Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1420 ggr
LitenPyssling
0

Kan man ha så?

Sett på ett par annonser och inlägg (inte här) där de har haft bland annat 400 liters kar med innerfilter, jag blev rekommenderad att inte ha innerfilter till ett kar på över 2-300 liter så jag blev ju lite förvirrad så klart och förvånad.

Till saken hör att de hade 2st innerfilter på ett 400 liters kar där vardera filter var anpassat för 200 liter tror jag det var (minns inte fullt ut).
Men kan man verkligen ha så?

I mitt huvud kommer ju en fråga upp om hur det blir med både flöde och rening av akvariet, de hade filtrena bredvid varandra.
Hade man haft på vardera sida så hade det ju blivit korsströmmar och det kan ju inte ska vara så bra, men när de har filtren alldeles bredvid varandra så täcker väl ändå inte reningen hela akvariet? Obestämd

De hade haft så ett bra tag och akvariet såg faktiskt ganska fräscht ut, de hade inte upplevt några problem alls med det och det såg heller inte ut att vara några problem.

Vad säger ni?  
Dessvärre kan jag inte länka då detta var 1-1½ veckor sedan jag såg det.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0

putt

[dynamitella]
0

Det går bra att ha två innerfilter. Det är enkelt att rikta dem åt olika håll så att det inte blir direkt kors-ström.

Men det är däremot en pain in the ass att rengöra innerfilter varje vecka till så stora akvarium.

Därför är det enklare helt enkelt, om man kör på ytterfilter. (En gång ytterfilter, alltid ytterfilter).

[Bert10]1
0

Ett bra ytterfilter är att föredra,mycket lättare att göra rent men köp ett som pumpar tillräckligt  och med stor filtervolymGlad

LitenPyssling
0

#2 Då var jag inte ute och cyklade med andra ord.

#3 Ja, jag blev ju rekommenderad ytterfilter när jag frågade angående hur pass volymen kan vara för att kunna ha innerfilter utan större problem eller liknande. Därmed blev jag frågetecken och var tvungen att kolla upp detta då det var hela 400l det handlade om. =)

Gurky
0

Själv tycker jag att innerfilter till stora kar är väldigt trevligt om man har BTN.