte motstå, tänkte att han kanske ville ha en flickvän ^^

Bifogar bilden på det han bygger på.
Tacksam för svar :)

mejamylove
0

För det första: Bara en Kampfisk i taget i ett akvarium, aldrig hona o hane tsm, flera honor går dock bra.

Andra: Honorna kan endast bli med rom om man mataar upp dom i 2 veckor, hanen befruktar inte honan :P

tredje: odling är nog ingenting som du ska ge dig in på och ja det är möjligt men väldigt svårt att ha massa kar o sköta om ynglena när de blir stora.

Hoppas jag svarade på dina frågor! :)

Tikkatikkatini
0

Då ska jag köpa någon mer hona i släppa i akvariet så hon inte är ensam med honom. För hon verkar nästan lite skraj om man tittar lite då och då.

Om man matar upp dom? Hur menar du där??

Okej. Ja, det kan ju bli lite trixit att sköta alla yngel o dela isär honor o hanar från varandra osv.. Så då vet jag det :)
Hört att de är ganska "sköra" också, ynglena alltså.

plutopellis
0

Du får inte ha hanen och honan i samma kar! Som #1 säger.. De får endast sättas ihop då de ska leka, annars var sitt kar.

Lindzen
0

Som alla andra säger, separera dom. Honan i eget kar och hanen i ett annat. De ska inte gå ihop, som du säger su verkar honan skraj och det är för att hanen försöker uppvakta henne genom att bita och jaga henne, i värsta fall kan hon dö.

Risken är att de kan börja leka, för en hona kan ha rom även fast hon inte är uppmatad. Skulle det vara så att de leker så kommer ynglena inte ha en enda chans att överleva, för då kommer du ändå behöva ett eget kar åt honan (hon måste bort så fort de lekt) och sen ett kar åt hanen (för han ska bort så fort ynglena är frisimmande). Sen behöver du levande mat åt ynglena och en massa andra akvarium åt ynglenas olika tillväxtstadium etc etc.

Du kommer bara få det jobbigt för dig om du skaffar dig en till hona (dubbel stress för hanen och ännu en hona som blir stressad). Skaffa dig istället ett till mindr akvarium på ca 20-30 L åt hanen istället.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Tikkatikkatini
0

Tack för era svar!

Men vad menas med uppmatad??? det har jag fortfaraande inte fått svar på.

Ska separera honan och hanen enligt era råd :)

plutopellis
0

Du matar honan massor så hon blir tjock och producerar rom.

Tikkatikkatini
0

Ahaa! Tack för svaret! Då vet jag.
Har separerat honan från hanen nu :)

plutopellis
0

Bra! Glad

Tikkatikkatini
0

Admin kan ta bort även denna tråden om ni vill. Då jag fått svaren jag sökte här också. :)

Tack!