Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1948 ggr
LitenPyssling
0

Kampfisk

Så otroligt snygga fiskar, och honorna är så söta.
Men efter att ha läst en del trådar här inne så vet jag också att de är väldigt svåra att ha.

Så jag undrar, vad krävs mer exakt för att en Kampfisk skulle trivas bra? Karstorlek, vilka växter, vilket bottenmaterial, dekorationer, mat, pumpflöde, m.m.

Jag är inte intresserad av att skaffa en även om man kan små drömma lite, men tänkte att det kunde vara nyttigt för andra eventuella inköpare om de fick en mer samlad tråd och eftersom att många av er här inne är väldigt duktiga så vänder jag mig ju då till Er såklart.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[dynamitella]
4

Nejdå! Lite om bakfoten har du nog fått att de är svåra (förstår det dock, med allt drama som omger arten) :)

De kräver i grova drag 30-50% växter i akvariet, och resten simyta. Gärna någon bit rot eller inredning som de kan simma runt och gömma sig i kanske. Flytväxter är ett plus, tycker hanarna som gör skumbo.

Karets storlek går bra mellan 30 och 45 liter. Det brukar vara bäst, då de kan bli skygga i stora kar. De vill ha varmt och stilla vatten. Pump är nästan ett måste för att ha bra kvalité på vattnet, men det går bra på minsta flöde (exempel på bra och liten pump är aquael fan mini plus). 27 grader är en bra riktlinje.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

De äter det mesta. Men håll dig borta från flingfoder och röda mygglarver. Bra mat är främst artemia, räkor, svarta mygglarver, proteinrikt granulat, några smulor broccoli osv. Det finns en hel uppsjö av foder att välja mellan, och bäst är variation :)

Bottenmaterialet spelar absolut ingen roll. Mörkt substrat framhäver dock fiskens färger naturligtvis :)

Honor kan gå i kollektiv ibland, och då i 60-120 liter. Att ha flera honor i ett så litet kar som 30-40 liter rekommenderar jag inte, men ensamma hanar passar utmärkt.

Slutligen, men allra viktigast. Honor och hanar ska inte under några omständigheter simma i samma akvarium (om man inte har någon form av skiljevägg). Det är ett recept på död, mer eller mindre. Även då vissa hanar är snälla nog att ha med honor vill jag påstå att det blir slagsmål till döden i minst 90% av fallen (räknar ej med odling nu, självfallet, utan sällskapsakvarium).

Bäst tycker jag är om man har kampfiskar ensamma, helt enkelt. Malar och vissa fredliga arter kan fungera med dem. Men kampfiskar kan få för sig att slå ihjäl färgglada guppys, och bli fenbitna själva. Lika så har de en förkärlek för småfisk som går att äta. Så enklast är att ha dem som enda simmande fisk, eller kanske med rasboror/tetror.

Mrjoa
0

Det är också viktigt att tänka på om man ska ha andra fiskar i samma akvarium. Vissa fiskar kan bita av fenorna på kamfisken och fiskar med långa och färglada fenor ser kampfisken som ett hot

LitenPyssling
0

#1 Ah, ja jag fick för mig det efter allt tumult som varit kring de men då vet jag!

Som vanligt så är det ett jätte bra svar ifrån dig som absolut uppskattas. Skrattande

#2 Det har jag också fått lära mig dock så glömde jag bort det totalt nu, men minnet är ju som det är också av någon skum anledning. Obestämd
Men super att du tog upp det!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg