Varför ska kampfiskar vara ensamfisk? eller?
Varför verkar det som att kampfiskar ska vara ensamfisk och varför verkar alla ha dem i så små akvarier?
Vilket akvarie trivs dem bäst i och går dem att ha med andra fiskar/blötdjur?
http://www.svidjas.se
Nu får någon rätta mig om jag har fel.
Kampfiskar kommer från början ifrån risfält i kina och indonesien. Där har de sina egna "revir" och de gör allt för att försvara sitt revir. De slåss till någon drar sig ur eller tills någon av fiskarna dör. Det är främst hanarna som slåss, men honorna kan också vara agressiva emot varandra. Eller flera honor på en hane.
Därför bör de vara ensamma. Kampfiskar gilar varmare vatten och vill gärna ha skugga i sin miljö, i form av flytväxter med mera. Om jag minns rätt så behöver de mer än 80L för att ha sällskap i sitt kar.
Många har kampfiskar i små akvarium för de inte kräver så mycket egentligen. Men mindre är 40L är svårt att ha en bra balans i karet :)
Kanske hjälpt lite, eller bara gjort det krångligare för dej nu, :)
Angelica
har man 2 hanar ihop så slåss de med varandra, har man en Kampfisk tillsammans med färgglada iskar eller fiskar med stora slöjor så ser kampfisken dem som rivaler och attackerar dem
var in i en djuraffär där den ena kampfisken hade hoppat över till den andra och fenorna var stort sett sönder på båda 2
det är som #1 säger att ska en Kampfisk ha sällskap av någon annan fisk så ska akvariumet vara minst 80liter
orsaken att kampfisken oftast har mindre kar är att (som jag tror) är att vattnet stort sett ska stå stilla i akvariumet och det har jag ett luftdrivet filter till som max går upp till 60liter
Kampfiskar är ensamlevande fiskar eftersom de är revirfiskar. De försvarar sina revir väldigt aggressivt, ink honor. Dck så är de inte i behov av lika stor reviryta som hanarna, därför kan de gå ihop om de får tillräkligt med plats.
Det här med att ha hanar i sm 5-10 L är bara djurplågeri och något som blivit populärt bara för att det säljer bra i djuraffärer och folk som är lata inte orkar fixa ett riktigt kar. Jag säger att man ska ha minst 20 L åt en hane, ju större desto bättre. Men de gillar ändå att ha ett eget kar för sig sjäv som inte är allt för stort heller, börjar det röra sig om 100 L eller mer åt en hane så brukar han ändå bara hålla sig till ett hörn.
Honor kan gå med de flästa andra fiskar, hanar däremot har svårt att gå med andra fiskar. Dels för att andra fiskar väldigt gärna biter i deras långa fenor och dels för att de kan bli stressade och skygga av dom. Av mina egna erfarenheter under alla år jag haft Kampfisk så trivs hanarna bäst ensamma i lugn och ro, man kan ju ha räkor eller snäckor med dom om man tycker det är tråkigt med bara en hane.