En fråga om Akvarie Växter!
Godkväll alla AkvarieIfokusar ^^
**Mina frågor lyder.
_1.Var man kan hitta akvariemossa(javamossa) finns det inte att köpa ifrån akvarieaffärer? måste man köpa det ifrån privatodlare?
2. Den hära (isoleringen) som sitter inne i plasten som man får när man köper en växt, som känns som bomull hänger ni med? iallafall när man planterar växten, ska man försöka ta bort all sånt för bästa spridning av växt?
3. Vilka är dem bästa växterna man kan köpa, som Är störst, eller växer sig/sprider sig mest?
4. finns det några tabletter/medel dylikt som man kan köpa för växterna så dem ska växa till sig och sprida sig?
HA EN BRA KVÄLL <3 // Madelene
_**
Hej!
Skrev några rader, hoppas det ger lite tips i alla fall.
1. Det finns i en del djuraffärer men kan ibland hittas lättare på internet, antingen i internetbutiker eller hos privatpersoner som är på säljsajter eller forum.
2. Det är bra ifall man tar bort stenullen som sitter runt rötterna i krukorna. Man kan även klippa rötterna ifall de är fula.
3. Här är några snabbväxande växter: Hygrophila polysperma, Hygrophila polysperma "Rosanervig", Hygrophila corymbosa, Hygrophila corymbosa "Siamensis", Hygrophila corymbosa "Siamensis 53 B", Vallisneria gigantea, Vallisneria nana, Egeria densa (vattenpest), Egeria densa. Finns fler men detta är några. Kolla på www.tropica.dk (danska eller engelska) för mer info. Där kan man ser svårighetsgrad mm.
Ha det bra.
www.shrimpshop.se/forum
4 ja det finns växtnäring som är gort för akvarium
ang. javamossa så kan du hitta det på Tradera till en billig peng =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#3 på tradera blir det ganska dyrt med en gång tycker jag, alla annonser jag försökt mig på att vinna har gått upp till 50-60kr plus frakt
här finns det annars javamossa att köpa
På http://plantswap.se finns det folk som säljer, och ibland även skänker, plantor. Där kan du även få många bra tips eftersom sidan är till just för personer som är intresserad av undervattensplantor :)

Jag har javamossa till salu :)
// Dodat :)
Här finns ett litet bildgalleri med en del akvarieväxter så man kan få sig en uppfattning om hur de ser ut i akvariet:
www.shrimpshop.se/forum
1 . Finns att köpa av privatpersoner (blocket,tradera,annonssidor, men bäst plantswap oftast välsköta fina plantor )
2 . Stenullen är bra om man får bort så mycket som möjligt .
3 . Vattenpest tycker jag slår allt , allternativt pilört som växer galet fort ,iallafall i mitt akvarium.
4. PMDD (poor mans dosing drops) tycker jag är både bäst och billigast men finns ju många olika sorter (tabletter pellets och vattenlöst vätska)
vill du skämma bort växterna ännu mer kan du skaffa Co2 fast det har jag 0 kunskap om , eller använda easy life easyCarbo som är koldioxid bunden i9 ngn form av vätska =)
vill man ha rot gödning men endå behålla sitt bottensubstrat över kan man gå till närmsta affär och be om eller om man sparat de små svarta "korgarna " som växterna sitter i , lägga i växtsubstrat i den gräva ner och lägga bottensubstrat över =)
Då får växten näring genom rötterna utan att man behöver blanda sitt vanliga bottenmaterial med växtsubstratet , dvs om de har olika färger /form =))
Vh Daniel Gustavsson
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **