Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 2271 ggr
Sophie&Segra
0

25liter, vad kan man ha i?

Hej,

Kan inte säga att jag är ny här.. Men det är nog mitt första inlägg..

Jag har ett litet kar på 25liter, som mitt ex lyckades ta död på.. Helt o hållet, allt levande där i dog..

Men nu är mitt älskade lilla kar hemma hos mig, i tryggheten igen.. Och det ska nu startas upp på nytt..

Och nu sitter jag här, helt nollställd och som ett stort frågetecken..
**Vad i hela friden ska jag ha där i? Vad tycker ni?

**Innan exet tog död på allt, så bodde där min älskade lilla groda och ett par guppysar..
Men känner väl att jag utan tvekan skulle kunna/vilja testa något nytt/annat..

Som sagt, vad skulle ni haft i ett litet 25liters kar? Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

plutopellis
0

Min direkta tanke går ju åt räkor eller snäckor. Är det fiskar du vill ha eller? Spännande att starta upp helt nytt! Men tråkigt det som hände Obestämd

[dynamitella]
2

Grodan och guppsarna fick helt enkelt inte plats däri :) Så jag är inte förvånad! När deras avföring samlades i vattnet bildades säkert nitrit, som är dödligt för fiskar.

Här är en kort lista på vad som är passande :) Du kan nog bara välja en art. Dock kan du ha posthornsnäckor eller ett par räkor tillsammans med arten (förutsatt att det inte är en arg kampfisk).

Galaxyrasboror (3-7 st)

En kampfiskhane

Räkor (10-15 st)

Två killifiskar

Endlers/vildguppy (3-4 st).

Mrjoa
0

Jag tycker du ska ha i 6-7 galaxy rasbora :)

Eller ett par räkor och någon äppelsnäcka

Annars kan du titta i zoopet's artregister och leta efter fiskar som blir 2-5 cm långa

Sophie&Segra
0

Jag må va lite trist o dum o säga att jag inte är nått fan av räkor.. Skäms

Jag gillar färgglada saker.. Så jag är helt öppen för förslag, men gärna sånt som "sticker ut"! Glad

Ja, jag må vara fjantig.. Men som jag grät när jag hörde att min älskade groda o mina efterlängtade yngel hade dött.. Gråter

plutopellis
0

Alla kan inte gilla räkor så är det Glad

Sophie&Segra
0

#2,
Ja men se där..
Det är ju bra att man får veta sånt när man berättar i Zooaffären precis vad man har för kar o frågar hur mycket/många fiskar man kan ha där i, och tillsammans med vad.. *ironi*

Jisses va besviken man blir.. Rynkar på näsan

Men tack för att du talade om det, jag är himla ny inom allt det här.. Alltid lär man sig nått.. Och det va skönt o veta så man inte gör om samma sak igen!

[Kajsa91]
0

Jag skulle rösta på en riktigt snygg kampfiskhane! :)
Finns många färger, olika fenor osv.

Sophie&Segra
0

Men en jättedum fråga säkert..

Om man nu har en kampfiskhane, kan man ha något annat där i då? Eller dödar den allt i sin väg? Skäms

[dynamitella]
1

Det är helt olika.

Du kan inte ha någon annan fisk med honom, den saken är säker. 25 liter är väldigt, väldigt litet! Så bara utrymmet kan göra vilken fisk som helst trängd :)

Räkor äter de ibland också.

Men du skulle kunna ha några posthornsnäckor kanske? De kommer i roliga färger som rött, blått, rosa och oranget.

Posthorn blir ca 1.5 cm stora. http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/728/medium/03-0335.jpg

Sophie&Segra
0

Äsch, det lär bli en liten Kampfisk till slut tror jag! Glad

Vad gillar dom för växter/omgivning? Glad

Lindzen
1

Mycke växter, går inte att ha för mycket växter ;) Gärna ocks flytväxter som gör ljuset lite mer dunkelt. Värmen får gärna vara på 27-29 grader. Se till att farten på filtret är minimalt, kamphanar har väldigt svårt att simma med sina onaturligt stora fenor. Hanar gillar också att kunna bygga skumbon under flytväxter, och det går bara om vattnet är relativt stilla ;)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Mrjoa
1

Dem vill ha det ganska tätt planterat, men ändå ha lite simutrymme. Samt en del flytväxter

Mrjoa
1

Lyckas alltid skriva samma sak samtidigt som någon annan (y) haha

[dynamitella]
0

De gillar mycket växter, men simyta :) Och gärna lite dämpad belysning, och kanske några flytväxter.

