suck envisa folk alltså
har fått reda på några som har 2-3 guldfiskar i en skål och de vägrar lyssna att det är olagligt, det enda som de har sett är att man kan ha fisk i minst 40liter i L80 (de missade nog raderna över den texten)
sedan är det inte någon rening i skålen heller utan de stort sett byter ut allt vatten varje vecka
när jag berättar att Guldfisk ska ha minst 250liter och kan bli upp till 45cm långa så kommer kommentaren att de har haft Guldfisk tidigare och de har aldrig blivit så stora utan de har alltid varit så små som då vi har köpt dem
sedan har de gnagarna sina i minimått och inte så mycket att göra i buren
enda som verkar ha det bra är deras hunduppfödning men tillochmed där är det minikrav på storlekarna på hundgården
börjar ge upp att få sådana korkade personer att lyssna när jag tillochmed visar fakta som zoopet etc etc etc de vägrar att ta åt sig
Suck, vad säger man liksom? 
ja jag vet inte, jag har försökt allt med att få dem att lyssna men nej
Sådanna menniskor träffar jag nästan varge dag på jobbet. Och de spelar ingen roll vad man säger för de skiter fullständigt i de och vägrar ta åt sig.
exakt men jag tror att en kompis börjat att bearbeta dessa personer för jag fick nyss ett sms där det stog att de börjat öppna sitt sinne och ta emot det man säger
men det är ju irriterat då man visar fakta och de säger att nej de blir inte så stora, de i djuraffären har sagt att det går bra att ha dem så etc etc
Hoppas på de bästa för fiskarnas skull
det gör jag med, det är mest karln i huset som behöver övertygas
Brukar va så, haha.
Vissa saker är bara att finna sig i… Om nån inte vill lyssna, lägg inte tid o energi på de, bättre lägga tid o energi på de som vill lära sig…
jo jag vet men jag vill inte att fiskarna ska dö en plågsam död bara som de kan göra om de har för litet akvarium där kropparna stannar i växten medan att organen fortsätter att växa
Gör de det? Trodde allt stanna i växten??? 0måste bli som syringomyeli, fast med allt o inte bara hjärnan då??
det är vad jag har hört att de ska fortsätta att växa iallafall
Går det inte att anmäla? Om de e olagligt o de gör fel sä anmäl till polisen. Drastiskt men de enda rätta för djurens skull.
Det är tyvärr inget nytt att det slarvas med antal liter och tillräckligt stora akvarier.
Ett genomgående fel som väldigt många begår !
Ushh…. Hämska människor som gör så mot djur o_O
Det verkar när det kommer att till ha akvariefisk så är det inte alltid så noga med hur man handhar dessa djur.
Tycker att det är så konstigt när man lätt kan läsa på nätet och olika akvarie forum hur det bör vara.
den personen som har fiskarna kan inte med internet utan det är hennes karl som får läsa och han har läst l80 att man får ha minst 40liter för fisk men han missade den raden om att man inte får ha fiskskål utan rektangulära akvarium

Anmäl till länstyrelsen som har hand om djurärenden.
Länsstyrelserna - Länsstyrelserna i samverkan
gå in på ditt län och välja djur & natur. Ring eller maila.
Olagligt at ha sk guldfiskskål
Tänk så många som skulle anmälas som inte uppfyller kraven att hålla fisk i akvarier.
Gäller inte bara guldfiskskål.
Men det går tyvärr inte !

har själv anmält en butik och den skålen försvann från det butiksfönstret inom kort. Om man inte anmäler kan man inte heller förändra folks tänkade att det faktiskt inte är ok att hålla djur oavsett art på små ytor.
Det finns inget som säger att man inte får ha mindre än 40L.
"Minsta utrymme
Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet."
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Är det inte konstigt att forumet värnar om dessa små akvarium finns inte många fiskar man kan ha i Nano Akvarium.
Nano är dagens guldfiskskålar då många har fel fiskar !
Nu handlar det inte om att stoppa ner sjölstjärtar i nanos. Räkor funkar fin fint, man får ju anpassa sig och ha sånt som går att ha i den storleken på akvarium.
Nano är inte dagens guldfiskskålar. Vet du av vilken anledning det inte är godkänt att ha skålar? Det är inte pga. storleken..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Sökte runt på blocket nyss efter akvarium i dalarna och såg att nån säljer ett 80 liters med 10 stora slöjstjärtar i… såg rätt trångt ut :/ men det finns så många som skiter i fiskarnas bästa så man blir bara trött och ledsen när man ser sånt tillslut.
Hävdar fortfarande att dagens Nano i många fall är dagens guldfiskskålar när det kommer till antal liter,och ja jag vet varför man inte skall ha guldfiskar i små runda skålar.
#24 nu skrev inte jag Guldfisk i skål utan skålar överhuvudtaget…
//GuUuLd,
-IE Photography-
Självklart kommer människor alltid utnyttja djuren omkring oss. Om det så är fiskar i ett litet akvarium eller hamstrar i en för liten bur.
Vill du ge mig en handfull exempel på dagens djurplågeri med nano-akvarium?
