Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1793 ggr
Bella61
0

Sand i akvariet

Jag har nu börjat inreda lite i ett 20 liters där jag hade tänkt ha en Kampfisk.

Hade tänkt ha sand i botten, så nu undrar jag: Ska man köpa sand och isåfall var och vilken? Eller kan man bara ta sand i från en strand och isåfall hur får man den ren? Bara skölja i varmt vatten eller ska man koka den? :)

HilmaN
1

Akvariesand går att köpa på de flesta djuraffärer, det går tyvärr inte att ta utifrån då det kan innehålla farliga ämnen och oljor som kanfrigöras i akvariumet. Och i ett så litet akvarium som 20 L så blir det så koncentrerat. I tex ett stort akvarium blir det så utspätt att det inte märks. Fast om du vet vad det är för sten sanden är av så kanske det går. Fast det rekommenderas inte

matsdotter
0

Som sagt, akvariesand finns i de flesta djurbutiker. Har du tur så kan du hitta en affär där de säljer på lösvikt, för det behövs ju inte så mycket till en 20L-burk. Annars fungerar blästersanden från Jula utmärkt, och kostar endast 59kr för 25kg. :)

Bella61
0

Okey, tack så mycket för svaren! :)

Skurtrasan
0

har tagit sand utifrån till ett av mina kar lite lustigt man inte tänkt på det här med utsläpp från grusen etc

Livet i varje Andetag

HilmaN
0

ja, inte något man tänker på så ofta! Cool

men ändå värt att veta