Varmt vatten, mellan 27-28 grader, och pumpen på allra lägsta fast (vattnet ska absolut inte cirkulera runt massa).

http://nippyfish.net/icecream/wp-content/uploads/2011/02/6-Gal.jpg

http://www.thetropicaltank.co.uk/Tanks/Tankpics/tk-lisa1.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2424/3768497027_8cf67bf4e2_b.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2659/3768498819_607531b14f_b.jpg

[Kajsa91]
1

Sticker in med en fråga.. "Mycket växter, det går inte att ha för mycket växter". Kan den inte fastna och ha de svårt att komma fram då?
Tänkte med deras stora fenor.. :)

Man bli lagom sugen på att skaffa en Kampfisk varje gång när man ser de här inne!

Sophie&Segra
0

Så, om vi säger såhär..

En kampfiskhane..
Och nu vart jag riktigt nyfiken på dom där posthornsnäckorna! Dom verkar ju urläckra.. (Jag gillar lite udda, utstickande saker) Haha :)
Hur många snäckor bör man ha? Mår dom bäst själva, i par, flera stycken?

Fungerar dom ihop, alltså i "samma värld".. Menar med vattentemp, växter/omgivning osv? Glad

Mrjoa
0

#16 Jag har rätt mycket växter i mitt 30l och min kampis simmar igenom allting utan problem :)

Köp! ^^

Lindzen
0

#16 Man får väl kanske ta uttrycket med en nypa salt men det är ungefär så de vill ha det, de trivs med mycket växter som de kan klämma in sig i och vila ;) Men det ska ju inte vara som en klump med växter så man inte ens ser in i karet, då har man för mycket, även för Kampfisk ;)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

[Kajsa91]
0

#18 Okej ^^

Ja, får kanske fundera på det.
Blir dock jobbigt för räkorna att flyttas en gång till isf (flyttade nyss dom till mitt 30 liters.), men i framtiden kanske :)

[Kajsa91]
1

#19 haha okej :P

Antar att det är bra att kolla runt på akvarium med Kampfisk innan man bestämmer sig så det blir lite lagom då ;P

plutopellis
1

En vacker dag ska jag också ha Kampfisk, då ska jag beställa de där dyra fina som dyker upp här ibland då folk tar hem från thailand.. *drömmer*

Mrjoa
0

Angående hur många man ska ha osv vet jag ingenting, men det borde inte vara några problem med att ha dem i samma akvarium som kampfisken

Sophie&Segra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär då.. Då är akvariet "up and running" sen nån vecka tillbaks, och idag flyttade en fin Kampfisk in Glad

Några snäckor av nån form hade dom inte där jag var.. Så jag nöjde mig med Mr.Kampis sålänge!

Hoppas att han kommer att trivas, och än mer när vaxterna växt på sig lite Glad

Ja, jag har redan fått kommentarer om att han är samma färg som sanden så han syns inte så bra osv..
Men jag hade ingen större lust o köpa ny sand bara för att få fisken o sticka ut.. Kostar ändå en del.
Tur att smaken är som baken! För själv tycker jag det blev rätt läckert!

Vad tycks? Glad

Bättre bilder kommer imorn, en kass iPhonebild från en konstig vinkel fick duga såhär på kvällskvisten.

[Geekinblack]
0

Blev ju skitsnyggt! Tycker att det ser jättetufft ut med matchande sand! :)

plutopellis
0

Ja titta så fint det blev Glad

[Kajsa91]
0

Coolt akvarie, och kampfiskar är så söta!
Och som #25, ser grymt ut när det matchar!^^

Sophie&Segra
0

Nämen, tusen tack!! Glad jag blir Glad

Själv tyckte jag att det såg riktigt snyggt ut när han verkligen matchade sanden.. Något jag inte trodde när jag valde honom.. Trodde det skulle se lite halvtaskigt ut, för att det skulle bli nått mitt emellan, varken matchade eller inte..

Men icke då.. Han passade bra där i, i mitt tycke i alla fall Oskyldig

Föll för hans "rand" längs med fenorna.. Att det helt plötsligt bara byter färg.. Dom andra va rätt tråkiga enligt mig, hyffsat enfärgade o rätt "blaskiga" o "vanliga" i färgen..

Det kanske även den här är.. Vad vet jag, men jag gillade honom iaf Kyss

[Kajsa91]
1

Roligt att det blev bättre än du trodde! :) Som sagt, superfint verkligen.

Och tycker det är fint när dom har en annan färg sådär i topparna eller vad man säger ^^ haha.