Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6873 ggr
DanielaB
0

Grön kulfisk

Hej! Jag är nyfiken på Grön kulfisk, Tetraodon nigroviridis, någon som har erfarenhet av dem? Är det den största av alla kulfiskar? 16 cm har jag läst att dem blir. Har även läst att dem ska leva i bräckt vatten, hur fungerar det? I och med det, vad finns det för salttåliga växter? Sen är det, vad jag läst, delade meningar om den bör hållas ensam eller med artfränder och även andra fiskar. Någon som vet? Till sista frågan just nu så undrar jag även vad ni anser vara ett OK mått på akvariet, i liter? :)

[dynamitella]
0

Prickig grön kulfisk kallas dem i folkmun :) Jag kliade mig i huvudet tills jag googlade artnamnet.

Enligt mig ska de hållas totalt solitära eller i par/trio i starkt bräckvatten :) Absolut minst 70 liter som små, och 100-200 liter när de växer till sig lite (de är i regel ganska små när man får hem dem från djuraffären).

I foderväg ska den ha musslor, snäckor, krabbor, räkor och annat gott varje vecka. Bäst är nog om man svänger ner om fisk-vagnen och köper lite lyxmat då och då (de kan tydligen bli sjuka om man slarvar med kosten).

Vad jag vet brukar man inte ha växter med dem om man har dem i väldigt bräckt vatten :) Utan i så fall satsa på en malawi eller marin-miljö. Dessa fiskar kan hållas i fullt saltvatten om man vänjer dem gradvist. Och då kommer ju lite möjligheter med tång och sånt grönt.

Exempel på miljöer:

http://www.youtube.com/watch?v=b4Gd6ZSLdkg

http://www.youtube.com/watch?v=3ZHjENQhQd8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=BCGmrCD2wGA&feature=related

(Jag vill själv skaffa mig dessa busar, men har inte råd än).

DanielaB
0

Haha jag tänkte att det var lika bra att skriva ut artnamnet :) Skulle du kunna förklara lite mer ang bräckt vatten för mig? Läste någonstans att dem kan behöva 15 dl salt per 100 l vatten. Och helst inte vanligt matsalt heller. Jag har sedan innan bara erfarenhet av sötvatten.

Menar du att det är ok att hålla en kula i 100-200 l i vuxen ålder och desamma äver för par/trio? Eller räknar du 100-200 l per kula?

plutopellis
0

Åh, kulfisk! Jag hade en sån en gång och han (?) var så söt! Men så aggressiv! Då vi köpte den helt ovetandes och ej pålästa för att den var så otroligt söt var det inte en kotte i djuraffären som sa något om detta eller frågade vad vi hade för fisk Skrikandes fick lämna tillbaka honom efter ett dygn typ Gråter men det var den sötaste fisk jag sett i hela mitt liv! Glad

Ratata
0

#2 Slöseri med eremiten ju :( Men bra exempel på hur "vakna" de här fiskarna är! De verkar så nyfikna och medvetna om allt som händer runt dem. Riktigt kul (men det hör man ju redan på namnet)!

DanielaB
0

Någon annan som kan svara på mina frågor?

MrJLundin
0

Jag kan svara på en av dina frågor, och det är om det är den största kulfisken. Och det är det inte, hittar dock inte information eller någonting av den andra jag menar..

Såg en kulfisk som snarare var 30-35cm och var mer grå/färglös, riktigt läskig fisk faktiskt. Känndes lite som att det var ett människohuvud som simmade runt iom hur dom har ögonen. Sen enligt butiken så var den väldigt agressiv, och den ska vara helt själv om man vill ha en sådan..

Återkommer om jag hittar mer info :P Med det andra kan jag dock inte hjälpa dig mer än att googla fram länkar.. :)

oh-la
0

den enda kulfisk som man ska kunna ha i en liten grupp är Colomesus asellus, alla de andra är för agressiva och ska hållas själva. Colomesus asellus är sötvattenslevande och blir runt 10 cm stor. den kanske är bättre för ditt akvarium om du vill ha fler än en. de är dock fenbitare, så andra akvarieinvånare ska väljas med försiktighet.

DanielaB
1

Förlåt för dum fråga men blir det inte väldigt synd om kulfiskar som får leva ensamna i något så tråkigt som ett akvarium? Skulle jag kunna ha en ensam kulfisk, Tetraodon nigroviridis, i ett akvarium på 167L?

#8 Tack för tipset. Hade inte tänkt att ha andra fiskar i karet, vilken kulfisk det än blir :)

Dvärgkulfiskar ska tydligen kunna hållas i sötvatten samt i grupp även om de anses vara mycket aggressiva. Någon med erfarenhet?

oh-la
0

#9, alltså alla djur är inte byggda för att leva med sällskap. vissa är extremt revirhävdande, andra ser allt som mat som är mindre eller svagare än de själva. fiskar har ingen högre tankeförmåga. stimfisk kan känna stress av att vara själva eftersom en ensam stimfisk är dömd att dö. det innebär inte att den saknar sällskap, om du förstår hur jag menar :P vad är tråkigt för en fisk? det är ju inte så att man kan underhålla dem med leksaker, och sällskap är alltså inte alltid det bästa för alla fiskar. titta på kampfiskar, som exempel.

det är så himla lätt att ge djuren förmågor som vi själva har. om du hade varit instängd i ett akvarium själv hela ditt liv hade du självklart känt dig ensam och saknat någon att dela livet med. vissa högre djur, som hundar (som exempel) har kanske liknande känslor. fiskar, och framför allt fiskar som inte naturligt lever i stim, mår bäst av att vara själva. allt annat är stressande, eftersom en annan fisk av samma art är lika med en inkräktare, eller i värsta fall, någon som vill äta upp dig :P

DanielaB
0

#10 Haha! Tack för ditt svar :) Jag kan känna mig lugnare nu.