Ge mat varje dag?
Kan man ge äppelsnäckor mat varje dag? Har så många bebisar nu så vill ju att dom ska växa bra och sådär.
Men läst att de flesta ger dom mat 1-2 gånger i veckan, så tänkte de var bäst att fråga.. Vill inte mata ihjäl dom ju, om det nu går ens. :P
Mina får mat dagligen.
Ser alltid till att lite av fiskarnas mat hamnar på botten med (till räkorna o snäckorna) o jag ger fiskarna mat 2-3 gånger om dagen.
sen lägger jag i några bottentabletter o nån algtablett varje kväll med till malarna o snäckorna.
samt att de får kokade grönsaker varannan dag.
När jag har bebisar har jag oxå alltid en sån vit weekendfoder tablett i karet med.
Jag har gett mina grönt nästan varje dag. Kanske ska ge bara varannan? Och bottentabletter 
Tack! :) Då matar jag dom varje dag.
Algtabletter uppskattas mest av de stora, men det åker ner varje dag. Dom små älskade blomkål.
Weekenfoder tablett har jag lagt i, men ingen har rört den. Finns kanske olika sorter så kanske bör prova någon annan :)
Det är klart man kan ge grönt varje dag det uppskattas säkert.
Mina rörde helelr inte sin weekendtablett i början men efter ett tag "vande" de sig vid den o började äta av den.
Har flyttat två till stora karet, de hinner inte ens smaka ärtor eller majs för det äter fiskarna upp!
så där finns weekendtablett, men i lilla karet bor de andra fem med räkor endast så där får de mumsa och de växer som ogräs och färgerna har blivit så klara och fina!
Okej, fortsätter ge dom det då ^^
En fråga om mat sådär allmänt, är torkat frysfoder bra?
För jag har vanliga såna flingor, algtabletter, frysfoder och en annan rund tablett som jag inte minns vad den heter nu.
Kul att ha något mer att ge.. :P
Jag har gett mina, men har ju som sagt räkor också men sniglarna mumsade glatt..
En fråga om äppelsnäckor med.. Föräldrarna har inte världens finaste skal, dom hade jättefult skal av honom jag köpte av när dom var skit små =/
Kommer mina bebisar få fult skal med? Jag har kalk i och sånt där, men tänkte om det går i gener ? :P
Detta är mina första så kan inte alls så mycket men har svårt att tro att det ligger i generna. Tror mer att de du köpte inte blivit rätt hanterade med kalk och så och att dina bebisar kommer bli fina då du har kalk
tror jag 
#10 Jag hoppas det är så.. :) Svårare att bli av med såna med fult skal antar jag.
DEt finns ne hel del man kan ge de små liven.
Jag har provat frystorkat foder (typ artemia) men det var inte populärt.
Vanligt frysfoder o räkmix får de och det älskar de (de mår bra av o få animaliskt med).
Pasta, ris och potatis älskar mina snäckor (o fiskarna med, de får alltid slåss om maten med fiskarna därfö rger jag även tabletter efter lampan har släckts).
jag ger algtabletter + andra bottentabletter med mer kött i osv.
sen är det ju flingfoder ( o färgflingor) samt granulat de smaskar i sig.
Har de fult skal pga att deinte haft rätt ph o kalk alltså frätskador så kommer det inte att ärvas av bebisarna om de får rätt ph o kalk o allt det där.
*10 jättekul att de växer o frodas, även i tidgar ekullar har färgerna blivit riktigt kraftiga o fina. ena mamman var ju så mörkt rosa så hon nästan var lila jättevacker o STOR tjej :)
Så vitt jag har förstått det så är det endast kalk-halten och pH-värdet, möjligen nitrit också, som spelar någon roll på hur skalet ser ut. Det har inte med genetik att göra, utan yttre omständigheter. Visserligen bör väl någon slags "skal-styrka" eller högre resistans mot ogynnsamma förhållanden kunna nedärvas, om det nu finns sånna, men så länge som vattenkvalitén är bra och de får kalk i rätt mängd så får bebisarna fint skal ska du se :)
Gav pasta till mina idag :) En sån grön snurrad, spenat tror jag det är lite. :P Dock bara dom stora som varit framme och ätit och räkorna tyckte det var kul att plocka med det. ^^
Vad finns det för bra bottentabletter som har kött i sig? :)
Frysfoder gillar verkligen alla i akvariet, synd de luktar så sjukt äckligt bara. :P Känns som man kan tvätta händerna 10 gånger innan det är helt borta.
Okej, skönt att det inte kommer på bebisarna då :)
Ska leta upp sånt löstkalk och lägga där man inte är och gräver så mycket så de inte kommer upp ^^
tetra tabimin tror jag nån heter sen finns det på Coop och på Ica (maxi iaf) heter huvudfoder för bottenlevande fiskar.
Jag köpte sånt som soda nämner, huvudfoder för bottenlevande för rena algchips åt de men det blev så mycket kvar så de blev luddiga
men dessa älskar de!! Idag fick de pasta, jag tycker det är så roligt att ge dom olika sorter och titta när de äter så de blir nog lite övergödda här 
Algtabletterna brukar gå o bryta isär om en hel blir för mycket för dem.
hahaha då skulle du se de vuxna här os mig de är så "stora" (läs feta hihi) att d einte kan stänga in isg helt i skalet,, så nu "bantas" de lite ;)