Byta fiskar??
Hej!
Som alla säkert vet så har jag ett 112 liters akvarium,
och jag undrar vilka fiskar som kan leva i ett sånt akvarium!
Jag har ju haft min lilla Guppy farm här hemma, så fler Guppys vill jag INTE ha. D:
Tänkte på någon fisk art som inte förökar sig som Guppys.
Någon gullig snäll fisk som kan gå med mina 10 kardinal tetror?
/Hoppas jag får några rekomendationer! :)
Glad midsommar på er!
Hm okej, ingen som har någon idé om vilka fiskar som kan vara i ett 112 liters D:
Det finns många fiskar som passar i ditt akvarium, frågan är väl snarare vad för slags fiskar du föredrar. Stora fiskar, färggranna stimfiskar, gulliga lekpar - det finns oerhört många. Gör istället så att du letar rätt på några som du tycker ser bra ut så kan du fråga om de passar in i ditt kar, samt vilka andra arter de passar med :)
Rekomendation är väl att ha en eller två marklevande arter, en slags stimfisk och sedan en lite större fisk till det. Det beror ju mycket på hur du har tänkt att inreda karet, vilken svårighet du vill ha, hur varmt du har tänkt dig ha i karet och ungefär var ditt pH ligger osv, om du vill ha levandefödare eller äggruvare, eller kanske några som är svårodlade så att du inte riskerar att få ett överbefolkat kar.
Tack för svaret! :)
Jag skulle vilja typ igentligen bara vilja ha några olika sorters stimmfiskar och inge mer. Kan man köra på det?
Någon speciell du vill ha? Eller vad som?
Gö som #2 sa och leta upp de du vill ha så hjälper folk dig här och sätter ihop vad som passar och ej av dom du är intresserad av :)
#3: Självklart kan man det, även om du kanske behöver en liten städpatrul också :) Men en slags tetra tillsammans med någon slags rasbora eller danio kanske? Eller två olika sorters tetror, eller till och med ett enda stort stim med bara en art. Som sagt, möjligheterna är stora och stimfiskar finns i alla möjliga olika färger och former :)
Dem fiskarna jag har i just nu är
10 Kardinal tetror
5 rödmuns tetror
2 guppysar
3 ottos
1 ancistrus
3 amona räkor
Undrar ungefär hur många stimmare man kan ha utan att det blir förmycket fiskar i karet, tänkte ifall jag har för många
Guppysana ska få ett annat hem snart och jag vill ha någon fisk som kan ta över Guppysarnas plats.
Typ 2 stycken av en art bara , som inte stimmar
Herre gud vad svårt det är att välja ibland alla fina fiskar!
Skaffa någon rödmunstetra till, de vill gärna vara minst 6 stycken för att kunna "stimma till sig" ordentligt. Sedan kanske ett trevligt litet gurami-par skulle kunna flytta in? :) Honungsguramis och dvärgguramis är väldigt fina. Ha ca. 24-25 grader och ett pH på 6-6,5 så mår alla arter fint.
Möjligen att rödmunnarna skulle behöva ett något större akvarium, det kanske någon med mer erfarenhet på tetror kan svara på, enligt zoopet vill de gärna ha minst 130L.
Ajdå! visste inget om att dem behövde större
Men senare när vi har flyttat så ska jag försöka lägga vantarna på ett 400L akvarium, (om jag hittar ett) fast det är ju ett tag kvar!
Hoppas dem kan leva i mitt lilla kar så länge iaf.
Ska kolla efter sånna där guramis och se om jag vill ha ett litet par eller så :)
tack för svaren