Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1812 ggr
gickan87
0

Malaysbebisar?

Mitt akvarium är fullt med 3 mm stora geleklumpar på glasrutorna, de är vita med ett litet mörkt skal ovanpå, kan det vara mina malaysiska sandsäckor som blivit fler?

Vad kan jag mata dem med?

MVH Erika :)

[dynamitella]
0

Nej :) Sandsnäckor föder levande ungar (hur konstigt det än må låta).

Det är inte hattsnäckor då?

http://uploads.ifokus.se/uploads/45c/45c2dd1015f98fa914c2a1df71ccc173/ohyra.jpg

gickan87
0

Hmm liknar dem. Har ju även fått den där maskliknande saken som också fanns med på bilden.

Varför kommer dem och hur blir jag av med dem?

Hur stora är sandsnäckorna bebisar då?

[dynamitella]
0

Det är nematoder :) Helt ofarliga (men fula).

De kommer när man matar för mycket eller låter mat ligga för länge i karet (vanligt om man har malar eller snäckor man matar med grönsaker).

Man blir av med dem genom att mata sparsamt, och att döda allt man ser :) De små snäckorna går att trycka mot rutan (men är helt ofarliga, så det är inget måste). Maskarna blir uppätna om man har yngel, så det går bra att skaffa sig en näve guppybebisar som käkar upp dem.

Bebis-sandsnäckor ser ut som miniatyrer av de vuxna. http://aqualandpetsplus.com/Bug_S105.jpg

gickan87
0

Tyvärr har ju jag en kamphane i det akvariet, så han käkar ju upp ynglena. Men då får de vara kvar, de stör ju inte. Får maat ännu mindre bara.

gickan87
0

Så om jag sätter i ett motordrivet filter, istället för mitt nuvarande jungelfilter (skumplast under sanden) så kommer denna ohyra försvinna?

[dynamitella]
0

Nope :) De lever på rutorna (hattsnäckorna), och i botten (maskarna).

gickan87
0

Så det ändå är att mosa och mata ännu mer sparsamt då :/

[dynamitella]
0

Det viktiga är att se till att din Kampfisk äter allt du ger honom :) Genom att ge honom maten på en grillpinne eller med en pincett fungerar, det var så jag matade min Egon.