(Jag håller starkt fast vid att clownkillis, Kampfisk, galaxyrasboror, dvärgrasboror, endlerhanar, posthornsnäckor, räkor, normans lyktöga och diverse andra killifiskar går utmärkt i 20-30 liter. I rätt mängd och inredning, såklart).
#26 Precis! Idag är utbudet av småarter i handeln mycket större än den dagen människan kom på att man skulle stoppa guldfiskar i skålar. Det har hänt en hel del sedan dess..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jag håller facktist med Bert10 lite.
Eftersom guldfiskskålar inte säljs i butik längre så är vell den nya "skålen" ett litet akvarie. Men de är inte just bara nano som folk trycker ner Guldfisk och slöjstjertar i, utan många har andra små akvarier med ramp.
Det vet jag då jag får sådanna kunder dagligen. Folk har akvarium på 12 liter etc. och vill ha just Guldfisk i… Och alla får de samma låånga svar och få gå hem tomhänta eller med någon helt annan art, haha.
#27 håller med! men tyvärr så lever den gamla myten att guldfiskar vill leva i skål kvar.
Nu finns det även de djuraffärer som helst inte vill ha kunnigt folk i personalen pga. att de vet vad som får plats i ett visst akvarie och därmed inte säljer vad som helst till kunderna. Tror inte det är någon överhuvudtaget som någonsin frågat oss hur stor akvarie vi har när vi köpt lite större platskrävande fiskar.. För ärligt talat bryr sig de flesta i djuraffärer inte om vem de säljer vilken fisk till, så länge de får in pengarna. Sad but true!
Är du påläst och vet vad du kan ha i ett nano så är det inga fel med att ha ett akvarie i den storleken.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#29 Vilken kedja/butik har du jobbat i? Låter ganska skummt att de skulle lägga ner tid på att tänka ut vilken person som skulle kunna säjla fiskar till kuder med försmå akvarier och välja att anställa den framför någon som har kunskap.
#30 Jag har inte jobbat i någon kedja alls, men just det ämnet har diskuterats förr.. Har varit inne och sökt jobb samt praktik men inte fått något, på ena stället plockade de in en kille som inte hade så mycket djurkunskaper överhuvudtaget istället..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Här är det samma sak som gäller. Jag blev frågad på plats om jag är villig att sälja även fast jag vet att fiskarnas behov inte kommer tillgodoses.
När jag svarade "absolut inte", så tackade ägaren för sig och sa att då hade de inte råd att anställa mig. En anställd måste sälja, sälja, sälja.
#31 #32 Men guu.. Vad stenåldern de känns! Men tyvärr så är de vell så när ägaren inte har ett djurintresse, utan har fått för sig att man tjänar pengar på djurbutik (vilket man istortsett inte gör).
Men där jag jobbar så är ägaren väldigt ducktig och har ett intresse så ingen klagar ju när man säger nej till kunder. Och den där sälj hettsen finns inte på samma sätt.
Men de är det här som är grejjen. Det är VI som har intresset som ska öppna butik och sprida kunskap och konkurera ut alla muppar som bara vill tjäna pengar. Facktist. Då skulle de bli ändring på djurhållandet i detta land.
#33 Tyvärr går det ju ut på att tjäna pengar för det är så företag drivs oavsett inriktning.
I min lokala zooaffär är dom väldigt kompetenta & eftersom jag inte jättebra på fisk så frågar jag alltid (vilket köpare är skyldig till) väljer jag att köpa en sorts fisk så får jag faktablad som dom skriver ut från datorn om just den fisken.
Så någonstans är det ju köparens skyldighet eftersom det finns myndigheter som ska ta hand omdjuren inte hålls rätt.Tror inte det är butikernas ansvar hur varje enskild person hanterar vad dom köpt från butikern.
Skulle alla butiker ifrågasätta vad varje kund har för kompetens att ha fisk eller vad dom har för akvarier så skulle dom inte ha tid att driva sin butik,dom måste väl få tro att kunden har intresse av det som ska bli hobbyn?
Klagas allt för mycket på butikern…själva bovarna i dramat är väl ändå kunderna(puckona) som inte tar reda på fakta om det djur dom ska ha.Ansvaret är inte butiken!!!
#34 Du har helt rätt, av alla som har akvarier så är det bara en liten del som har det som intresse/hobby. De allra flesta skulle jag säga har det som en inredningsdetalj och bryr sig därför inte om vilken fisk de trycker ner i vilket akvarie. De vill helt enkelt ha den fisken de själva tycker är fina och det kommer vi nog aldrig komma ifrån, hur mycket man än vill det. Ja menar hur bra exempel är det av en butik att ställa ett nano på disken och stoppa i en L081 som blir väldigt stor? Vad ger det för signaler till kunderna? Jag har sett det exemplet själv, men talade självklart om för en av de som jobbar där att det där får ni ändra på och nu är det akvariet borta.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Det är precis det jag hävdar att med Nano är det större risk att det blir fel med liter,antal fiskar och storlek.
Detta gäller naturligtvis även dom som har större akvarium men med Nano är det lättare att hamna fel.
Dom som har kunskap gör säkert för det mesta rätt !
Många bryr sig inte om att skaffa nödvändig kunskap om akvariehållning.