Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2779 ggr
[Geekinblack]
4

Nytt akvarium! :D

Jag har letat och letat via blocket och andra ställen efter ett lagomt stort akvarium på sisådär 50-70 liter men det verkade helt hopplöst, sen gick jag in på arken zoo och såg ett 63 liters med värmare och pump för 1093kr och tänkte "precis ett sånt vill ja ha så det får bli vid nästa lön":(

Tre dagar senare får jag svar på min "akvarium sökes annons" på facebook via mora/orsa sälj att hennes syrra har ett akvarium till salu.

Det visade sig att det var en gammal paralell klasskompis från högstadiet, med exakt samma akvarium som jag såg på affären och att hon köpte det för 1,5 månader sen (hon köpte det från samma affär som jag var in på) och bara använt det sen dess.

Får karet plus alla tillbehör hon har för 600kr! Ödet, eller hur? :D

Vet vart karet ska stå, men inte vad det ska stå på :S kan inte starta upp det förns jag har listat ut det… någon som vet om typ ett vanligt litet bord pallar vikten? Vad borde jag ställa det på? :P

[dynamitella]
0

Vad roligt!

Det finns en hel del byråar från IKEA som går att använda :)

Frågan är om du har råd? De är ju ganska saftiga till priset :(

[Geekinblack]
1

#1 Hehe OT, köper karet just för att jag vill ha lite guppys, kanske blir karet dina yngels nya hem? :D

Jo IKEA var min första tanke! Problemet är dock att närmaste IKEA ligger flera timmars bilfärd bort :( men hur mycket kan karet väga? Hade mitt 375 liters på morsans köksbord i ett halvår förut innan jag skaffade cementblock xD tror du att ett mindre bord kan hålla? :P vad är det på borden som gör att dom är stadiga och håller vikt?

[dynamitella]
0

Vad kul :)

En liter vatten väger ett kilo. Så väger du ditt akvarium (på badrumsvågen), så plussa på 65 kilo. Därmed har du vikten av inredningen också.

Så tja, 75-80 kilo kanske?

Det är viktigt att det finns stöd i mitten av bordet, i form av en skiva eller liknande.

[Geekinblack]
0

Hm… mitten av bordet? Skulle haft något exempel på bord hur dom kan se ut. Kanske finns på google ^^

Min mor använder ett vanligt skrivbord till sitt 150 liters, är det dumt? xD vad är det som kan hända om bordet inte pallar? Går benen av då eller? :P

Skurtrasan
0

jag har mitt på robusta tv bänkar :P  2:hand affärer finns inte i närheten av dig då ? =) brukar finnas möbler o sånt billigt om man har lite tur :)

Livet i varje Andetag

[Geekinblack]
0

#5 jo det finns en hel del sånna affärer, har även en mor med oändligt mycket saker så jag har inga problem alls med att hitta en möbel, om jag bara visste vad för sorts som orkar hålla akvariumet. Eller vad jag ska titta efter…

[Avorage]
0

Jag har mitt 60L akvarium står på en HENMES byrå, 3 lådor, och det verkar funka finfint. Det har inte rasat ännu i alla fall hehe.

[Geekinblack]
0

#7 Jag får väl hitta något och pröva ;) men jag tänkte att ett 60 liters är ju så litet så det borde väl gå att ställa på något litet bord eller nått sånt. En person som väger runt 80 kan ju sitta på en stol lixom, så ett akvarium som väger ungefär detsamma är ju samma sak :P det borde inte vara så tungt :/

[Kajsa91]
0

Jag skulle inte våga ställa de på ett vanligt bord.
Det är bra om det finns något som håller uppe det i mitten med.

Tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80135298/ hade det i mitten inte varit där hade de antagligen inte gått att ha ett akvarie på det.
Hyllan i mitten hjälper till att stöda upp den översta. Utan den i mitten kan det knäckas.
Det blirför mycket vikt liksom.

[Avorage]
0

Jo, jag tycker nog också det. Jag tror att så länge den står lodrätt i mitten "baktill" av bordet/byrån så borde det inte vara någon risk för att dem brytningspunkter som finns inte knäcks och allt går i kras.

Be-Bopz
0

Har inte läst riktigt allt, men jag har ett 92 liters på en expeditfhylla och på en annan expedit har jag ca 40 liter.

En sådan expedit kan du få för en hundring på blocket och för 199 på ikea.

kallepudas
0

Jag hade ett litet 54L kar på ett ikea-bord Lack…..det stod stabilt!

Gustavsson2in1
0

hehe då lägger jag i en kommentar att jag hade ett 200 liters på ett  mellanstort sängbord på ben och det funkade utan problem , sålänge det inte är skrut kvalite håller möbler fin fint för lite tyngd =)

men kanske dumt o chansa ^^

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

[Geekinblack]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag köpt akvariumet! :D kan inte starta upp det förns jag kan ställa det på något dock xD funderar på om jag ska ställa det på datorbordet och hitta något annat skitbord att ha datorn på.

Lägger in en bild på akvariumet iaf, som får stå på mitt köksbord tills jag finner en lösning ;)

[Geekinblack]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mitt datorbord, framifrån och underifrån men nu när jag mätte det så ser jag att både bordet och akvariumet är exakt 60cm långa :S funkar inte då va? :/

Min katt som bakgrundsbild på datorn xD